تنش گیری یا عملیات حرارتی شاسی لیزر، به عملیاتی گفته می‌ شود که در آن قطعه کار پس‌ از جوشکاری، در کوره قرار گرفته و تنش‌ های موجود بر آن کاهش می‌ یابد. تنش گیری، در واقع یک فرایند عملیات حرارتی است و جهت بهبود استحکام و دوام سطح مورد نظر به‌ کار برده می‌ شود. این فرایند سبب افزایش طول عمر قطعات فولادی و فلزی که در معرض سایش و پارگی هستند، مانند ابزار های برش، چرخ‌ دنده، شفت و غیره بسیار مناسب است. در بیان دقیق‌ تر می‌ توان گفت که این عملیات حرارتی، می‌ تواند خواص مکانیکی، فیزیکی و شیمیایی فلزات را از طریق گرمایش و سرمایش تغییر داده و سبب افزایش سختی، شکل‌ پذیری، ماشین‌ کاری، مقاومت در برابر حرارت و غیره شود.

تنش گیری چیست؟

عملیات حرارتی شاسی لیزر یا تنش گیری، بخشی کاملاً ضروری در فرآیند تولید می‌ باشد که تضمین می‌ کند قطعه تولید شده دارای کاربرد، با توجه به نیاز های مشتری خواهد بود. بدون عملیات تنش گیری، قطعات فلزی دارای استحکام و دوام کافی نبوده و در برابر کاربرد هایی که برای آن ساخته شده ‌اند، دارای مقاومت مناسب نمی‌ باشند. پس‌ از اتمام جوشکاری دستگاه برش لیزر فلزات، تنش‌ هایی بر روی قطعات فلزی همچون شاسی دستگاه باقی می‌ ماند. جهت حذف این تنش‌ ها، شاسی دستگاه لیزر در درون کوره‌ های بزرگ قرار گرفته و در یک مدت زمان مشخص، در فرآیند عملیات‌ های دمای سرد و گرم قرار می گیرد و تمامی تنش‌ های باقی‌ مانده بر روی ساختار آن از بین خواهند رفت. عملیات حرارتی شاسی لیزر، امری بسیار تخصصی و حساس است و جهت جلوگیری از آسیب به شاسی و همچنین شکستگی یا ترک‌ خوردگی آن، این عملیات توسط متخصصین و در مدت زمان معین به‌ صورت آهسته انجام می‌ شود. عملیات حرارتی شاسی لیزر، به دو صورت موضعی و کلی انجام می‌ شود و میزان حرارت ایجاد شده در کوره برای تنش گیری آن، با توجه به سفارش و خواسته‌ مشتریان متفاوت است.

تنش گیری موضعی

استفاده از المنت های سرامیکی برای تنش زدایی خطوط لوله تنها در محل جوشکاری شده

تنش گیری کلی

استفاده از کوره های صنعتی برای تنش زدایی قطعات کوچک و بزرگ

اهمیت فرآیند تنش گیری در شاسی لیزر

انجام انواع عملیات تنش گیری پس‌ از جوشکاری شاسی لیزر، امری بسیار حائز اهمیت است. در صورت عدم انجام تنش گیری بر روی قطعه کار یا همان شاسی لیزر، این قطعه در حین فرایند کار و تولیدات در دستگاه لیزر فلزات، ممکن است دچار شکستگی، ترک خوردگی، تاب برداشتگی و غیره شده و علاوه‌ بر ایجاد خسارات هنگفت، می‌ تواند دقت و کیفیت دستگاه را نیز تا حد قابل‌ توجهی کاهش دهد. فرآیند تنش گیری، مقاومت و استحکام قطعه را تا حد بسیار زیادی افزایش داده و مانع از آسیب رسیدن به قطعه در حین تولیدات و کار در صنعت می‌ شود. بنابراین انجام تنش گیری یا عملیات حرارتی شاسی لیزر، امری بسیار ضروری بوده و باید انجام شود.

شرکت صنعتی نوین تاک لیزر

مراحل فرآیند تنش گیری

عملیات حرارتی شاسی لیزر یا تنش گیری، شامل مراحل گرم کردن فلز، نگه‌ داشتن آن در دمای مشخص و سپس سرد کردن آن است. در طی فرآیند تنش گیری، قطعه کار که دارای متریال فلزی است، در خواص مکانیکی خود دچار تغییرات شده و وجود دمای بسیار بالا در داخل کوره، ریز ساختار فلز را دست‌ خوش تغییر قرار می‌ دهد. مواردی چون زمان حرارت دهی، مدت زمان نگهداری قطعه کار در دمای مشخص، شرایط محیطی، سرعت خنک شدن و غیره در نتیجه‌ نهایی بسیار تأثیرگذار بوده و ویژگی‌ هایی همچون مقاومت در برابر خوردگی، عدم تاب برداشتگی، شکل‌ پذیری، مقاومت الکتریکی و غیره در فلز به وجود خواهد آمد. بنابراین رعایت فاکتور هایی همچون میزان حرارت دهی، مدت زمان نگهداری قطعه کار در کوره، شرایط محیطی و سرعت خنک شدن، از جمله پارامتر های بسیار مهم در تنش گیری شاسی لیزر می‌ باشند.

همه‌ چیز در رابطه با تنش گیری شاسی لیزر

زمانی‌ که شاسی لیزر در برابر عملیات حرارتی یا تنش گیری در کوره قرار گرفته می‌ شود، سیاهی فلز به رنگ قرمز تغییر رنگ می‌ یابد. بنابراین شما می‌ توانید با مشاهده‌ رنگ قرمز قطعه کار، متوجه تنش گیری آن شوید. موارد دیگری نیز همچون گراف و مشاهده مانیتور افزایش دما، از جمله نشانه های تنش گیری قطعه هستند.

از جمله مزایای تنش گیری شاسی لیزر نیز می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش خواص مکانیکی قطعه کار
  • افزایش انعطاف‌ پذیری و شکل‌ پذیری قطعه
  • بهبود و تقویت خواص تخصصی از جمله مقاومت در برابر خوردگی، تاب برداشتن، ترک خوردگی و غیره
  • افزایش مقاومت و استحکام قطعه

در پایان

شرکت صنعتی نوین تاک لیزر، در زمینه عرضه ماشین‌ آلات صنعتی مشغول به فعالیت بوده و تمامی محصولات خود را در بالاترین کیفیت و مناسب‌ ترین قیمت به مشتریان خود ارائه می‌ دهد. هدف اصلی این مجموعه، عرضه ماشین‌ آلات صنعتی باکیفیت متناسب با نیاز های مشتریان و همچنین ارائه خدمات پس‌ از فروش توسط نیروی با تجربه و متخصص است و در این حرفه نیز دارای سال‌ ها تجارب درخشان می‌ باشد. شما عزیزان می‌ توانید جهت اطلاع از قیمت و یا دریافت راهنمایی‌ ها و مشاوره‌ های لازم در رابطه با هر یک از انواع دستگاه‌ های لیزر فلزات و دستگاه لیزر غیر فلزات، دستگاه جوش لیزر، دستگاه لیزر حکاکی، دستگاه پرس برک و غیره با شماره تلفن 02149063 تماس حاصل نموده و با کارشناسان آن در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *