دستگاه‌ های لیزر صنعتی در هنگام برش فلزات و غیر فلزات، گرما و حرارت بسیار زیادی را از خود تولید می‌ کنند و این حرارت تولید شده می‌ تواند علاوه‌ بر آسیب به دستگاه در طولانی‌ مدت، عملکرد صحیح تیوب لیزر را نیز تحت تأثیر قرار دهد. به‌ همین جهت برای کنترل حرارت تولید شده در دستگاه لیزر، از دستگاهی به‌ نام پمپ آب چیلر لیزر استفاده می‌ کنند که این دستگاه یکی از قطعات بسیار مهم در دستگاه‌ های لیزری محسوب شده و تحت عنوان سیستم خنک‌ کننده دستگاه لیزر نیز شناخته می‌ شود.

پمپ آب چیلر لیزر چیست؟

پمپ آب چیلر لیزر، یکی از قطعات بسیار مهم در دستگاه‌ های لیزر شناخته می‌ شود و یک واحد خنک کننده است که سبب کاهش دمای دستگاه در هنگام عملکرد می‌ شود. در واقع پمپ آب چیلر لیزر، یک سیستم سرد سازی در دستگاه شناخته می‌ شود و با اثر خنک کننده خود بر روی پردازش لیزری و ایجاد گردش آب سرد در اطراف لوله‌ های لیزر، گرما را از سیستم آزاد می‌ کند. پمپ آب در چیلر دستگاه‌ های لیزری، آب خنک را از چیلر به داخل تیوب لیزر هدایت کرده و سبب خنک سازی تیوب در دستگاه می‌ شود.

عملکرد پمپ آب چیلر لیزر

عملکرد اصلی این پمپ در لیزر به این صورت است که ابتدا مقدار معینی از آب را به مخزن آب استیل چیلر انتقال داده و آن را از طریق سیستم خنک سازی چیلر سرد می‌ کند. کمپرسور خنک سازی در چیلر، گاز کم فشار و دمای پایین موجود در هوا را به داخل سیلندر منتقل می کند. (این گاز در کمپرسور به فشار و دمای حداکثر رسیده و سپس به سیلندر منتقل می‌ شود). کندانسور نیز گاز مبرد با دما و فشار بالا را با هوای خنک‌ کننده محیط جا به‌ جا کرده تا گرما را از چیلر آب لیزر دستگاه به بیرون منتقل کند و گاز مبرد به مایع پرفشار متراکم تبدیل می‌ شود. سپس پمپ آب، آب خنک‌ کننده با دمای پایین را به تجهیزات لیزری فرستاده تا سبب خنک کردن دستگاه و قطعات آن شود. در این زمان پس‌ از این‌ که آب سرد پمپ آب چیلر، گرمای دستگاه را از بین برد، دمای سیستم خنک کننده افزایش یافته و جهت خنک‌ سازی به مخزن آب در چیلر بازگشته و وارد چرخه خنک‌ سازی چیلر می‌ شود و این زمان تا هنگام عملکرد دستگاه ادامه خواهد داشت.

دستگاه های لیزر صنعتی

محل قرارگیری پمپ آب چیلر لیزر

محل نصب این پمپ آب در دستگاه‌ های لیزر صنعتی، به‌ طور معمول در پشت اپراتور یا جلوی کندانسور است و وظیفه اصلی آن پمپاژ آب خنک‌ کننده به داخل سیستم جهت خنک‌ سازی دستگاه می‌ باشد.

نکات مهم در خرید پمپ آب چیلر لیزر

عملکرد صحیح این پمپ آب در دستگاه‌ های لیزر صنعتی، نقش حیاتی را در کنترل راندمان و مصرف انرژی کلی سیستم چیلر داشته و بنابراین لازم است هنگام انتخاب پمپ آب چیلر لیزر، به عوامل زیر توجه داشته باشید:

  • یکی از نکات مهم در انتخاب این پمپ آب، توجه به طراحی سازه است. پمپ‌ های آب چیلر باید از ثبات ساختاری و فشردگی بسیار مناسبی برخوردار باشند تا بتوانند عملکرد درستی را در چیلر دستگاه‌ های لیزری داشته باشند. پمپ های آب چیلر باید دارای پیکر و آب‌ بندی مناسبی باشند تا سبب نشت آب خنک‌ کننده نشده و در عین‌ حال از خوردگی اکسیداتیو داخل بدنه پمپ نیز جلوگیری شود.
  • در هنگام انتخاب این قطعه، به کنترل مصرف انرژی پمپ‌ ها نیز توجه نمایید. این پمپ های آب دارای مصرف مشخصی از انرژی هستند و جهت دستیابی به راندمان بالاتر همراه با مصرف انرژی پایین‌ تر، می‌ توانید این قطعات را با برخی لوله‌ های ورودی و خروجی بهینه‌ سازی نمایید.
  • این پمپ ها در هنگام عملکرد، مقدار مشخصی از خود صدا تولید می‌ کنند. جهت کاهش سر و صدا نیز پمپی را انتخاب نمایید که دارای طراحی کاهش‌ دهنده صدا می‌ باشند.
  • پمپ های آب چیلر با کیفیت دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی، دما و حرارت بسیار بالا هستند. بنابراین در هنگام خرید، به بدنه پمپ، ظرفیت تحمل و مقاومت‌ های آن توجه نمایید.

قیمت پمپ آب چیلر لیزر

این پمپ های آب لیزر دارای کیفیت های بسیار متنوعی هستند و توسط شرکت‌ های گوناگونی نیز به بازار عرضه می‌ شوند. بنابراین این پمپ ها با توجه به کیفیت، طول عمر و انواع خود دارای قیمت‌ های متفاوتی هستند. شما می‌ توانید جهت اطلاع از قیمت این پمپ های آب با کیفیت، با شرکت نوین تاک تماس حاصل کرده و اطلاعات لازم را از کارشناسان این مجموعه دریافت نمایید.


اینجا بخوانید: انواع چیلر دستگاه لیزر

در پایان

شرکت نوین تاک، در زمینه ارائه ماشین‌ آلات صنعتی با کیفیت از بهترین برند های موجود، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۴ به طور رسمی آغاز نموده و اکنون نیز یکی از شرکت‌ های موفق در حرفه خود می‌ باشد. از جمله محصولات این مجموعه نیز می‌ توان به دستگاه لیزر فلزات و غیر فلزات، دستگاه پرس برک، دستگاه لیزر حکاکی و دستگاه جوش لیزر اشاره نمود.

شما عزیزان می‌ توانید جهت خرید و یا دریافت راهنمایی‌ ها و مشاوره‌ های لازم، با این شرکت تماس حاصل نموده و با کارشناسان آن در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *