صنایع دستی ازجمله وسایلی هستند که با گذشت زمان همچنان بین عموم مردم دارای محبوبیت بالایی است. خاصیتی که این هنر را با ارزش کرده ظرافت‌ کاری آن و منحصر به فرد بودن آن است. هرچقدر ظرافت کار این محصولات بیشتر باشد کیفیت آن افزایش پیدا می‌کند و جلوه‌ی زیباتری به آن می‌دهد. امروزه دستگاه‌ لیزر صنعتی در صنایع دستی نقش اساسی را ایفا می‌کند. این دستگاه ‌ها با بهینه‌ سازی محصولات صنایع دستی توانسته اند سرعت و کیفیت تولیدات را افزایش دهند. دستگاه لیزر صنعتی می‌تواند در معرق‌ کاری، حکاکی و برش لیزری نمد، حکاکی روی چوب، حکاکی روی شیشه و … به کمک صنایع دستی آمده تا پیشرفته این صنعت را سرعت ببخشد.

در ادامه قصد داریم به بررسی کاربرد دستگاه‌ لیزر صنعتی در صنایع دستی بپردازیم. اگر مایل به تولید این محصولات هستید و یا علاقه دارید اطلاعاتی در مورد این موضوع داشته باشید مطالعه این مقاله می‌تواند برای شما سودمند باشد.

دستگاه لیزر صنعتی در صنایع دستی

مردم ایران از دیرباز با هنر رابطه تنگاتنگی داشته‌ اند. هموطنان هنردوست کشورمان همیشه در هنر سرآمد جهانیان بوده و هستند. یکی از این هنرها صنایع دستی می‌باشد. عروسک‌ های نمدی، تابلوهای معرق، محصولات تزیینی چوبی و چرمی ازجمله محصولاتی هستند که در خانه ی هر ایرانی میتوان یافت.  قبل از  پیشرفت دستگاه لیزر تولید این محصولات گرچه با ظرافت خاصی انجام میشد اما دارای سختی و مشقت بسیار بود و در انتها ممکن بود جلوه مدنظر را نداشته باشد. بعد از توسعه دستگاه های لیزر، این صنعت پیشرفت چشم گیری پیدا کرد. در ادامه به برخی از این صنایع دستی و کاربرد دستگاه لیزر صنعتی در آن میپردازیم.

  • دستگاه لیزر صنعتی در معرق کاری

احتمالاً تابلوهای معرق با نقش‌ و نگارهای بسیار زیبا را دیده باشید. طرح ‌ها با ظرافت خیره‌ کننده‌ای حک شده و برش‌های بسیار دقیق آن را زیباتر کرده‌ است. در قدیم تمام این فرآیند با ابزارهای دستی انجام می‌گرفت، این فرآیند هفته ‌ها و شاید ماه‌ ها طول می‌کشید. در انتهای کار هم ممکن بود یک خطای کوچک تمامی زحمت‌ هایی که کشیده شده بود را از بین ببرد. اما اکنون دستگاه ‌های لیزر می‌تواند نقوش بسیار پیچیده و ریز را بر روی چوب حک کنند و یا نوشته‌ای را بسیار دقیق برش دهند. ورود دستگاه‌های لیزری صنعتی به صنعت معرق‌ کاری مزایایی بی ‌شماری داشته ‌است. افزایش زیبایی، ظرافت، سرعت و کیفیت بیشتر، تنها تعدادی از این مزایا است که این دستگاه در معرق‌ کاری دارد.‌ تمام معرق‌ کاران دوست دارند طرح زیبا و ظریفی تولید کنند که در سریع ‌ترین زمان ودارای  بالاترین کیفیت باشد از سوی دیگر خریدار محصول خواهان کیفیت بهتر و جلوه‌ای ویژه‌ تر است. دستگاه لیزر غیر فلزات توانست تمام نیازهای تولید کننده و مشتری را برطرف کند. دستگاه های برش و حکاکی لیزری چوب در حوزه ی صنایع مبلمان و کالای چوبی و همچنین معرق کاری انواع صنایع تولیدی از چوب بسیار پر کاربرد هستند.

  • دستگاه های لیزر در برش نمد

نمد از جمله پارچه ‌هایی است که کاربرد زیادی در صنعت پوشاک، لوازم خانگی، اسباب‌بازی و عروسک سازی و … دارد. با استفاده از این نوع پارچه و برش الگوهای مناسب انواع کیف‌های زیبا تولید می‌شود. دیگر کاربرد آن در لوازم خانگی می‌باشد. زیراندازهای نمدی، رومیزی نمدی و … ازجمله وسایلی هستند که مشتریان بسیاری دارد. عروسک‌ های نمدی هم که از قدیم همراه همیشگی کودکان بوده‌است. پارچه‌های نمدی به‌ صورت رولی (توپ) تولید می‌شود و سپس در کارگاه‌های تولیدی با برش آن بوسیله الگوهای متنوع، محصولات مختلفی را تولید می‌کنند. با ابزار ساده مانند قیچی یا کاتر چه تعدا  داد الگوی می‌توان در روز برش زد؟ به چد تعداد نیروی انسانی برای انجام این کار نیاز است؟ آیا صرف این هزینه منطقی است؟ برای اطلاع بیشتر در خصوص روش حکاکی و برش لیزری نمد و کاربرد دستگاه های لیزر در این حوزه به این مقاله رجوع کنید.

دستگاه‌های لیزر صنعتی قابلیت برش هر نوع الگو از ساده تا پیچیده و حکاکی روی نمد را دارد. برای برش به الگو، دستگاه لیزر و یک اپراتور نیاز است. الگو به وسیله رایانه طراحی‌شده و به دستگاه لیزر ارسال می‌شود و اپراتور دستور شروع برشکاری را می دهد. این دستگاه می‌تواند در یک مرحله کار تعداد بسیار زیادی الگو را برش دهد درصورتی‌که فقط به یک اپراتور نیاز دارد. قطعاً برش لیزری با برش دستی بسیار متفاوت است و از لحاظ کیفیت هم اصلا قابل‌ مقایسه نیستند.

  • دستگاه های لیزر در محصولات چرمی

یکی دیگر از موادی که در صنایع دستی استفاده می‌شود چرم است. چرم به دلیل زیبایی و استحکام خوبی که دارد می‌توان با آن محصولات زیادی تولید کرد. انواع کیف، کفش، کمربند و … محصولاتی هستند که به‌ صورت دستی توسط چرم تولید می‌شود. برش چرم به دلیل استحکامی که دارد نسبت‌ به دیگر مواد نیاز به زمان بیشتری دارد. چرم هم مانند تمام محصولات دیگر ابتدا نیاز به الگو دارد و سپس چرم توسط فردی برش داده و پس‌از آن عمل دوخت انجام می‌شود تا محصول نهایی تولید شود. فرآیند برش این محصولات به وسیله دستگاه‌ های لیزری بسیار مرسوم شده‌ است. محصولات چرمی به دلیل استفاده به‌ عنوان پوشاک نیاز به ظاهر بسیار شیکی دارند‌ درنتیجه شما باید برشکاری بسیار دقیق و ظریفی داشته باشید تا محصولاتتان مورد استقبال قرار گیرد.  علاوه بر برش، حکاکی بر روی محصولات چرمی نیز به تازگی بر جلوه های محصول می افزاید. از حکاکی نقوش و طرح های مختلف تا درج لوگوی برند ها بر روی محصولات چرمیشان همگی توسط دستگاه های حکاکی و برش لیزری چرم انجام میشود.

  • حکاکی بر روی محصولات تزئینی

صنایع دستی دیگر مانند حک بر روی هدایا، حکاکی کارت عروسی، ساخت تابلوی تبلیغاتی، حکاکی بر روی شیشه، دکوراسیون داخلی و … جزء مشاغلی هستند که صنایع دستی حساب می‌شوند و دستگاه لیزر در آن نقش دارد. برای مثال می‌خواهید خودکار یا جعبه گلی به دوستتان هدیه دهید، می‌توانید به وسیله لیزر انواع نقش‌ و نگار بر روی آن حک کنید تا هدیه خاص‌ تری شود. کارت‌های عروسی که در حال حاضر وجود دارد با دستگاه لیزر برش و حکاکی می‌شوند.

همان‌طور که دیدید یک دستگاه لیزر در صنایع دستی می‌تواند به پیشرفت این صنعت کمک شایانی بکند. حضور این دستگاه هم برای مشتری و هم برای تولید کننده مفید فایده واقع‌ شده و باعث گسترش آن در صنایع دستی می شود.

به دلیل کاهش هزینه تولید این محصولات، با اینکه کیفیت و ظاهری به‌ مراتب بهتر از نوع دستی آن دارند اما قیمت آنها پایین تر می باشد. مقرون‌ به‌ صرفه بودن این محصولات باعث استقبال خوبی از طرف مشتریان شده و جزو صنایع پر درآمد می‌باشد.

کاهش ارزش صنایع دستی با استفاده از دستگاه های لیزر

شاید برایتان این سوال پیش‌آمده باشد که استفاده از دستگاه لیزر صنعتی در صنایع دستی ارزش محصول را کم نمی‌کند؟

هر محصولی برای تولید نیاز به ابزار دارد. وقتی می‌گوییم این وسیله جزوی از صنایع دستی می‌ باشد قطعاً می‌دانید صرفاً با دست‌ خالی تهیه و تولید نشده‌ است و از ابزارهایی برای تولید استفاده کرده‌ اند. استفاده از دستگاه لیزر در صنایع دستی به‌ عنوان یک ابزار می‌باشد که فرآیند تولید این محصولات را تسریع می‌بخشد و هیچ آسیبی به ماهیت محصول نمی‌زند. درهرصورت معرق یا کیف نمدی جزء صنایع دستی می‌باشد اما در کارگاهی که لیزر وجود دارد این کار آسان‌تر انجام می‌شود. آسان‌تر کردن یک کار از ماهیت ابزارها است. پس دستگاه لیزر هم جزئی از ابزار صنایع دستی می‌باشد که با گذشت زمان گسترش آن در این صنعت بیشتر می‌شود چنانچه قصد رقابت با همکاران خود را دارید نیاز به این دستگاه پیدا خواهید کرد.

در پایان

دستگاه ‌های لیزر در تمامی صنایع حضور دارند، یکی از آن‌ها صنایع دستی است. این صنعت در حال حاضر شکل سنتی خود را از دست داده و با تکنولوژی روز پیشرفت کرده‌ است. دستگاه‌ لیزر صنعتی در صنایع دستی مانند بقیه ابزار آلات کارگاه‌ های صنایع دستی از ملزومات کارگاه‌ شده است. استفاده از دستگاه لیزر ماهیت صنایع دستی را تغییر نمی‌دهد و ارزش آن را حفظ می کند.

چنانچه در این صنعت فعالیت دارید و یا مایل به ورود به این صنعت هستید جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با دستگاه لیزر صنعتی در صنایع دستی تنها کافیست با کارشناسان ما در شرکت نوین تاک لیزر با شماره پنج رقمی 02149063 تماس حاصل نمایید. انتخاب و خرید دستگاه لیزری نیاز به اطلاعات کافی دارد که همکاران ما در این مجموعه راهنمای شما عزیزان هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *