دستگاه برش لیزر، فناوری نوین و جدیدی از تجهیزات است که از پرتو لیزر برای برش متریال ها استفاده می‌ کند. این روش در مقایسه با سایر روش‌ های قدیمی و سنتی، بسیار انعطاف ‌پذیر تر و دقیق‌ تر است و علاوه‌ بر صرفه‌ جویی در مصرف انرژی، دارای خروجی بسیار باکیفیت‌ تر می‌ باشد. در حال‌ حاضر نیز دستگاه‌ های برش لیزری، بسیار پیشرفته‌ تر و مجهزتر شده و انواع مواد فلزی و غیرفلزی را در ابعاد و ضخامت‌ های گوناگون برش می‌ دهند. این دستگاه از تجهیزات و قطعات بسیار گوناگونی تشکیل شده‌ است که هرکدام تأثیرات بسیار متفاوتی را بر دقت و تولیدات با کیفیت خواهند گذاشت که از جمله مهم‌ ترین آن‌ ها می‌ توان به نازل دستگاه اشاره نمود. در این مقاله قصد داریم تا با نازل برش لیزر آشنا شده و نکات قابل‌ توجه در هنگام انتخاب این قطعه را مورد بررسی قرار دهیم. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

نازل برش لیزری چیست؟

نازل، یکی از مهم‌ ترین و اصلی‌ ترین قطعات موجود در دستگاه برش لیزری است و با توجه به مصرف گاز کمکی نیز دارای انواع تک لایه و دو لایه می‌ باشد. اندازه نازل در دستگاه برش لیزری، با توجه به مواد و کاربرد دستگاه انتخاب می‌ شود و از این‌ رو قطر آن بر تمرکز پرتوی لیزر برای برش ماده بسیار تأثیرگذار است. هرچه نازل دستگاه در حین برش دارای تنظیمات استاندارد تری باشد، بنابراین کیفیت برش و حکاکی بر روی متریال بسیار افزایش یافته و دارای خروجی بهتری است.

نازل‌ ها نیز همانند سایر قطعات برش لیزری، دارای کیفیت ها و انواع متفاوتی هستند و با توجه به مدل دستگاه انتخاب می‌ شوند.

وظیفه نازل در دستگاه برش لیزر

قطعه نازل در دستگاه برش لیزر، از دو بخش آینه و لنز تشکیل شده‌ است. جهت انجام برش و یا حکاکی بر روی متریال مورد نظر، پرتو  نور توسط آینه نازل هدایت شده و سپس توسط عدسی متمرکز و آماده انجام برش می‌ شود. در واقع نازل از جمله قطعات مکانیکی دستگاه لیزر محسوب می‌ شود و هرچه تنظیمات آن دقیق‌ تر و استاندارد تر باشد، بنابراین کیفیت در برش و حکاکی نیز به طور قابل‌ توجهی افزایش خواهد یافت. همچنین باید گفت که قطعه نازل هد لیزر در صورت وجود هرگونه خرابی و مشکل، قابل تعمیر نبوده و تمامی بخش‌ های آن همچون عدسی و آینه باید به‌ طور کامل تعویض گردند.

نکات مهم در انتخاب نازل برش لیزر

نازل هد لیزر نیز همانند سایر تجهیزات دستگاه برش لیزر، در برند ها و انواع گوناگونی با توجه به کاربرد دستگاه و نوع متریال، به بازار عرضه می‌ شود و دارای کیفیت‌ های متفاوتی است. از جمله مهم‌ ترین نکات در انتخاب نازل برش لیزر نیز می‌ توان به چند مورد زیر اشاره نمود:

دستگاه برش لیزری

توجه به‌ قطر نازل

نازل‌ ها در دستگاه برش لیزر با توجه به ضخامت ورق‌ های فلزی، دارای اندازه‌ های متفاوتی هستند و در واقع ضخامت متریال برش، تعیین‌ کننده انتخاب قطر نازل در دستگاه است. به‌ همین جهت نیز به‌ طور معمول برای برش صفحات نازک زیر ۳ میلی‌ متر، از نازل‌ هایی با قطر ۱ میلی‌ متر استفاده‌ شده و برای برش صفحاتی با ضخامت ۳ میلی‌ متر و یا بیشتر، از نازل‌ هایی با قطر ۱/۵ میلی متر استفاده می‌ شود. برای برش ورق های فلزی ۱۰ میلی‌ متر یا بیشتر نیز از نازل‌ های با قطر ۲ میلی‌ متر و یا بیشتر استفاده می‌ شود.

دقت پردازش نازل

یک نازل خوب و باکیفیت در حین عمل برش، می‌ تواند از برخورد لیزر پرانرژی به دیواره‌ های داخلی لیزر جلوگیری کند و از این‌ رو سبب عدم آسیب به هد لیزر شود. بنابراین در هنگام انتخاب و خرید نازل برش لیزر، نوع بسیار متمرکز و با دقت آن‌ ها را انتخاب نمایید.

جنس نازل

یک نازل باکیفیت و مناسب در دستگاه برش لیزر، نازلی است که دارای جنس رسانایی بالا و دارای هدایت گرمایی مناسب باشد. به‌ همین جهت نیز نازل هایی که از جنس مس هستند، بسیار بهتر و کارآمد تر از نازل‌ های برنجی عمل کرده و از این‌ رو می‌ توانند سیگنال‌ های خازن را به‌ خوبی تضمین کنند.

ضد اکسیداسیون نازل

وجود سطح صاف و ضد اکسیداسیون مناسب در نازل، می‌ تواند به‌ صورت مؤثری چسبندگی مذاب را در طول فرآیند برش کاهش داده و از این‌ رو طول عمر مفید قطعه نازل را به حد قابل‌ توجهی افزایش دهد.

قدرت نازل

نازل‌ ها با توجه به مواد قابل برش و حکاکی، دارای قدرت‌ های متفاوتی کمتر از ۶ هزار وات تا بیش‌ از ۶ هزار وات هستند و براساس تک خروجی و دو خروجی بودنشان برای برش متریال ها استفاده می‌ شوند.

در پایان

شرکت نوین تاک لیزر در قالب ارائه ماشین‌ آلات صنعتی فعالیت خود را به‌ طور رسمی از سال ۱۳۸۴ آغاز نموده و در حال‌ حاضر نیز تمامی تجهیزات صنعتی خود را در بالاترین کیفیت ها و از بهترین برند های جهانی به مشتریان خود عرضه می‌ نماید. نیرو های متخصص و باتجربه این مجموعه به‌ نحو کاملاً حرفه‌ ای و آموزش‌ دیده، آماده پاسخ‌ گویی و ارائه راهنمایی‌ ها و مشاوره‌ های لازم به مشتریان هستند و شما عزیزان می‌ توانید جهت اطلاع از قیمت و چگونگی سفارش انواع ماشین‌ آلات صنعتی و لیزری نظیر دستگاه لیزر فلزات، دستگاه لیزر غیر فلزات، دستگاه جوش لیزر، دستگاه پرس برک و… با شماره تلفن 02149063 تماس حاصل نموده و با کارشناسان مجرب ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *