یکی دیگر از کاربرد های دستگاه برش لیزری، برش لیزری ام دی اف به عبارتی انجام انواع برش و حکاکی بر روی ورق‌ های ام دی اف است. همان‌ طور که مطلع هستید، ورق ام دی اف یکی از پرکاربرد ترین و رایج‌ ترین متریال استفاده‌ شده در تولید و ساخت بسیاری از محصولات است و به‌ دلیل ویژگی‌ های مقاومتی بسیار مناسب و تنوع در طرح و رنگ و همچنین قیمت بسیار مناسب‌ تر نسبت‌ به چوب، در بسیاری از موارد دارای کاربرد می‌ باشد. در تعریف می‌ توان گفت که ورق ام دی اف، تخته فیبری با چگالی متوسط است و به‌ عنوان یک ماده همه کاره در بسیاری از صنایع جهت تولید طیف وسیعی از کاربرد ها به کار برده شده و برش لیزری نیز از جمله روش‌ های محبوب جهت انجام حکاکی و برش بر روی این متریال است.

پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با برش لیزری این نوع متریال آشنا شوید.

برش لیزری ام دی اف چیست؟

ورق‌ های ام دی اف، ماده‌ ای بسیار مناسب برای انجام برش و حکاکی توسط دستگاه برش لیزر صنعتی هستند. زیرا ورق های ام دی اف بسیار باکیفیت، از تخته های خرده چوب بسیار متراکم‌ تر هستند و دارای سطحی صاف و صیقلی می‌ باشند. انجام برش بر روی این متریال توسط برش لیزری نیز از دقت و کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و از آن‌ جایی‌ که تولید حرارت توسط دستگاه لیزر برای مدت بسیار کوتاهی بر روی سطح متریال و در نقطه‌ ای بسیار کوچکی متمرکز می‌ شود، بنابراین خطر سوختگی و آتش گرفتن تخته به حد قابل‌ توجهی کاهش یافته و از این‌ رو قطعات با لبه های بسیار ظریف و حساس در اشکال و ابعاد گوناگون و دلخواه تولید می‌ شوند. همچنین انجام این روش برش لیزری، از خرد شدگی و شکستگی تخته جلوگیری کرده و در مقایسه با دیگر روش‌ های پردازش ام دی اف، بسیار مناسب‌ تر و مقرون‌ به‌ صرفه‌ تر است.

مراحل برش لیزری ام دی اف

همان‌ طور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، برای انجام این نوع برش لیزری، ابتدا نور لیزر بسیار قدرتمند و متمرکز بر روی قسمت قابل برش بر سطح متریال تابیده شده و قطعه را به‌ طور کاملاً دقیق و ظریف برش می‌ دهد. از جمله مراحل انجام برش لیزری این نوع متریال نیز می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در مرحله اول، ابتدا طرح و شکل مورد نظر برای انجام برش به قسمت کامپیوتری دستگاه وارد شده و با انجام تنظیمات لازم با توجه به تعداد تولیدات، دستگاه برای انجام برش آماده می‌ شود.
  • سپس ورق ام دی اف در ضخامت و ابعاد مشخص شده در جایگاه خود در دستگاه برش لیزری قرار گرفته و سپس تیوب لیزر، نور را با موج، توان و قدرت مشخص برای انجام برش بر سطح متریال ساطع می‌ کند.
  • پرتو لیزر نیز توسط تجهیزات اصلی در دستگاه برش لیزری همچون آینه‌ ها بر روی سطح متریال متمرکز شده و شروع به انجام برش و حکاکی بر روی ورق ام دی اف می‌ نماید.
  • در این روش از برش و حکاکی این نوع متریال، دما و حرارت بسیار بالای پرتو لیزری و همچنین متمرکز بودن آن، سبب انجام حکاکی و برش های بسیار دقیق و ظریف بر روی ورق‌ های ام دی اف شده و علاوه‌ بر آن نیز می‌ توان انواع اشکال و طرح‌ های بسیار پیچیده و ساده را نیز بر روی آن پیاده‌ سازی نمود.

دستگاه برش لیزری

دستگاه CNC در برش لیزری mdf

دستگاه‌ های CNC، یکی از بهترین دستگاه‌ های برش لیزری این نوع متریال هستند. دستگاه‌ های CNC، دارای فناوری بسیار پیشرفته‌ ای در برش این نوع متریال هستند و به‌ عنوان دستگاهی هوشمند، انواع طرح و شکل های مورد نظر را توسط نرم ‌افزار های خود بر روی متریال ام دی اف پیاده‌ سازی کرده و آن‌ ها را با دقت، حساسیت و ظرافت بالا برش و یا حکاکی می‌ کنند. از جمله مزایای استفاده از دستگاه CNC در برش این نوع متریال نیز می‌ توان به‌ دقت و ظرافت بالا، سرعت عمل بالا در تولیدات، عملکرد دستگاه به‌ صورت ۲۴ ساعته، ارائه انواع طرح و اشکال پیچیده به دستگاه، انجام انواع برش بر روی متریال‌ های متفاوت و همچنین صرفه‌ جویی در زمان و عدم نیاز به نیروی کاربری زیاد اشاره نمود.

کاربرد برش لیزری ام دی اف

از جمله مهم‌ ترین کاربرد های این نوع برش لیزری، می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تولید قطعات و وسایل تزیینی همچون قاب عکس، ساعت، تابلو، وسایل هنری و غیره
  • انواع المان های دکوراتیو، دکوراسیون و مبلمان و غیره
  • وسایل آموزشی و لوازم بازی
  • تولید هدایا همچون جاکلیدی، تخته برش، زیر لیوانی و غیره
  • تولید انواع تجهیزات روشنایی همچون چراغ‌ های آویز، لوستر ها و غیره
  • تولید انواع پانل‌ های آکوستیک
  • کاربرد در صنعت تبلیغات و تابلوسازی

مزایای برش لیزری ام دی اف

دستگاه برش لیزری، گزینه ای بسیار ایده‌ آل برای انجام برش و حکاکی بر روی این متریال است و در مقایسه با سایر ابزار ها، مزایای بسیار مشخصی را در برش ارائه می‌ دهد. این مزایا شامل شرح زیر است:

  • دستگاه برش لیزری، هیچ‌ گونه تماس فیزیکی با سطح ورق ام دی اف نداشته و بدون ایجاد ترک و بریدگی در لبه‌ ها، سبب انجام برش‌ های تمیز با متمرکز کردن پرتو لیزر می‌ شود.
  • دستگاه لیزر، لبه‌ های ورق ام دی اف را برای برش و حکاکی تبخیر کرده و از این‌ رو ضایعات بسیار کمی را در ساخت قطعه تولید می‌ نماید.
  • دستگاه های برش لیزری CNC توسط برنامه‌ های کامپیوتری کنترل می‌ شوند و از این‌ رو قادر به برش و حکاکی انواع طرح و یا اشکال بر روی ورق‌ های ام دی اف هستند و در مقابل از دقت و حساسیت بسیار بالایی نیز برخوردار می‌ باشند.
  • سرعت عمل انجام برش و حکاکی بر روی این متریال توسط دستگاه لیزر نسبت‌ به سایر روش‌ ها بسیار و بالاتر است.

در پایان

شرکت نوین تاک لیزر، در زمینه ارائه انواع ماشین‌ آلات صنعتی و لیزری، مشغول به فعالیت بوده و دارای سال‌ ها تجربه در این حرفه است. این مجموعه هم‌ اکنون نیز به‌ عنوان یک شرکت پیشرو در حرفه خود، انواع تجهیزات لیزری خود را در کیفیت های بسیار بالا به مشتریان ارائه می‌ دهد و شما عزیزان می‌ توانید جهت اطلاع از چگونگی خرید و دریافت راهنمایی‌ های لازم در رابطه با هر یک از دستگاه‌ های لیزری این مجموعه نظیر دستگاه جوش لیزر، دستگاه لیزر فلزات و غیرفلزات، دستگاه پرس برک  و…  با شرکت نوین تاک لیزر تماس حاصل نموده و اطلاعات لازم را از کارشناسان ما دریافت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *