صنعت الکترونیک مملو از قطعات ریز و ظریف است. حکاکی این قطعات نیازمند دقت و ظرافت خاصی است. امروزه توسط دستگاه های لیزر مارکینگ حکاکی لیزری قطعات الکترونیکی انجام می‌شود.

اگر به تلفن ‌همراه خود نگاهی بیندازید متوجه شکل لوگوی شرکت سازنده که بر روی آن حک شده است و یا قطعات الکترونیکی مانند کارت حافظه، آی سی ها، خازن و… شده اید. همگی این قطعات دارای نوشته ‌ای است که اطلاعاتی در مورد آن را ارائه داده ‌است.

این قطعات از لحاظ ابعاد و اندازه به‌ قدری کوچک هستند که استفاده از روش معمول برای نوشتن و یا حکاکی بر روی آن ‌ها امکان ‌پذیر نیست. لذا بهترین و تنها ترین روش استفاده از دستگاه برش و حکاکی فلزات است.

موارد استفاده از لیزر در صنعت الکترونیک

در عصر حاضر کمتر وسیله ‌ای پیدا می ‌شود که حداقل یک قطعه الکترونیکی در آن به کار نرفته  باشد. از صنایع بسیار ساده تا صنایع پیچیده و عظیم مانند هوا فضا، کشتی‌ سازی و… از این قطعات استفاده می ‌کنند.

به ‌عنوان مثال همانطور که اشاره شد به تلفن همراه خود نگاهی بیندازید، پر است از قطعات الکترونیکی که بر روی برد مخصوص قرار گرفته است. تمامی این قطعات دارای مشخصه فنی منحصر به‌ فرد است. این قطعات از لحاظ ظاهری بسیار شبیه هم هستند و برای تمایز باید این اطلاعات بر روی آن‌ها درج شود. این قطعات شامل موارد زیر می ‌شود.

  • تراشه IC

آی سی یا تراشه در واقع مجموعه ای از عناصر جدا نا پذیر است که به‌ صورت الکترونیکی به ‌هم پیوسته اند، این پیوستگی به گونه ‌ای است که قابل ‌تفکیک از هم نیستند. برش این قطعات به وسیله دستگاه برش لیزر انجام می ‌شود. به دلیل ابعادی که دارند اتصال این عناصر توسط دستگاه جوش لیزری انجام می ‌شود و در انتها اطلاعات مورد نیاز و برند شرکت سازنده بر روی آن توسط دستگاه لیزر حک می‌شود. از دیگر این قطعات می‌ توان به خازن ترانزیستورها، دیودها، برد الکترونیکی و… اشاره کرد.

  • خازن

از دیگر قطعات الکترونیکی که حکاکی بر روی آن انجام شود خازن است. این قطعه وظیفه ذخیره ‌سازی انرژی الکتریکی را بر عهده دارد و بر روی تمامی برد های الکترونیکی آن‌ ها را مشاهده می ‌کنید. خازن در ظرفیت ‌های مختلف تولید می‌شود که نیاز است این اطلاعات به‌ صورت خوانا و ماندگار بر روی آن حک شود. شرکت ‌های سازنده این قطعه برای این نوع اطلاعات از دستگاه لیزری استفاده می‌کند.

  • مقاومت

 قطعه الکترونیکی بعدی که در صنعت کاربرد بسیاری دارد مقاومت است. درست مانند خازن این قطعه ظرفیت‌ های مخصوص به خود را دارد که اگر در مدار درست استفاده نشود باعث وارد آمدن آسیب جدی به کل مدار می ‌شود. پس لازم است اطلاعات فنی لازم برای آن درج شود. مقاومت در اثر کارکرد از خود حرارت تولید می کند لذا نوشتن اطلاعات ممکن است در اثر حرارت از بین برود، برای انجام این کار از دستگاه لیزری استفاده می ‌کند.

  • تخته مدار چاپی

 برد مدارهای الکترونیکی و قطعات آن با استفاده از دستگاه حکاکی لیزری علامت ‌گذاری لیزری می‌ شوند تا نشانه ‌ها قابلیت شناسایی و ردیابی داشته باشند. علامت ‌ها و بارکد های روی این اجزا تضمین ‌کننده کیفیت بی ‌عیب‌ و نقص است. این حکاکی ‌ها توسط ماشین ردیابی می ‌شوند.

دستگاه‌ های حکاکی لیزری این توانایی را دارند که حکاکی کد های پیچیده، کد های دو بعدی تا نویسه های الفبایی و عددی و محتوای  سفارشی شده را انجام دهند.

قطعات الکترونیکی و کلیه محصولات صنعت الکترونیک عموماً نیاز دارند که اطلاعات خاصی به‌ صورت کدهای ماتریسی و دو بعدی حاوی اطلاعات و جزئیات روی آن حکاکی و علامت‌ گذاری شوند. این کدها باید به ‌راحتی قابل ‌شناسایی و خوانا باشند. از طرفی قطعات الکترونیکی اکثراً در اندازه‌ های کوچک موجود هستند بنابراین علامت‌ گذاری روی آن‌ ها تنها با استفاده از دستگاه لیزر حکاکی قابل‌ انجام است.

دلایل استفاده از حکاکی لیزری در صنعت الکترونی

از جمله دلایل استفاده از حکاکی لیزری قطعات الکترونیکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • علامت‌ گذاری دائمی

یکی از مزیت هایی که این روش نسبت‌ به روش ‌های سنتی دارد، ماندگاری بالای حکاکی و علامت‌ گذاری انجام‌ شده است. قطعات الکترونیک به دلیل گستردگی موارد استفاده در شرایط مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این شرایط ممکن است دمای بالا یا پایین، رطوبت بالا و… باشد. شیوه علامت‌گذاری و حکاکی باید به صورتی باشد که در تمامی این محیط ‌ها از بین نرود. در حال ‌حاضر بهترین روش برای حکاکی قطعات الکتریکی حکاکی لیزری است.

  • افزایش سرعت تولید

قطعاً یکی از فرآیندهای تولید قطعات الکترونیک، حکاکی بر روی آن است. هر چه سرعت این کار بیشتر باشد روند تولید را تسریع می ‌بخشد و باعث افزایش راندمان تولید می ‌شود.

  • دقت و ظرافت بالا

این قطعات به ‌خودی ‌خود دارای ابعاد بسیار کوچک هستند. هر گونه فعالیت بر روی آن نیاز به‌ دقت بسیار زیاد دارد. در صورت کوچک ‌ترین خطایی ممکن است به کل قطعه آسیب وارد شود. قطعاً هیچ انسانی نمی ‌تواند در این اندازه دقت داشته باشد و ممکن است به قطعه آسیب وارد کند. تنها وسیله ‌ای که می‌ تواند این کار را به‌ درستی انجام دهد، دستگاه برش و حکاکی لیزری است.

  • هزینه کمتر

شاید از این جمله تعجب کرده باشید اما اگر درصد تخریب قطعات در روش حکاکی سنتی و زمان انجام حکاکی را محاسبه کنید متوجه خواهید شد که استفاده از دستگاه لیزری برای برش و حکاکی مقرون‌ به‌ صرفه ‌تر است و در هزینه کلی صرفه‌ جویی خواهد شد.

چه قطعات الکترونیکی با لیزر حکاکی می ‌شوند؟

علامت‌گذاری لیزری کاربرد های شگفت‌ انگیزی در صنایع مختلف دارد اما از رایج ‌ترین و مفیدترین آن‌ ها حکاکی بر روی قطعات الکترونیکی است. برای شرکت ‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند مهم است که بدانند مارکینگ لیزری بر روی چه قطعاتی انجام می ‌شود این محصولات عبارت ‌اند از:

  • تلفن ‌ها و گوشی همراه و هوشمند
  • هدست
  • پاور بانک
  • لپ ‌تاپ و رایانه‌ ها
  • بورد مدار PCB
  • تراشه‌ های IC
  • سوئیچ‌ های اتوماتیک
  • قطعات نیمه ‌هادی
  • خازن‌ ها، مقاومت و ترانزیستورها و…

مزایای حکاکی لیزری بر روی قطعات الکترونیکی

از جمله مزایای حکاکی لیزری قطعات الکترونیکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حکاکی اطلاعات و بارکد های شناسایی با کیفیت خوب و ارائه گواهینامه و الفبای عددی و کد های دو بعدی بر روی قطعات حساس و ظریف
  • قابلیت ردیابی تجهیزات ضروری حکاکی بادوام و مقاوم در برابر لحیم‌ کاری و قابلیت خواندن و شناسایی توسط ماشین
  • اعمال و حکاکی لوگوی شرکت ‌ها
  • کوتاه کردن مقاومت
  • تسریع زمان تولید و افزایش بهره ‌وری

خرید دستگاه حکاکی لیزری قطعات الکترونیک

خرید این‌گونه دستگاه ‌ها نیازمند داشتن اطلاعات کافی در مورد دستگاه‌ ها و جنس قطعاتی که قصد دارید روی آن حکاکی انجام دهید است. به دلیل تنوع بالای دستگاه‌ های حکاکی لیزری، انتخاب برای افراد مبتدی دارای ریسک بالایی است. لذا توصیه می شود چنانچه قصد خرید این نوع دستگاه‌ ها دارید با یک متخصص مشورت کنید و سپس اقدام به خرید نمایید.

چنانچه قصد خرید هر نوع دستگاه لیزری را دارید تنها کافیست با شماره 02149063 شرکت نوین تاک لیزر مرکز تخصصی عرضه و فروش انواع دستگاه لیزر صنعتی و حکاکی قطعات الکترونیکی تماس حاصل نموده و از متخصصان شرکت نوین تاک لیزر مشاوره رایگان دریافت کنید.

نوین تاک لیزر با داشتن سابقه درخشان در زمینه فروش و نصب انواع دستگاه‌ های حکاکی و برش لیزری از جمله دستگاه مناسب برای حکاکی لیزری قطعات الکترونیکی بدون شک یکی از معتبر ترین و مورد اعتماد ترین مراکز جهت دریافت مشاوره و خرید هرگونه دستگاه لیزر صنعتی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *