با توجه به پیشرفت‌ها و قابلیت‌های دستگاه‌های لیزر که در صنعت لیزر شاهد آن بوده‌ایم گسترش و موفقیت این دانش در زمینه‌ های دیگر نیز دور از انتظار نخواهد بود. که از جمله آن گسترش دستگاه‌های لیزر در حکاکی انواع شیشه و آینه می‌باشد.

هدف ما با تهیه این مقاله آشنایی شما عزیزان با حکاکی روی آینه توسط دستگاه‌های لیزری شیشه و نکات مهم آن است.

حکاکی روی آینه یک هنر بسیار زیبا، چشم‌نواز و پرکاربرد می‌باشد که طرفداران بسیار زیادی دارد. ازآنجایی‌که همه ما انسان‌ها طرف‌دار زیبایی هستیم حکاکی روی شیشه نیز در بین مردم و بسیاری از مشاغل یک ایده پرطرف‌دار و محبوب است.

در گذشته اجرای یک طرح بر روی شیشه و آینه با روش‌های دستی و به کمک ابزارهای دستی انجام می‌شده است، اما این کار بسیار پرهزینه، زمان‌بر و خسته‌کننده برای افراد بوده‌است. اما امروزه با پیشرفت‌هایی که در صنعت لیزر و از زمان ظهور دستگاه ‌های لیزر به ‌وجود آمده است انواع حکاکی‌ ها و اجرای طرح، نوشته، نقوش و تصاویر مختلف بر روی شیشه توسط دستگاه‌ های لیزر به‌آسانی، با سرعت و دقت بسیار بالا انجام می‌شود.

برای اجرا و حکاکی بر روی انواع شیشه و آینه از  لیزرهای برش و حکاکی co2 در دستگاه های لیزر مارکینگ استفاده می‌شود.

کاربردهای حکاکی روی آینه

با استفاده از دستگاه‌های لیزر مارکینگ می‌توان انواع حکاکی‌ها را به‌آسانی بر روی انواع لیوان، استکان، بطری‌های شیشه‌ای، گلدان و پنجره ‌های لوکس، انجام داد. حکاکی روی آینه کاربردهای بسیار زیادی در زمینه ‌های دیگر از جمله حکاکی آدرس و لوگو های تبلیغاتی و نام تجاری بر روی شیشه ها دارد که می‌توانید به‌عنوان یک روش تبلیغاتی برای رونق کسب‌وکار خود از آن استفاده مفید ببرید. ثبت این‌گونه اطلاعات و تبلیغات بر روی انواع اشیاء شیشه‌ای توسط برچسب یک کار هزینه‌بر و موقتی است اما امروزه با استفاده از دستگاه‌های لیزر انواع اطلاعات شما و شرکت‌ شمابا ماندگاری دائمی بر روی اشیاء شیشه‌ای حکاکی خواهد شد.

همچنین با استفاده از این موقعیت و به‌آسانی می‌توان یک کسب‌وکار عالی و خلاق راه‌اندازی کرد و با تهیه شیشه‌های مناسب جهت حکاکی انواع طرح ها همچون حکاکی‌های خاطره‌انگیز و زیبای مشتریان یادبود خاطره‌انگیز برایشان طراحی کرد و از این طریق صاحب یک کسب‌وکار هنری و محبوب خواهید شد.

نکات مهم در حکاکی روی آینه 

از جمله نکات مهم در حکاکی روی آینه میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • به این نکته باید توجه داشت که حکاکی باید از پشت آینه انجام شود. یعنی طرحی که قرار است بر روی آینه حکاکی شود باید قبل‌ از انجام حک برعکس شده باشد تا در طرف دیگر آینه تصویر یا نوشته به‌درستی دیده شود.
  • حتماً به این نکته توجه داشته باشید هنگامی‌ که آینه را برای انجام حکاکی زیر دستگاه لیزر قرار می‌دهید آینه نباید به سمت بازتاب‌کننده قرار بگیرد. زیرا سطح صاف و صیقلی آینه موجب انعکاس اشعه لیزر به داخل هد و پس‌ از آن به آینه لیزر و لنز لیزر برخورد کرده و در کوتاه‌ترین زمان زمان موجب خرابی دستگاه و کاهش کیفیت تیوب لیزر خواهد شد. علاوه‌ بر آن ممکن است بازتاب اشعه لیزر و برخورد آن با اپراتور موجب آسیب او و آتش‌سوزی شود.
  • انجام حکاکی بر روی وسایل شیشه‌ای مدور مثل گلدان‌ های شیشه‌ای یا شیشه ‌های دسته‌دار مثل لیوان نیازمند تکنیک خاصی برای حکاکی است. در این صورت با نصب روتاری برروی دستگاه حکاکی لیزری شیشه به‌ آسانی می‌توان انواع طرح‌ها را بر روی شیشه‌های مدور حکاکی کرد .
  • عملکرد دستگاه لیزر co2 برای حکاکی آینه به‌گونه‌ای است که برای اجرا و حکاکی طرح موردنظر جیوه پشت آینه پاک می‌شود و سطح حکاکی شده مات شده و به این صورت حکاکی انجام می‌شود.
  • در حکاکی لیزری شیشه کیفیت حکاکی با کیفیت شیشه و آینه موردنظر رابطه مستقیم دارد. به‌عبارتی هر چه کیفیت آینه بهتر باشد میزان انحراف و افت لیزر درطول مسیر برخورد با آینه کمتر می‌شود و درنهایت کیفیت حکاکی بسیار بهتر خواهد شد.
  • جنس و قطر آینه‌ های موجود در بازار بسیار متفاوت و متنوع می‌باشد. اما بهترین نمونه موجود در بازار برای انجام هرچه بهتر حکاکی آینه‌های فلزی مثل آینه‌های طلایی، آینه‌های نقره‌ای سبک و آینه‌های نقره‌ای سنگین می باشند.

روش‌های حکاکی لیزری شیشه ‌ای

برای حکاکی لیزری شیشه می‌توان از ۲ روش مختلف استفاده کرد از جمله :

  1. استفاده از نوار مخصوص حکاکی شیشه با دستگاه لیزر

 در این روش برای حکاکی لیزری شیشه‌ای از نوارهای مخصوص همین کار استفاده می‌شود. میتوان با قرار دادن این نوارها بر روی شیشه که از زبر شدن شیشه نیز جلوگیری می‌کند انواع حکاکی‌ها را به‌خوبی انجام داد. لازم به توضیح است در این روش رنگ حکاکی‌ها مایل به خاکستری می‌باشد.

  1. حکاکی لیزری شیشه با استفاده از دستمال‌کاغذی

 استفاده از دستمال‌کاغذی مرطوب در این روش موجب می‌شود سطح موردنظر بدون برجستگی، صاف و شفاف‌تر به‌نظر برسد. اما توجه داشته باشید که حبابی در بین سطح و دستمال‌کاغذی وجود نداشته باشد و دستمال‌کاغذی صاف و یکدست بر روی سطح قرار بگیرد. در این روش توجه داشته باشید که سیستم مکنده و کمپرسور دستگاه لیزر خاموش باشد تا دستمال‌کاغذی خشک نشود.

 به‌طورکلی مزیت و محبوبیت دستگاه‌های لیزر شیشه‌ای انجام انواع حکاکی‌ها بدون استفاده از متریال‌های کمکی می‌باشد. در دستگاه‌های لیزری شیشه‌ای به متریال‌های فوق که توضیح داده شد نیازی نیست و این دستگاه‌ها به‌تنهایی انواع حکاکی ها را در بهترین شکل ممکن آن انجام خواهند داد. طراحی این‌گونه دستگاه‌های مدرن به گونه‌ای است که شما عزیزان با تغییر تنظیمات دستگاه مثل تنظیم کردن دمای دستگاه و همچنین تغییر رنگ دستگاه به‌آسانی انواع حکاکی‌ها را بر روی انواع شیشه و آینه انجام دهید.

ویژگی‌های دستگاه های لیزری حکاکی شیشه

  1. اجرای انواع حکاکی‌ها و طرح‌های ریز و ظریف با سرعت و دقت بسیار بالا
  2. طراحی دستگاه‌های لیزری حکاکی موجود در نوین تاک لیزر به گونه‌ای است که نیاز به تنظیم مکرر و هر باره آینه‌ها نیست زیرا دستگاه هنگام حکاکی و انجام کار بدون هر گونه لرزش جانبی می‌باشد.
  3. کار با دستگاه‌های حکاکی لیزری بسیار آسان و انواع تنظیمات آن توسط اپراتور به‌آسانی انجام می‌شود.
  4. اجرای انواع حکاکی‌ها با حفظ کیفیت آینه با کمترین درصد خطا از دیگر مزایای این‌ دستگاه‌های مدرن می‌باشد.
  5. هزینه تعمیر و نگهداری دستگاه‌های لیزری حکاکی شیشه‌ای پایین و بسیار مقرون به‌صرفه می‌باشد

به‌طورکلی با توجه به کاربردهایی که دستگاه‌های لیزری حکاکی در حکاکی لیزری انواع شیشه و آینه دارند می‌توان بهترین استفاده‌ ها را از قابلیت و عملکرد این‌گونه دستگاه‌ها در زمینه‌ها و صنایع مختلف و حتی راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید و خلاق برد برای مثال با خلق انواع آثار هنری می‌توان رونق و تحول چشمگیری در کسب‌وکار و انواع تولیدات خود ایجاد نمود.

 شرکت نوین تاک لیزر با ارائه بهترین و بروزترین دستگاه‌های لیزر از جمله دستگاه‌های لیزری حکاکی شیشه‌ در خدمت مشتریان خود در هر نقطه ‌ای از کشور عزیزمان می‌باشد. در صورت نیاز با شماره تماس پنج رقمی 49063 شرکت نوین تاک تماس گرفته و اقدام به دریافت بهترین خدمات و بروزترین دستگاه‌ها متناسب با بودجه خود نمایید، همچنین کارشناسان ما در رابطه با نحوه کار با دستگاه و نصب و راه‌اندازی آن راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما عزیزان قرار خواهند داد.

5 دیدگاه

  • من از طرفدارای این کارم. مخصوصا اگه اون طرح یه نوشته باشه، مثلا یه جمله ی الهام بخش

    • سلام و وقت بخیر
      بله هنر بسیار زیبا و پرطرفداری است. ممنون از لطف و نظر شما دوست عزیز

    • سلام و وقت بخیر
      علت این امر را میتوان خروجی با کیفیت و امکان حکاکی هر نوع از نقوش ظریف دانست که این حجم از ظرافت را نمیتوان با استفاده از حکاکی دستی انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *