فیدر سیم جوش لیزری یک نوع سیستم مکمل برای دستگاه جوش لیزر است که برای جوشکاری فلزات و اتصال قطعات به یکدیگر بکار برده می شود. در دستگاه جوش که با تکنولوژی پرتو لیزر کار می کند، اتصال فلزات با یکدیگر توسط گرمای لیزر و فلز پرکننده که به عنوان سیم تغذیه به فرآیند جوش اضافه می شود شکل می گیرد.

از آنجایی که موقعیت دقیق سیم و سرعت اضافه شدن سیم به فرآیند جوش جزو بخش های کلیدی در ایجاد یک جوش کارآمد است، طراحی و ساختار فیدر سیم به گونه ای است که به صورت یکپارچه و هماهنگ با حرکت نازل می تواند سیم  پرکننده را به جوشکاری اضافه کند.  در این مطلب قرار است که به معرفی این دستگاه، مشخصات، مزایا و کاربرد های آن بپردازیم.

معرفی فیدر سیم جوش لیزری

همانگونه که می دانید در جوشکاری و اتصال فلزات به یکدیگر  گاهی اوقات از فلزات دیگر به عنوان یک ماده پرکننده برای ایجاد جوش بهتر استفاده می شود. این فرآیند شامل حرارت دادن فلز پرکننده تا جایی است که می تواند از حالت جامد به حالت مایع تبدیل شود، که به آن اجازه می دهد جریان داشته باشد و پس از سخت شدن، یک پیوند بین دو قطعه ایجاد کند.

اساس کار فیدر سیم جوش لیزری تأمین کردن این فلز به صورت سیم است که متناسب با حرکت نازل به حوضچه جوش وارد شده و با گرما و فرآیند لیزر، ذوب شده و شکاف بین دو قطعه ای که قرار است به یکدیگر متصل شوند را پر میکند.

سیم در اتصال لیزری فلز می تواند بسیار متفاوت باشد. عمومی ترین یا رایج ترین انواعی که کاربرد بیشتری دارند سیم های نرمی از جنس آلومینیوم و سیم های سختی همچون فولاد، برنز سیلیکون هستند. به صورت گسترده از این دستگاه برای جوشکاری فولاد ضد زنگ، آلیاژهای آلومینیوم و برنج، فولاد کربن، ورق گالوانیزه و… استفاده می شود.

ساختار فیدر جوش لیزر

سیستم فیدر شامل یک موتور و درایو است که امکان تغذیه و موقعیت‌ یابی دقیق سیم را فراهم می‌کند. در نتیجه فیدر سیم بهینه می شود و لغزش غلتک محرک به حداقل می رسد.

در پشت موتور یک حسگر دیجیتال، انتقال سیم را کنترل می کند و داده ها و اطلاعات را برای نظارت بهتر بر فرآیند اعمال سیم و جوشکاری جمع آوری می کند. در مانیتور، موقعیت یابی سیم و تغذیه آن بسیار دقیق است و کنترل می شود.

همچنین سیستم دارای یک ترمز سیمی است که تضمین می کند که سیم در طول فرآیند اندازه گیری و حرکات ربات به طور مداوم بیرون بیاید و این قطعه برای تشخیص دقیق درز جوش در سیستم تعبیه شده است.

کاربرد فیدر سیم در جوشکاری لیزری

فیدر سیم یک محفظه کوچک است که با دستگاه جوش لیزری دستی ترکیب شده و عمل تغذیه سیم را برای ایجاد جوش بهتر امکان پذیر می کند. در این صورت تفنگ دستگاه که نازل آن به صورت مدولار تعبیه شده است به صورت کاملاً آزادانه قابل حرکت است و دسترسی به مکانهای غیر قابل دسترس را فراهم می کند. ازین تکنولوژی برای جوشکاری در انواع صنایع و مشاغل کابینت سازی، آسانسور سازی، تولید لوازم خانگی، در و پنجره سازی، تولید سخت افزار، صنایع الکترونیک و… استفاده می شود.

همانگونه که اشاره شد از فیدر برای جوشکاری ورق های نازک فولادهای کربنی و ضد زنگ، آهن، گالوانیزه، برنج، انواع آلیاژ آلومینیوم و مس و سایر فلزات استفاده می شود.

مزایای استفاده از فیدر سیم جوش

  • جوشکاری لیزری با کمک دستگاه فیدر سرعت جوشکاری لیزری را تا ده برابر سریعتر از سایر جوشکاری سنتی مانند جوش دستی آرگون انجام می دهد، البته به صورت کلی استفاده از سیم پرکننده به طور کلی منجر به کاهش 10 تا 20 درصدی سرعت جوش می شود زیرا، مقداری از توان انرژی لیزر برای ذوب سیم مصرف می‌شود.
  • استفاده از این سیستم کمکی سیم پرکننده نقطه ضعف های جوشهای لیزری را جبران می کند.
  • امکان استفاده از چندین نازل مختلف برای اعمال پرتو با عرض ها و ضخامت مختلف وجود دارد تا بتوان درزهای جوش با عرض های چند میلیمتری را پوشش داد.
  • اعمال مداوم لیزر بدون قطعی باعث جوش یکنواخت می شود و همچنین سطح جوشکاری بسیار ظریف و دقیق خواهد بود.
  • وجود چندین نازل سبب می شود که بتوان انواع جوشکاری قطعات داخلی، جوشکاری با زاویه، جوشهای نقطه ای و لب به لب و… را به راحتی انجام داد.
  • در جوشکاری لیزری ورودی گرما کنترل شده و کم است، همین امر سبب می شود ناحیه تحت گرما کوچک باشد و سبب تغییرات اعوجاجی نشود.
  • تفنگ جوش لیزری دستی سبک است و انجم جوشکاری را آسان می کند.

نکات استفاده از فیدر سیم جوش

یک مسئله مهم در هنگام استفاده از سیستم فیدر سیم مقدار سرعت تغذیه سیم( نرخ تغذیه) و اعمال آن به جوشکاری لیزری است.

اگر نرخ تغذیه فیدر سیم خیلی کم باشد، مقدار گرمای تولید شده از پرتو لیزر روی سیم تأثیر می گذارد و ممکن است ماده جوش داده شده بتواند بخش بزرگتری از انتهای سیم را ذوب کند. این ممکن است منجر به شکستن فلزی مایع تشکیل شده در طول فرآیند، تشکیل قطره در انتهای سیم شود.

اگر نرخ تغذیه سیم پرکننده بیش از حد باشد سبب می شود که انرژی پرتو لیزر برای ذوب سیم کافی نباشد. در این صورت زمانی کهناحیه جوش سرد و منجمد می شود با برآمدگی هایی در سطح جوش، ایجاد حباب هوا و تخلخل در عمق جوشکاری و در نتیجه ناپایداری آن روبرو می شویم.

برای تحویل سیم، زاویه فیدر سیم، بین 30 تا 60 درجه از عمود را می توان استفاده کرد و 45 درجه معمولاً معمول است، در این زاویه سیم بهترین حالت را برای برخورد با پرتو لیزر را دارد. زوایای بیشتر از 60 درجه و کمتر از 30 درجه باعث می شود ذوب و تبخیر سیم بدون اینکه در حوضچه جوش ادغام شود اتفاق بیفتد.

بنابراین در نهایت می توان نتیجه گرفت که استفاده از فیدر سیم جوش لیزری برای جوشکاری دستی که نیاز به فلز پرکننده دارند عالی، دقیق است و زاویه خوب و هماهنگ با پرتو را ایجاد می کند.

نوین تاک لیزر ارائه دهنده انواع دستگاه جوش لیزری اتومات و دستی و انواع دستگاه لیزر فلزات و غیر فلزات در ایران است. برای کسب اطلاعات بیشتر با استفاده از شماره 02149063 با کارشناسان مجموعه در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *