دستگاه پرس برک، یک ماشین بسیار کاربردی و همه‌ کاره در صنایع است و از آن جهت خمکاری انواع فلزات در ضخامت ها و ابعاد گوناگون به‌ کار برده می‌ شود. در واقع دستگاه‌ های پرس برک، ابزار های بسیار تخصصی برای شکل‌ دهی و ایجاد فرم در ورق‌ های فلزی هستند و با استفاده از پانچ و قالب، انواع فرم دهی را بر روی صفحات فلزی ایجاد می‌ کنند. دقت و کیفیت این دستگاه در خمش ورق های فلزی بسیار بالا بوده و می‌ تواند انواع اشکال در اندازه های متفاوت با انحنا های گوناگون را بر روی فلزات ایجاد نماید. دستگاه پرس برک در خمش ورق های فلزی، از قسمت‌ های متفاوتی همچون بازو های نگهدارنده، گیره دستگاه، محور های حرکتی، نیروی محرک و غیره و همچنین سنبه ماتریس تشکیل شده‌ است که هر کدام دارای وظایف مهمی در دستگاه می باشند. در این مقاله قصد داریم تا با سنبه ماتریس پرس برک آشنا شده و مزایا، کاربرد ها و انواع آن را مورد بررسی قرار دهیم. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

سنبه ماتریس پرس برک چیست؟

سنبه ماتریس در دستگاه پرس برک، یکی از اصلی‌ ترین و مهم ترین تجهیزات موجود در این دستگاه است و برای ایجاد خمکاری و شکل‌ دهی به فلزات استفاده می‌ شود. سنبه و ماتریس در واقع پرکاربردترین ابزار های به‌ کار رفته در دستگاه پرس برک هستند و وظایف آن‌ ها به شرح زیر است:

سنبه در دستگاه پرس برک

سنبه در دستگاه پرس برک، ابزار متحرکی برای ایجاد خمش در آلیاژ ها و صفحات فلزی است و در ساخت آن نیز از فولاد بسیار مستحکم و ضد زنگ به کار برده می‌ شود. این قطعه با همکاری ماتریس در پرس برک، نیروی بسیار زیادی را برای خمکاری بر روی فلزات ایجاد نموده و با توجه به نوع خمکاری نیز دارای انواع گوناگونی می‌ باشد.

ماتریس در دستگاه پرس برک

ماتریس در دستگاه پرس برک نیز بخش ثابت این دستگاه است که با نگهداری آلیاژ ها و صفحات فلزی، آن ها را برای ایجاد خمش توسط سنبه آماده می‌ سازد. در ساخت ماتریس نیز همانند سنبه، از فلز فولاد بسیار مقاوم و ضد زنگ استفاده می‌ شود و بسته به نوع خمکاری دارای انواع متفاوتی است.

دستگاه پرس برک

کاربرد سنبه ماتریس در دستگاه پرس برک

همان‌ طور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، این قطعات دو قطعه مکمل در دستگاه پرس برک هستند و با همکاری یکدیگر، هرگونه خمش و شکل‌ دهی را بر روی آلیاژ ها و ورق‌ های فلزی ایجاد می‌ کنند. در خمکاری ورق‌ های فلزی، فلز مورد نظر مابین سنبه و ماتریس قرار گرفته و با انجام تنظیمات لازم، فلز توسط ماتریس در دستگاه نگه‌ داشته شده و نیروی تعیین‌ شده توسط سنبه بر روی آن وارد آمده و انحنا و شکل دهی مورد نظر بر روی فلز انجام می‌ شود. خمش ورق‌ های فلزی توسط سمبه ماتریس، با توجه به جنس فلز و همچنین میزان نیروی وارد آمده بر آن متفاوت بوده و با توجه به نوع کاربرد تولیدات، می‌ توان خمکاری‌ های متفاوتی را بر روی ورق های فلزی ایجاد نمود. همچنین سنبه در دستگاه پرس برک، از بازگشت فنر جلوگیری کرده و از صاف شدن، ایجاد چین‌ و چروک و همچنین پیچ‌ خوردگی و تاب برداشتگی در هنگام خمکاری ورق‌ های فلزی جلوگیری می‌ کند.

انواع سنبه ماتریس در دستگاه پرس برک

ایم ابزار ها در دستگاه‌ های پرس برک، با توجه به نوع خمکاری و شکل‌ دهی در صفحات فلزی و آلیاژ ها، دارای انواع گوناگونی هستند که سنبه در قسمت فک بالایی دستگاه نصب شده و با شکلی شبیه به نوک پیکان، بر روی قطعه فلزی که توسط ماتریس نگه‌ داشته شده‌ است، نیرو وارد می‌ کند.

از جمله انواع سنبه و ماتریس های به‌ کار برده شده در دستگاه پرس برک برای ایجاد انواع خمکاری در آلیاژ ها و ورق‌ های فلزی، می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

سنبه ماتریس استاندارد

این نوع از سنبه ماتریس ها در دستگاه پرس برک، برای ایجاد خمش های ساده در صفحات فلزی به‌ کار برده می‌ شوند. در سنبه و ماتریس‌ های استاندارد، قطعه سنبه دارای حالتی صاف و مستقیم است و می‌ تواند انواع خمش های ساده بر روی ورق‌ های فلزی همچون تولید باکس را ایجاد نماید.

سنبه ماتریس کله غازی

از این نوع سنبه ماتریس ها در دستگاه پرس برک، به‌ طور معمول جهت روی‌ هم آوردن لبه ورق های فلزی به‌ کار برده می‌ شود و دارای کاربرد برای ایجاد خم‌ های تیز می‌ باشند. به‌ طور معمول نیز این سنبه ماتریس ها دارای زاویه شیار ۳۰، ۲۸ و ۲۶ درجه هستند.

سنبه ماتریس خم تیز

این نوع از سنبه ماتریس ها نیز همانند سنبه ماتریس های کله غازی، جهت ایجاد خم‌ های تیز به‌ کار برده می‌ شوند و به‌ طور معمول نیز در ایجاد پیش‌ خم و یا رو هم آوردن لبه صفحات فلزی دارای کاربرد هستند.

سنبه ماتریس شعاعی

در این نوع از سنبه ماتریس ها در دستگاه پرس برک، قطعه ماتریس به‌ طور معمول دارای دهانه بسیار بزرگ‌ تری نسبت‌ به ماتریس های معمولی است و جهت ایجاد شعاع‌ های بزرگ‌ تر از حد استاندارد به‌ کار برده می‌ شوند. سنبه های شعاعی در پرس برک دارای هندسه‌ های بسیار متفاوتی جهت ایجاد اشکال گوناگون و خمش بر روی صفحات فلزی هستند.

مزایای سنبه ماتریس در پرس برک

از جمله مزایای این قطعات در دستگاه پرس برک، می‌ توان به چند مورد زیر اشاره نمود:

  • وجود این دو قطعه در دستگاه پرس برک، دقت و حساسیت در تولیدات را بسیار افزایش می‌ دهد.
  • با استفاده از این اجزا و دستگاه پرس برک، می‌ توان از انواع آلیاژ ها و صفحات فلزی برای خمکاری و شکل‌ دهی استفاده نمود.
  • این قطعات هر ۲ از جنس فولاد ضد زنگ هستند و از این‌ رو نیاز به تعمیر و نگهداری در آن‌ ها بسیار پایین می‌ باشد.
  • کار با این قطعه در دستگاه پرس برک بسیار آسان بوده و نیاز به یادگیری‌ های تخصصی نخواهد داشت.
  • این قطعات در دستگاه پرس برک با توجه به نوع خمکاری و شکل‌ دهی، دارای انواع متفاوتی هستند و بنابراین بسیار کاربردی می‌ باشند.
  • سرعت تولیدات در دستگاه پرس برک با استفاده از انواع سنبه ماتریس در شکل دهی فلزات بسیار بالا است.

در پایان

شرکت نوین تاک لیزر، با هدف ارائه ماشین‌ آلات صنعتی، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۴ آغاز نموده و با همکاری تیم کارشناسی بسیار متخصص و مجرب، آماده همکاری با شرکت‌ ها و صنایع بزرگ در این حرفه است. مشتریان عزیز می‌ توانید جهت اطلاع از قیمت و چگونگی خرید انواع دستگاه لیزر و پرس برک، با شماره تلفن 02149063 تماس حاصل نموده و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *