چاه ارت برای دستگاه لیزر صنعتی

شرایط نگهداری از دستگاه برش لیزری صنعتی بسیار ویژه و خاص است. علاوه ‌بر ملاحظات در مورد سرویس ‌های دوره ‌ای خود دستگاه و قطعات آن باید به قسمت الکترونیکی این دستگاه نیز توجه ویژه‌ ای داشت.

دستگاه های برش لیزری از قطعات الکترونیکی بسیاری تشکیل شده که وجود نوسانات الکترونیکی در آن می تواند بر سلامت خود دستگاه و قطعات الکتریکی و همچنین بر عملکرد و کیفیت برش لیزری اثر گذار باشد.

 نوسان ولتاژ و اضافه ولتاژ تولید شده در بدنه دستگاه یکی از بزرگ‌ ترین دشمن های سلامتی دستگاه برش لیزری است. به ‌همین دلیل لازم است جهت جلوگیری از آسیب به دستگاه روش ‌های مراقبت از قطعات الکتریکی را دانسته و در جهت حفظ سلامتی کلی دستگاه لیزر تلاش کرد.

یکی از روش ‌های مفید که در اغلب کشور های دنیا جهت تخلیه ولتاژ اضافه استفاده می‌شود چاه ارت (EARTH) است.

 در ادامه این مطلب به بررسی لزوم استفاده از چاه ارت برای دستگاه لیزر صنعتی خواهیم پرداخت.

تمام دستگاه‌ هایی که قسمت الکترونیکی دارند ممکن است بعد از مدتی دچار فرسودگی سیم‌ ها، معیوب بودن دو شاخه برق و معیوب بودن برد اصلی شوند.

 تمام این موارد باعث انتقال جریان الکتریکی به بدنه می‌ شود. احتمالاً برای شما هم پیش ‌آمده که به لوازمی مانند مایکروفر، لباسشویی دست زده و دچار برق‌ گرفتگی خفیفی شوید، دلیل این برق‌گرفتگی وجود جریان الکتریکی در بدنه دستگاه است.

 اگر این جریان تخلیه نشود ممکن است باعث آسیب به دستگاه و حتی شخصی که از دستگاه استفاده می‌کند شود.

این شرایط برای دستگاه های لیزر صنعتی که به طور مداوم در کارگاه ها و کارخانجات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند نیز بوجود می آید در این مواقع از ارت یا اتصال به زمین استفاده می‌کنند تا جریان اضافی را از دستگاه خارج کنند.

چاه ارت یا میله ارت چیست؟

چاه ارت چاله ‌ای است که به‌ صورت عمقی در زمین حفر می شود تا جایی ‌که به رطوبت خاک رسید. در انتهای این چاه صفحه ‌ای از جنس مس در کف زمین قرار داده می شود. به این صفحه سیم و یا میله‌ ای مسی متصل است که تا سطح زمین آمده و از انتهای سیم یا میله، سیمی به دستگاه برش لیزری متصل می‌ شود.

 به این سیستم چاه ارت یا اتصال به زمین گفته می شود.

چگونگی عملکرد چاه یا میله ارت

برای بیان ساده و قابل ‌فهم‌ تر این موضوع ابتدا لازم است توضیحاتی از علم الکترونیک را ارائه دهیم تا به‌طور کامل متوجه چگونگی انجام این فرآیند شوید. در علم الکترونیک پتانسیل زمین را صفر در نظر می‌گیرند و کل جرم زمین را هم پتانسیل فرض می‌کنند. ولتاژ الکتریکی برای این‌ که در مداری جریان پیدا کند باید درون مداری قرار بگیرد که دو سر آن دارای اختلاف پتانسیل باشد. جهت حرکت این جریان از قسمت پتانسیل بیشتر به پتانسیل کمتر است. اگر دوسر مدار ما دارای پتانسیل  یکسانی باشد و به ‌اصطلاح هم پتانسیل باشند هیچ‌گونه جریانی در این مدار به وجود نمی‌آید.

به دلیل این‌که پتانسیل زمین صفر است هر جریان الکتریکی که راهی به سمت زمین داشته باشد به زمین جریان یافته و دفع می شود.

حال اگر دستگاه برش لیزری را به وسیله سیم و قسمتی مخصوص که در بدن او قرار دارد به چاه ارت متصل کنیم اگر دستگاه دچار افزایش ولتاژ و جریان اضافی در بدن شود به وسیله این سیم به زمین منتقل ‌شده و آسیبی به دستگاه و همچنین اپراتور آن وارد نمی ‌شود.

اگر بخواهیم با ذکر مثالی این قضیه را بیان کنیم میتوان به وجود آنتن ها و سیستم انتقال جریانی که در برج های مرتفع برای حفاظت در برابر رعد و برق کار گذاشته می شود اشاره کنیم.

جریان الکتریکی ولتاژ بالایی که به یکباره توسط رعدو برق ایجاد می شود حجم بالایی دارد که اگر خنثی نشود می تواند خطرناک باشد.

از این رو برج های مرتفعی که بیشتر در معرض برخورد صاعقه قرار دارند با وجود این سیستم در امان می مانند. این دقیقاً همان کاری است که چاه ارت برای دستگاه لیزر انجام می دهد.

لزوم استفاده از چاه ارت برای دستگاه برش لیزری

لزوم استفاده از از چاه ارت را می‌توان از بعد های مختلفی بررسی کرد اما اولین دلیل و مهم ‌ترین آن، حفاظت از جان شخصی است که با دستگاه برش لیزری کار می‌کند.

 در مرحله بعد برای حفاظت از دستگاه در مقابل ایجاد ولتاژ های ناخواسته است. استفاده از ارت یا اتصال به زمین همیشه بهترین و امن‌ترین راه است.

نحوه اجرای چاه ارت برای دستگاه لیزر صنعتی

اغلب کارگاه ‌هایی که دستگاه برش لیزری در آن قرار دارد امکان حفر چاهی به عمق ۴ الی ۶ متر را ندارند و باید روش دیگری را جایگزین کرد. البته اساس کار همان است فقط ابزار تغییر می‌کند. این روش جایگزین میله ارت نام دارد.

 این میله به طول یک الی یک‌ و نیم متر وجود دارد، که یک سر آن به ‌صورت یک سیخ تیز است و به وسیله یک پتک می‌توان آن را وارد زمین کرد و دستگاه خود را به وسیله این میله به زمین متصل نمود توجه کنید که این میله‌ ها باید از جنس فولاد و با روکش مس باشد تا بتواند رسانایی خوبی داشته باشد.

مزیت استفاده چاه ارت یا میله ارت در دستگاه برش لیزری

یکی دیگر از مزیت ‌های چاه ارت حذف نویز دستگاه ‌هایی است که فرکانس شبکه برق را دچار نوسان می‌کند. اگر در شبکه برق شما نویز وجود داشته باشد دستگاه شما دچار برش ناخواسته و خارج از طرح، برش نخوردن برخی نقاط، منحرف شدن اشعه تیوب و غیره می ‌شود.

 تمامی این مشکلات با استفاده از یک چاه ارت یا میله ارت برطرف می ‌شود. پس منطقی به ‌نظر می ‌رسد که در کنار دستگاه برش لیزری اعم از دستگاه لیزر فلزات و دستگاه لیزر غیر فلزات حتماً از یک چاه ارت یا میله ارت استفاده کرد.

بررسی چاه و میله ارت

اگر پس ‌از مدتی احساس کردید که چاه ارت یا اتصال به زمین شما به ‌خوبی کار نمی‌کنند لازم است مقاومت چاه یا میله خود را بررسی کنید. در چاه ارت وجود رطوبت زمین باعث انتقال جریان بهتر و کاهش مقاومت می‌ شود. اگر این رطوبت کاهش یابد مقاومت چاه افزایش پیدا می‌کند و نمی‌تواند به‌خوبی وظیفه انتقال جریان اضافی را انجام دهد.

 در این هنگام لازم است رطوبت چاه را متعادل کنیم و برای انجام آن صفحه مسی کف چاه را به وسیله لوله ‌ای که کنار آن تعبیه ‌شده به بالا بکشید و کمی آب داخل چاه بریزید. اما اگر از میله ارت استفاده کنید مقاومت میله وابسته به اتم ‌های مس بر روی میله فولادی است. اگر روکش مسی براثر مصرف از بین برود مقاومت میله زیاد شده و عملاً وظیفه خاصی را انجام نمی‌ دهد. در این شرایط لازم است که میله را تعویض کنید.

در کارگاه‌های صنعتی کوچک و بزرگ و همچنین کارگاه برش لیزری حفظ ایمنی مهم ‌ترین عمل برای حفاظت از دستگاه و اپراتور آن محسوب می ‌شود. بسته به مکان کارگاه شما میتوان از چاه ارت یا میله ارت استفاده کرد.

 علاوه ‌بر نکات ایمنی انجام این کار می‌ تواند در کیفیت برش نیز تأثیرگذار باشد.

 چنانچه هرگونه پرسشی در مورد چاه ارت برای دستگاه لیزر صنعتی دارید تنها کافیست  با کارشناسان نوین تاک لیزر با شماره 02149063  تماس حاصل نمایید. کارشناسان نصب و راه‌ اندازی دستگاه شرکت نوین تاک لیزر می‌ توانند به بهترین شکل ممکن شما را راهنمایی کرده و پاسخگوی شما عزیزان باشند.

2 دیدگاه

  • بهترین مجموعه در زمینه دستگاه لیزر فلزات که باهاش همکاری کردیم شما بودید، دمتون گرم

    • سلام و وقت بخیر
      ممنون از لطف و نظر شما دوست عزیز، خرسندیم که توانسته ایم رضایت شما را کسب نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *