دستگاه برش لیزر یکی از دستگاه‌ های صنعتی و نیمه‌ صنعتی است که با استفاده از اشعه لیزر، متریال مختلفی را برش می‌ دهد. این دستگاه نقش های بسیار متفاوتی در صنایع گوناگون داشته و برش انواع متریال را با بالاترین کیفیت و بیشترین دقت انجام می‌دهد.

از جمله نقاط قوت این دستگاه می ‌توان به به کارگیری اشعه لیزر به‌ عنوان یک ابزار برش اشاره کرد که می ‌توان با استفاده از آن برش‌ های بسیار دقیقی را انجام داد. دستگاه لیزر در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. یکی از این صنایع بدون شک صنعت حکاکی و برش لیزری چرم است.

صنعت چرم جزء صنایعی است که امکان کسب درآمد در آن به‌ سادگی وجود داشته و نیاز به سرمایه‌ گذاری و مهارت خاصی ندارد، همچنین می ‌توان انواع چرم را توسط دستگاه های لیزر حکاکی و برش داده و محصولات گوناگونی همچون البسه، کیف، کفش و محصولات دیگر چرمی را تولید نمود.

در واقع می ‌توان گفت که چرم یکی از مناسب‌ ترین متریال در دسته غیر فلز است که استفاده از دستگاه برش لیزری غیرفلزات در تولید محصولات آن بسیار فوق ‌العاده خواهد بود. اجرای تمامی الگو های برش و همچنین حکاکی‌ های لازم بر روی محصولات چرمی توسط دستگاه لیزر امکان‌ پذیر بوده و با استفاده از این دستگاه می ‌توانید محصولاتی بسیار منحصر به‌ فرد با دقت و ظرافت بسیار بالا را تولید و به فروش برسانید.

چرم چیست؟

هر پارچه ‌ای که از پوست حیوانات تهیه شده باشد را چرم می‌ گویند. چرم‌ های گوناگون از حیوانات مختلفی توسط تکنیک‌ های خاصی عمل ‌آوری شده و یکی از محبوب‌ترین انواع پوست حیوانات که برای چرم استفاده می ‌شود، پوست گاو است و حدود ۶۵ درصد از کل چرم تولید شده را شامل می ‌شود. چرم پارچه ‌ای بسیار بادوام بوده و در برابر چین‌ و چروک بسیار مقاوم است و تقریباً می ‌توان گفت که از هر حیوانی، از تمساح گرفته تا خوک می‌توان چرم را تهیه کرد. باید گفت که تاریخچه چرم به بیش ‌از ۷ هزار سال قبل باز می ‌گردد و چرم‌ ها براساس درجه کیفیت، نوع عمل ‌آوری، نوع حیوان و همچنین ظاهر و حس های متفاوتی که ایجاد می ‌کنند دارای انواع متفاوتی هستند.

تولید محصولات چرمی توسط برش لیزری، یکی از کسب و کار های برش لیزری است که بسیار پرطرفدار و سودآور بوده و از این طریق می ‌توان محصولات بسیار خارق ‌العاده ‌ای نظیر کیف، کفش، فرش‌ های چرمی و انواع لباس را تولید و عرضه کرد. استفاده از دستگاه لیزر برای تولید محصولات چرمی علاوه‌ بر کاهش پرتی چرم، سرعت کار را افزایش داده و همچنین دقت در تولید محصولات را نیز افزایش خواهد داد.

انواع چرم مورد استفاده در کارگاه های چرم

از جمله چرم‌ های مورد استفاده در تولید محصولات چرمی می ‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • چرم مصنوعی

چرم مصنوعی همانطور که از نامش پیداست از مواد مصنوعی تشکیل شده و پاره و ساییده نشده و بسیار بادوام بوده و نسبت‌ به چرم طبیعی ارزانتر است.

  • چرم طبیعی

همان پوست حیوانات مختلف است که در طی عملیات دباغی، پردازش شده و دارای دوام بسیار بالایی است.

  • چرم بازسازی شده

این نوع چرم بسیار لطیف و مات بوده و جهت مستحکم شدن آن، فشرده شده و قیمت آن نسبت‌ به چرم طبیعی ارزان ‌تر است.

  • چرم فول گرین

این چرم دارای بافتی محکم و بادوام بوده و قیمت آن نسبت‌ به دیگر چرم‌ ها بالاتر است. از دیگر ویژگی‌ های آن می ‌توان به قابلیت رنگ شدن چرم اشاره کرد. همچنین رویه این چرم‌ ها ساییده نشده بوده و در ساخت پوشش مبلمان به کار می‌رود.

  • چرم نوبوک

این نوع چرم ارزان ‌تر از چرم فول گرین است و دارای بافت نرم و مخملی و دارای ظرافت بسیار زیادی است و مانند چرم جیر می ‌باشد که در تولید انواع کیف و کفش دارای کاربرد است.

  • چرم لایه لایه

این چرم از ورقه ورقه کردن چرم‌ های ضخیم گاوی به دست آمده و لایه زیرین پوست گاو است.

راه اندازی کارگاه چرم توسط دستگاه لیزر

جهت راه اندازی کارگاه چرم با دستگاه لیزر، ابتدا لازم است برخی فاکتور ها و عوامل را مد نظر قرار دهید. از جمله مهمترین این فاکتور ها می ‌توان به میزان بودجه در اختیار، میزان فضا و مکان کارگاه، نوع برق‌کشی، مهارت طراحی با نرم‌ افزار، رعایت نکات ایمنی و همچنین رعایت نکات بهداشتی و توجه به نوع محصول تولیدی اشاره کرد.

زمانی‌ که با دستگاه برش لیزر شروع به حکاکی و برش لیزری چرم می‌کنید، در حین کار بوی بسیار بدی تولید شده و به‌ همین دلیل توصیه ما به شما این است که برش لیزری روی چرم را در محیطی باز انجام دهید. همچنین به دلیل تنوع بسیار زیاد این متریال، نمی ‌توان به‌ طور کلی تنظیم یکسانی را در دستگاه برای برش چرم یا حکاکی آن تعیین نمود. اما شما می‌ توانید برای جلوگیری از خراب شدن محصولاتتان، ابتدا یک تکه را به‌ عنوان نمونه‌ آزمایشی در دستگاه برش لیزر خود استفاده کرده و تنظیمات متناسب با آن را انجام داده و در این‌ صورت طرح اصلی شما دچار نیم سوز شدن و خرابی نخواهد شد. در هنگام برش لیزری چرم طبیعی، بهتر است جهت تغییر شکل ندادن چرم توان لیزر را کم کرده و اگر پس‌ از پایان کار قصد تمیز کردن رویه چرم را دارید، باید دقت داشته باشید که چرم شما طبیعی بوده و آن را باید با یک دستمال خشک تمیز کنید.

همچنین چرم مصنوعی به دلیل داشتن یک لایه پارچه، تمیز کردن آن بسیار راحت ‌تر از چرم طبیعی بوده و به‌ راحتی با یک اسفنج نمدار تمیز می ‌شود.

نکات ایمنی و بهداشتی مهم در راه‌ اندازی کارگاه چرم

از مهم ترین نکات ایمنی و بهداشتی که لازم است در راه اندازی کارگاه مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:

  • در هنگام کار با دستگاه لیزر در کارگاه تولید چرم، جهت جلوگیری از سوختگی اعضا و اندام‌ های بدنتان در مسیری که لیزر از آن عبور می‌کند قرار نگیرید.
  • از تجهیزات و وسایل ایمنی مانند لباس کار مخصوص، دستکش مناسب و همچنین عینک مخصوص استفاده نمایید.
  • جهت افزایش عملکرد دستگاه لیزر و همچنین کارایی مفید و مؤثر آن، بهتر است که به‌ طور مرتب دستگاه را تمیز کنید.
  • برای جلوگیری از خطرات برق گرفتگی، از دست زدن به پاور ولتاژ بالا اکیداً خودداری نمایید.
  • تمیز کردن سمباده و روغن چرخ خیاطی و همچنین ریل‌ های دستگاه برش لیزری با انژکتور شور را به‌ هیچ‌ عنوان فراموش نکنید.
  • به‌ همراه داشتن جعبه کمک‌ های اولیه و همچنین اشک مصنوعی برای شست و شو چشم‌ ها در کارگاه تولیدات چرم از ضروریات است.
  • برای جلوگیری از ایجاد پرز در لنز ها و آینه های دستگاه برش لیزری، بهتر است که آن‌ ها را با پارچه‌ های بدون پرز و مایع مخصوص تمیز کننده عینک های طبی تمیز نمایید.
  • در هنگام استفاده از دستگاه برش لیزر خانگی جهت راه اندازی کارگاه چرم، می ‌توانید با تهیه یک چیلر ۳ هزار، عملکرد تیوب و طول عمر دستگاه را افزایش دهید.

مزایای استفاده از دستگاه برش لیزر در کارگاه چرم

بدون شک استفاده از تکنولوژی در هر صنعتی سبب افزایش کیفیت در تولید محصولات می شود. صنعت تولید محصولات چرمی نیز از این قاعده مستثنی نیست. از دیگر مزایای استفاده از تکنولوژی برش لیزر در این صنعت عبارتند از:

  • درهنگام کار با دستگاه لیزر، محصولات چرمی با سرعت بالاتری تولید شده و تنها یک اپراتور جهت نظارت بر فعالیت دستگاه کافی بوده و از این‌ رو استفاده از لیزر جهت برش و حکاکی چرم ها سبب صرفه‌جویی در هزینه و زمان خواهد شد.
  • با استفاده از دستگاه برش و حکاکی لیزری، عملیات حکاکی و برش ریزترین و ظریف‌ ترین طرح‌ ها برای چرم امکان‌ پذیر بوده و در نتیجه طرح نهایی با دقت فراوانی بر روی چرم به وجود خواهد آمد.
  • به‌ کار گیری از دستگاه برش لیزری در صنعت چرم سبب تولید محصولاتی با لبه‌ های تمیز و صاف شده و به ماده اولیه هیچگونه آسیبی وارد نمی‌ کند و برش‌ ها را با دقت و نظم بسیار بالایی انجام می ‌دهد.
  • یکی از مهمترین ویژگی‌ های استفاده از دستگاه لیزر برای برش و حکاکی بر روی چرم، عدم تغییر رنگ ماده در طول فرایند کار با دستگاه لیزر است.
  • با استفاده از تنظیمات مناسب در دستگاه لیزر، می ‌توان محصولاتی با کیفیت بسیار بالا را به راحتی تولید نمود.
  • کار با دستگاه لیزر، به دلیل عدم نیاز به قالب‌ های از پیش‌ ساخته بسیار منعطف بوده و هر طرحی را اجرا می ‌نماید.
  • اپراتور می ‌تواند تنها با فرستادن طرح اولیه توسط رایانه به دستگاه لیزر، چرم را به‌ راحتی و به‌ سرعت برش داده و تبدیل به محصول مورد نظر نماید.

با توجه به توضیحات ارائه‌ شده در این مقاله، شما می ‌توانید با شناخت کامل از کاربرد های دستگاه لیزر در صنعت تولیدات چرمی و همچنین با توجه به بودجه در نظر گرفته شده و فضای موجود جهت راه ‌اندازی کارگاه، کسب و کار خود را شروع کرده و در راستای اهداف خود گام بردارید.

از دیگر کاربرد های دستگاه لیزر در تولید محصولات چرمی می ‌توان به حکاکی عکس روی چرم، ساخت برچسب‌ های چرمی، تولید زیورآلات چرمی، ساخت جلد سررسید و جلد آلبوم، حکاکی بر روی کفش، کمربند، جا موبایلی، دستکش و کلاه و غیره، ساخت صنایع دستی، ساخت تابلو حکاکی چرمی، آیتم های تبلیغاتی و همچنین حک لوگو بر روی چرم و غیره اشاره کرد.

اگر از علاقمندان به این صنعت بوده و به‌ دنبال دستگاه لیزر مناسب، با کیفیت و با قیمت مناسب هستید، تنها کافیست با شماره تماس پنج رقمی 02149063  با کارشناسان نوین تاک لیزر تماس حاصل نمایید.

گروه صنعتی لیزر نوین تاک، به‌ طور کاملاً تخصصی تمرکز خود را بر روی دستگاه‌ های لیزر صنعتی با توان بالا، متوسط و حکاکی متمرکز نموده و دارای تیمی بسیار با تجربه و آموزش‌ دیده است. این شرکت با پاسخگویی سریع به مشتریان خود و پشتیبانی آن‌ ها، تمامی خدمات پس‌ از فروش را به آن‌ ها ارائه داد و دارای سال‌ ها تجربه در این زمینه است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *