استفاده از فوم در انواع مختلف آن در صنایع بزرگی از خودروسازی گرفته تا بسته بندی لوازم و شکستنی ها بسیار رواج یافته است. برش فوم یک فرآیند حساس است، چرا که با ابزارهای مکانیکی امکان برش دقیق و تمیز و ایجاد برش های پیچیده اغلب ممکن نیست. برش لیزری فوم با استفاده از دستگاه برش لیزری غیر فلزات یک راه حل فوق العاده برای برش و حکاکی این فرآورده پلاستیکی است.

تکنولوژی برش لیزر برای فوم جایگزینی سریع، حرفه ای و مقرون به صرفه برای سایر روش های ماشینکاری معمولی است. برش با لیزر به صورت غیر تماسی است، بنابراین آسیب یا تغییر شکل روی فوم ایجاد نمی شود.

گرمای لیزر لبه را هنگام برش و حکاکی می‌ بندد تا لبه تمیز و صاف باشد که نیازی به پردازش مجدد آن وجود نداشته باشد. با نتیجه عالی برش، دستگاه لیزر به طور گسترده ای برای برش فوم در تمام صنایعی که از انواع آن استفاده می کنند، به کار می رود.

انواع فوم 

فوم ها انواع مختلفی دارند، اما به طور کلی می توان آن ها را به دو دسته سلول بسته و سلول باز تقسیم کرد. فوم سلول بسته متراکم تر و ضد آب تر از فوم سلول باز است. فوم سلول باز تراکم کمتری دارد، آب را جذب می کند و برش آن آسان تر است.

 برخی از انواع رایج فوم عبارتند از: فوم پلی استر (PES)، فوم پلی استایرن (PS)، فوم پلی اورتان (PUR)، پلی اتیلن (PE) و فوم EVA که  برش لیزر با دستگاه لیزر CO2 یک راه عالی برای برش این فوم ها است.

مواد فوم از در هم آمیختن مواد با حباب های گاز ساخته می شوند. فوم برش لیزر معمولاً از پلیمر ساخته می شود، اما می تواند از مواد سرامیکی یا فلزی نیز ساخته شود. تقریباً همه انواع فوم پلاستیکی را می توان با دستگاه های لیزر، حکاکی و علامت گذاری کرد.

مواد فومی با ضخامت های مختلف را می توان به راحتی با لیزر با قدرت ها و عمق نفوذ مختلف برش داد. لیزرها دقت مورد نیاز اپراتورها را برای اجرای برش فوم که نیاز به لبه مستقیم دارند را ارائه می دهند.

بسته به نوع و ضخامت مواد فوم، فوم را می توان به روش های مختلفی با لیزر برش داد. رایج ترین روش برش فوم استفاده از برش لیزر یا حکاکی است که لبه صافی ایجاد می کند. لیزر همچنین می تواند برای ایجاد طرح های پیچیده در مواد فوم استفاده شود، که آن ها را برای استفاده در طیف گسترده ای از صنایع ایده آل می کند.

ویژگی برش فوم با لیزر

امروزه دلایل زیادی برای انجام برش ماده فوم با استفاده از تکنولوژی های لیزری وجود دارد که نسبت به سایر روش های مکانیکی که عموماً شامل پانچ می شود، نتایج سریعتر و دقیقتری را بدست می دهد. از جمله مزایای برش فوم با لیزر عبارتند از:

  • برش های ثابت بدون فرورفتگی
  • برش تمیز به واسطه دقت فوق العاده
  • پردازش با سرعت بالا
  • این روش یک لبه صاف روی فوم ایجاد می کند که کار با آن را آسان تر می کند
  • گرمای پرتو لیزر لبه های فوم را ذوب می کند و یک لبه تمیز و کاملاً مهر و موم شده ایجاد می کند
  • لیزر یک تکنیک بسیار سازگار با کاربردهای مختلف از نمونه سازی تا تولید انبوه است
  • دستگاه لیزر به دلیل غیر تماسی بودن پس از مدتی کند نمی شود و هزینه تعویض قطعات در آن اندک است
  • امکان ایجاد طراحی های پیچیده به راحتی فراهم است

کاربرد برش فوم با لیزر

فوم هایی که با دستگاه لیزر به اشکال مختلف برش داده شده اند اغلب در حوزه های بسته بندی اقلام حساس و گرانقیمت، تولید ظروف یکبار مصرف استفاده می شود. برخی از نمونه های کاربرد آن  شامل خودروسازی، فیلترها، مبلمان، بسته بندی، کفش و تابلوسازی، بسته بندی تجهیزات صنعتی، تجهیزات عکاسی و جواهرات، بسته بندی ظروف شکستنی، تجهیزات ورزشی، ماکت سازی و ده ها کابرد دیگر است.

 با برش لیزر می توان یک درج فوم را با توجه به شکل دقیق اقلامی که قرار است بسته بندی شود برش داد. با این تکنیک می توان اطمینان حاصل کرد که  لوازم بسته بندی شده در حین حمل و نقل حرکت نمی کنند و آسیب نمی بینند.

علاوه بر این، فوم یک عایق است، به این معنی که بسته به نیاز مشتری می تواند به خنک یا گرم نگه داشتن محصولات کمک کند. این موضوع آن را به یک ماده ایده آل برای طیف گسترده ای از محصولات تبدیل می کند.

نکات مهم در انتخاب دستگاه برش لیزر فوم

برای انتخاب نوع دستگاه لیزری که قصد خرید آن برای برش و حکاکی انواع فوم را دارید باید موارد زیر را لحاظ کنید:

  • نوع مواد فومی که قصد برش آن را دارید را در نظر داشته باشید. انواع فوم شامل فوم پلی پروپیلن (PP)، فوم پلی اتیلن (PE)، فوم پلی استر (PES)، فوم پلی استایرن (PS)، فوم پلی اورتان (PUR) است.
  • حداکثر اندازه و ضخامت فومی که باید برش دهید
  • قدرت و سرعت دستگاه لیزر
  • بودجه شما و چه ویژگی هایی برای شما مهم است

مزایای برش فوم با دستگاه لیزر

هیچ گونه فشاری در حین فرآیند برش به ورق فوم وارد نمی شود بنابراین نیاز به تثبیت آن با استفاده از گیره و سایر ملاحظات آماده سازی نیست. تنها کافیست اپراتور ورق فوم را برروی صفحه کار دستگاه لیزر قرار دهد و شروع به انجام کار کند. این سبب صرفه جویی در زمان خواهد شد.

برش لیزری مزایای برجسته ای نسبت به ابزارهای برش سنتی دارد. استفاده از ابزارهای مکانیکی برای ایجاد اشکال و برش ساده سبب تغییر شکل آن می شود.

گرمای دستگاه های مکانیکی باعث اعوجاج و سوختگی و زرد شدن فوم می شود، در صورتی که با لیزر به واسطه اینکه تماسی صورت نگرفته هیچگونه سوراخ، سوختگی در لبه ها و تغییر رنگی در فوم ایجاد نمی شود. دستگاه لیزر به سطح مواد فوم آسیب نمی رساند.

علاوه بر این، برش لیزری دارای قطر و درز برش باریک است و پرتو لیزر با قطر 0.5 میلی متر برش را انجام می دهد. هیچ سایشی در ابزار برش وجود ندارد و نیازی تعویض ابزار برش و یا تعویض قالب برش مانند دستگاه پانچ برای ایجاد اشکال مختلف نیست.

این روش دارای دقت پردازش بالا و تکرارپذیری خوبی است.

بهترین دستگاه لیزر برای برش فوم

فوم برش لیزری، به ویژه استایروفوم که در تولید ظروف یکبار مصرف بکار می رود برش لیزر پلی یورتان یا همان یونولیت، و بقیه انواع فوم عموماً با استفاده از دستگاه برش لیزری CO2 انجام می شود.

پرتو لیزر دستگاه برش مستقیماً به ورق و یا قطعه فومی تابیده می شود و فوم زیر مسیر تابش لیزر تبخیر می شود.

اگر قدرت لیزر به اندازه کافی زیاد باشد، پرتو لیزر به طور کامل به فوم نفوذ می کند و آن را برش می دهد. هنگام برش با پرتو لیزر، فوم به سرعت تبخیر می شود و در نتیجه یک لبه صاف با یک ناحیه کوچک تحت تأثیر حرارت ایجاد می شود.

خرید دستگاه لیزر مناسب برش فوم

شرکت نوین تاک لیزر ارائه دهنده انواع دستگاه برش و حکاکی لیزری غیر فلزات به ویژه دستگاه های لیزر CO2  مناسب برای برش انواع فوم تمامی دستگاه ها و قطعات و ملزومات آن را با بالاترین سطح کیفیت و خدمات با گارانتی به متقاضیان گرامی ارائه می کند.

برای خرید و اطلاع از قیمت و مشاوره با کارشناسان مجموعه از طریق شماره تماس پنج رقمی 02149063 با بخش کارشناسی فروش در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *