دستگاه جوش بدون الکترود، وسیله‌ ای بسیار کارآمد و مهم در صنعت جوشکاری است. از زمان گذشته تا به امروز، از فناوری جوشکاری برای تولیدات محصولات متنوعی در صنایعی همچون ساختمان‌ سازی، خودروسازی و غیره به کار برده شده و از آن برای جوش دادن دو فلز به یکدیگر استفاده می‌ شود. دستگاه جوشکاری بدون الکترود نیز وسیله‌ ای بسیار کارآمد برای جوش دادن فلزات به یکدیگر است که برخلاف سایر روش‌ های جوشکاری، از فناوری بسیار پیشرفته‌ ای برخوردار بوده و برای اتصال دو فلز به یکدیگر، از امواج الکترومغناطیس استفاده می‌ کند.

در این مقاله قصد داریم تا با دستگاه جوش بدون الکترود آشنا شد و کاربرد ها و مزایای آن را مورد بررسی قرار دهیم. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

معرفی دستگاه جوش بدون الکترود

دستگاه جوش بدون الکترود، فناوری جدیدی در صنعت جوشکاری است که علاوه‌ بر اتصال دو فلز به یکدیگر، برای متریال‌ های غیرفلزی نیز قابل استفاده است. در تعریف دستگاه جوش بدون الکترود، می‌ توان گفت که در این دستگاه با بهره‌ مندی از فناوری پیشرفته، برای جوش دادن دو قطعه به یکدیگر، از الکترود استفاده نشده و از جریان الکتریکی و یا امواج صوتی برای جوش دادن به‌ کار برده می شود. در حال‌ حاضر نیز این دستگاه در صنایع متفاوت به‌ ویژه صنایع فولاد و آهن، از کاربرد بسیار بالایی برخوردار است و به‌ دلیل دقت بالا در اتصال دو قطعه به یکدیگر، بسیار مورد استقبال کاربران قرار گرفته است.

دستگاه‌ های جوش بدون الکترود، دارای ظرفیت‌ های متفاوتی با توجه به کاربرد خود هستند و می‌ توانند انواع صفحات نازک و ضخیم را به یکدیگر جوش دهند.

مشخصات دستگاه جوش بدون الکترود

امروزه دستگاه‌ های جوش بدون الکترود، جدیدترین فناوری در صنعت جوشکاری هستند و علاوه‌ بر کاربری بسیار راحت، از کیفیت بسیار بالایی نیز برخوردار هستند. این دستگاه برای جوش دادن قطعات فلزی و یا غیر فلزی به یکدیگر، از قوس الکتریکی به‌ جای الکترود و سیم جوش استفاده کرده و همچنین از توان و قدرت بالایی نیز در عملیات جوشکاری برخوردار هستند. دستگاه‌ های جوش بدون الکترود با توجه به‌ دقت و کیفیت بالا، دارای قیمت مناسبی هستند و با براساس مدل و برند دستگاه نیز، دارای کیفیت و تجهیزات متفاوتی می‌ باشند.

از جمله مهم‌ ترین ویژگی‌ های دستگاه جوش بدون الکترود نیز می‌ توان به چند مورد زیر اشاره نمود:

  • دارای قابلیت‌ های تنظیم و کنترل برای انواع جوشکاری
  • تنوع در وزن و ابعاد با توجه به کاربرد در اتصال قطعات
  • دارای قابلیت جوشکاری انواع صفحات ضخیم و نازک با دقت بالا
  • برخورداری از فناوری لیزری، پلاسما و غیره برخلاف روش‌ های قدیمی جوشکاری
  • قابلیت عملکرد به‌ صورت لیزری، الکترومغناطیسی، اصطکاکی و غیره
  • برخورداری از فناوری بسیار نوین و پیشرفته

دستگاه جوش لیزر

انواع دستگاه جوش بدون الکترود

به‌ طور کلی این نوع دستگاه‌ های جوش، با توجه به نوع جوشکاری و کاربرد خود، دارای انواع متنوعی هستند که مهم‌ ترین آن‌ ها شامل شرح زیر است:

دستگاه جوش پلاسما

همان‌ طور که از نام آن پیداست در این نوع از دستگاه جوش بدون الکترود، از پلاسما برای اتصال قطعات استفاده می‌ شود و به‌ طور معمول نیز برای جوشکاری قطعات فلزی با ضخامت بالا دارای کاربرد می‌ باشد.

دستگاه جوش لیزری

در این نوع دستگاه، از پرتو لیزر متمرکز و بسیار قدرتمند برای ذوب صفحات و اتصال آن‌ ها به یکدیگر استفاده‌ شده و از کیفیت و دقت بسیار بالایی نیز در جوش قطعات فلزی برخوردار است.

دستگاه جوش الکترومغناطیسی

در این نوع دستگاه جوش، از الکترومغناطیس برای جوشکاری قطعات استفاده‌ شده و صفحات فلزی نیز با قرار گرفتن در میدان الکترومغناطیسی، به یکدیگر متصل می‌ شوند.

مزایای دستگاه جوش بدون الکترود

مهم‌ ترین مزایای استفاده از این دستگاه جوش برای اتصال قطعات به یکدیگر، شامل موارد زیر می‌ شود:

  • سرعت عمل بالا در اتصال قطعات به یکدیگر
  • برخورداری از فناوری بسیار پیشرفته و نوین نسبت به سایر روش‌ های جوشکاری
  • افزایش دقت و کیفیت در اتصال قطعات به یکدیگر
  • هزینه مناسب و مقرون‌ به‌ صرفه با توجه به ویژگی‌ های کاربردی
  • دارای کاربرد در انواع صنایع
  • کاهش تولید آلودگی به‌ دلیل عدم استفاده از الکترود
  • قابل استفاده در انواع شرایط محیطی
  • تولید ضایعات کم‌ تر نسبت‌ به روش‌ های قدیمی
  • بهبود کیفیت جوشکاری و راندمان کاری

کاربرد دستگاه جوش بدون الکترود

دستگاه‌ های جوش بدون الکترود به‌ دلیل افزایش کیفیت و دقت در اتصال قطعات به یکدیگر و همچنین سرعت عمل بالا در کار، دارای کاربرد های بسیار زیادی در صنایع مختلف هستند و از آن برای اتصال قطعات فلزی و در برخی مواقع، جوش دادن قطعات غیرفلزی نیز استفاده می‌ شود. از جمله مهم‌ ترین کاربرد های دستگاه جوش بدون الکترود در صنایع نیز می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • صنعت خودروسازی
  • صنایع الکترونیکی
  • صنایع هوافضا
  • انواع ساخت‌ و ساز و سازه‌ های فلزی
  • صنایع کشتی‌ سازی و دریایی
  • صنایع فولاد
  • صنایع نفت و گاز
  • و غیره

مکانیزم عملکرد دستگاه جوش بدون الکترود

نحوه عملکرد این دستگاه‌ های جوش با توجه به نوع دستگاه برای اتصال قطعات به یکدیگر متفاوت است و هر کدام دارای مراحل گوناگونی برای جوش صفحات فلزی به یکدیگر هستند. اما به‌ طور کلی نحوه عملکرد این دستگاه به این‌ صورت است که ابتدا قطعات مورد نظر باید برای انجام جوشکاری، باید برش خورده و تمیز شده و آماده جوش شوند. سپس با توجه به نوع جوشکاری و ضخامت قطعه، دستگاه باید از لحاظ ولتاژ، سرعت و غیره تنظیم شده و سپس با روشن کردن آن، جریان الکتریکی برای جوش دادن دو قطعه فعال می شود. ایجاد جریان الکتریکی و قرار گرفتن قطعات در قوس الکتریکی، حرارت بسیار بالایی را برای جوش دادن ایجاد کرده و پس‌ از پایان کار نیز، قطعات جوش خورده در دمای استاندارد سرد شده دارای استحکام و مقاومت مناسب می‌ شوند.

قیمت خرید دستگاه جوش بدون الکترود

این نوع دستگاه‌ های جوش با توجه به پارامتر های متفاوتی همچون نوع دستگاه، شرکت تولید کننده، برند، کیفیت و غیره دارای قیمت‌ های متفاوتی در خرید هستند و شما می‌ توانید جهت اطلاع دقیق از هزینه خرید این نوع دستگاه جوشکاری، با شرکت نوین تاک لیزر تماس گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

در پایان

شرکت نوین تاک لیزر، در زمینه ارائه ماشین‌ آلات صنعتی مشغول به فعالیت بوده و انواع دستگاه‌ های لیزر و جوش لیزر را در بالاترین کیفیت و خدمات پس‌ از فروش به مشتریان عرضه می‌ کند. شما عزیزان می‌ توانید برای دریافت راهنمایی‌ ها و مشاوره‌ های لازم جهت خرید ماشین‌ آلات صنعتی، با شماره تلفن 02149063 تماس حاصل نموده و با کارشناسان ما صحبت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *