تابلو برق، جعبه یا محفظه‌ ای است که تمامی تجهیزات الکترونیکی یا الکتریکی در داخل آن قرار گرفته و بر روی آن نیز از کلید ها و قطعات کنترل و همچنین نمایشگر های متفاوتی استفاده می‌ شود. محفظه تابلو برق ها از تجهیزات داخلی خود در برابر آسیب‌ ها و صدمات محیطی محافظت کرده و از برق‌ گرفتگی افراد در زمان برخورد با این محفظه نیز  جلوگیری می‌ کند. در ساخت محفظه‌ تابلو برق ها از متریال‌ های گوناگونی همچون کامپوزیت، فلز و همچنین پلی کربنات استفاده‌ شده و بر اساس کاربرد در داخل آن‌ ها از تجهیزات الکترونیکی متفاوتی به کار برده می‌ شود. تابلو برق ها مجموعه ‌ای از تجهیزات همانند کلید مینیاتوری، فیوز، کلید نشتی جریان، چراغ سیگنال، سوئیچ الکتریکی، داکت کابل، تایمر، کنتاکتور ، بیمتال، کلید حرارتی و غیره هستند که برای نصب هر کدام از این تجهیزات از تکنولوژی و فناوری‌ های جدیدی استفاده می‌ شود.

کاربرد های تابلو برق

از جمله مهم‌ ترین کاربرد های تابلو برق می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تولید برق و توزیع آن بین تجهیزات گوناگون
  • محافظت از افراد در مقابل برق گرفتگی
  • جلوگیری از نشتی جریان برق به دلیل وجود قطع کننده‌ های مدار
  • دارای بدنه مقاوم و مستحکم و همچنین محافظت از تجهیزات داخلی خود در برابر آسیب‌ ها و صدمات محیطی
  • توزیع مساوی برق بین تجهیزات
  • تأمین‌ کننده انرژی الکتریکی

کاربرد برش لیزر در ساخت تابلو برق

همانطور که گفته شد برای تولید محفظه‌ های تابلو برق و همچنین نصب تجهیزات داخلی آن، از فناوری‌ های جدید و امروزی استفاده می‌ شود. یکی از این فناوری‌ ها، استفاده از دستگاه برش لیزر در ساخت تابلو برق می‌ باشد. امروزه خط تولید تابلو برق ها نسبت‌ به زمان گذشته بسیار تغییر یافته و در کارخانجات و صنایع بزرگ با استفاده از تکنولوژی‌ های پیشرفته و همچنین ماشین‌ آلات و دستگاه‌ های بروز، تمامی قطعات و تجهیزات آن، با کیفیت بسیار بالا تولید و به یکدیگر متصل می‌ شوند.

در گذشته‌ ای نه‌ چندان دور، ورق‌ های به‌ کار رفته در ساخت محفظه تابلو برق ها، توسط دست و با استفاده از گیوتین برش خورده و نسبت‌ به برش‌ های امروزی، از دقت و ظرافت بسیار پایینی برخوردار بودند. اما امروزه با استفاده از انواع دستگاه برش لیزر، علاوه‌ بر برش ورق‌ های به‌ کار رفته در محفظه تابلو برق ها، کار های دیگری نیز همچون پانچ و انجام سوراخ‌ بر روی متریال با سرعت و کیفیت بیشتری انجام‌ می‌ شود. ورق‌ های فولادی عمده‌ ترین متریال مورد استفاده در ساخت جعبه‌ های تابلو برق هستند و در ۲ نوع ورق‌ های فولادی نورد گرم و نورد سرد وجود دارند که نوع فولادی نورد سرد به دلیل انعطاف‌ پذیری بیشتر، مناسب‌ تر برای ساخت جعبه‌ های تابلو برق می‌ باشند.

همانطور که ممکن است بدانید از تابلو برق ها در ابعاد گوناگون در مکان‌ های مختلفی همچون صنایع گوناگون مانند صنایع حمل‌ و نقل و انواع ساختمان‌ ها استفاده‌ شده و جزء تجهیزات اصلی برای برق رسانی محسوب می‌ شوند. بنابراین کیفیت به‌ کار رفته در ساخت تابلو برق ها در ایمنی آن‌ ها و همچنین مکان مورد استفاده از اهمیت بالایی برخوردار می‌ باشد. بنابراین با استفاده از دستگاه برش لیزر، می‌ توان تمامی قسمت‌ های موجود در تابلو برق ها را با دقت، ظرافت و کیفیت بالا برش داده و سطح ایمنی آن‌ ها را به‌ طور کاملاً چشمگیری افزایش داد.

کاربرد دستگاه برش لیزر در حکاکی تابلو برق

یکی دیگر از مهم‌ ترین کاربرد های دستگاه برش لیزر در ساخت تابلو برق، استفاده از این دستگاه پیشرفته جهت انجام حکاکی لیزری بر روی صفحات تابلو برق می‌ باشد. تابلو برق ها دارای تجهیزات الکترونیکی بسیار زیادی بوده و دارای تنظیمات بسیار پیچیده ‌ای جهت افزایش و کاهش ولتاژ و غیره می‌ باشند. بنابراین کار با این دستگاه الکتریکی نیاز به دانش و تجربه کافی داشته و نمی ‌توان بدون شناخت، تجهیزات و دکمه‌ های آن را دستکاری نمود. در گذشته‌ ای نه‌ چندان دور برای حل این مشکل، تولیدکنندگان کاغذ هایی را به‌ عنوان دفترچه راهنما در داخل محفظه تابلو برق‌ ها قرار می‌ دادند. اما این کاغذ ها پس‌ از مدتی استفاده به‌ راحتی از بین‌ می رفتند. اما در حال حاضر تولید کنندگان با استفاده از دستگاه برش لیزر، در کنار تمامی تجهیزات و دکمه‌ های موجود در تابلو برق ها، مشخصات آن‌ ها را توسط دستگاه، حکاکی کرده و استفاده از تابلو برق ها را راحت‌ تر کرده ‌اند. حکاکی‌ های انجام‌ شده توسط دستگاه لیزر بر روی فلزات، به‌ هیچ‌ عنوان از بین نرفته و همیشه قبل استفاده برای مصرف‌ کنندگان خواهند بود.

مزایای استفاده از دستگاه برش لیزر در ساخت تابلو برق

از جمله مزایای استفاده از دستگاه برش لیزر در ساخت تابلو برق می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سرعت بالا در برش

یکی از مهم‌ ترین مزایای استفاده از دستگاه برش لیزری در ساخت تابلو برق ها، سرعت بالای دستگاه در هنگام برش می‌ باشد. این دستگاه به‌ راحتی می‌ تواند انواع فلز را در ضخامت‌ های گوناگون با دقت و سرعت بسیار بالایی برش داده و از سوختگی لبه‌ های آن جلوگیری نماید.

  • دقت بالا در برش

تمامی دستگاه‌ های برش لیزر به‌ صورت اتوماتیک عمل کرده و بدون دخالت دست تمامی مراحل برش را انجام می‌ دهند. همچنین این دستگاه توسط نقشه و داده‌ های موجود در خود، شروع به برش صفحات فلزی کرده و دچار هیچ‌ گونه خطایی در طرح مورد نظر نخواهد شد. بنابراین این دستگاه تمامی قطعات به‌ کار رفته در تابلو برق ها را با دقت بسیار بالا برش داده و سبب افزایش کیفیت در ساخت خواهد شد.

  • قدرت دستگاه برش لیزر

قدرت دستگاه برش لیزر در ساخت جعبه تابلو برق ها قابل تنظیم بوده و شما می‌ توانید برای برش ورق های ضخیم تر، از قدرت بالاتر دستگاه استفاده کنید. همچنین بالعکس برای برش ورق‌ های نازک‌ تر جهت عدم سوختگی نیز می‌ توانید از توان کم‌ تر دستگاه استفاده کنید.


اینجا بخوانید: راهنمای تنظیم قدرت و سرعت در دستگاه برش لیزر

  • قابلیت تنظیم فرکانس لیزر

یکی دیگر از مزایای استفاده از دستگاه برش لیزر در ساخت تابلو برق، قابلیت تنظیم فرکانس لیزر در این دستگاه است. در تولید و ساخت دستگاه‌ های برش لیزری، از بروز ترین و نوین ترین تکنولوژی‌ های دنیا استفاده‌ شده و این دستگاه به‌ سرعت می تواند تنظیمات خود را تغییر داده و شروع به فعالیت کند. همچنین فرکانس لیزر این دستگاه نیز قابل تنظیم بوده و برای ایجاد برش بسیار دقیق و تمیز تر، می‌ توانید از فرکانس بالای لیزر استفاده کرده و در صورت برش متریال‌ های حساس نیز می‌ توانید از فرکانس‌ های پایین‌ تر استفاده نمایید.

در پایان

شرکت نوین تاک لیزر عرضه کننده انواع دستگاه‌ ها و ماشین‌ آلات صنعتی بوده و در ارائه محصولات خود، از بهترین و باکیفیت‌ ترین برند های جهانی استفاده می‌ کند. از جمله محصولات این مجموعه نیز می‌ توان به دستگاه برش لیزر فلزات ، دستگاه جوش لیزر ، دستگاه سی ان سی، دستگاه لیزر غیر فلزات و دستگاه چاپ بنر ها اشاره کرد. مشتریان عزیز می‌ توانند جهت اطلاع از قیمت و چگونگی سفارش ماشین‌ آلات صنعتی و همچنین دریافت راهنمایی‌ های لازم در رابطه با دستگاه برش لیزری، با شماره تلفن 02149063 تماس گرفته و از کارشناسان ما اطلاعات لازم را دریافت نمایند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *