دستگاه لیزر CO2

لیزر CO2 یکی از نخستین لیزرهای گازی تولید شده در جهان است که توسط Kumar Patel در سال ۱۹۶۴ توسعه یافته است. این لیزر در حال حاضر یکی از کاربردی ترین لیزر های موجود به حساب می آید. لیزر CO2 به علت قدرتمندی و درجات کنترلی مختلف، در مواردی که کار به دقت بالایی نیازمند است، مورد استفاده قرار میگیرد. این لیزر در تولید انبوه و کار هایی که نیازمند شخصی سازی  هستند نیز کاربرد دارد. لیزر های حکاکی و برش CO2 بسیار دقیق هستند و میتوانند برای تزئین و طراحی مواد مختلفی مانند چوب، پلاستیک و … استفاده شوند.

نمونه کارهای دستگاه لیزر CO2

دستگاه لیزر co2 چگونه کار میکند؟

به بیان ساده، علم و تکنولوژی استفاده شده در دستگاه لیزر CO2 به کسب و کار شما این امکان را میدهد تا هر شیء را ارزشمند کنید. بیایید کمی با ساز و کار دستگاه برش لیزر Co2 آشنا شویم.

در لیزر های CO2، هنگامی که نیروی برق از طریق لوله های پر از گاز که انتهایش دو آینه قرار گرفته است عبور میکند، اشعه یا نور لیزر تولید میشود. یک آینه نور را کاملا منعکس میکند، درحالی که دیگر آینه تنها اجازه عبور مقدار کمی نور را میدهد. این آینه ها، پرتو لیزر یا اشعه لیزر را به موادی که باید برش داده شوند، هدایت میکند. گاز موجود در لوله لیزر های CO2 معمولا ترکیبی از کربن دی اکسید(Co2)، نیتروژن، هیدروژن و هلیوم است. نورهایی که توسط لیزرهای CO2 تولید میشوند در مقایسه با نور معمولی بسیار قدرتمندتر است. این قدرتمندی به دلیل آینه هایی است که در انتهای لوله گاز ها قرار دارند. این آینه ها بیشتر حجم نورهایی که از طریق لوله عبور میکنند را منعکس میکنند و باعث ایجاد امواج شدید نور میشوند. نور زمانی از آینه ها عبور میکند که به اندازه کافی روشن شود. از آنجایی که نور منتشر شده از لیزر مادون قرمز یا فرو سرخ است، برای چشمان انسان نامرئی است. همچنین نور منتشر شده از لیزر CO2 دارای طول موج بسیار طولانی است. گرمای ناشی از نور لیزر CO2 ، موادی را که میخواهد برش دهد تبخیر میکند، و یک برش بدون اشکال و دقیق را در نهایت به شما تحویل میدهد.

این لیزر میتواند انواع مختلفی از مواد مانند پارچه، چوب، شیشه، کاغذ و فلز را برش دهد که البته برش فلزات توسط این دستگاه پیشنهاد نمیشود. این لیزر با استفاده از مواد حکاکی سرامیکی، روی فلزاتی که روکش دارند، میتواند حکاکی انجام دهد. به این صورت که این ترکیب سرامیکی بر روی سطح ماده ی مورد نظر توسط اشعه ی لیزر سوزانده میشود. با این وجود، این دستگاه ها، فلزات را بدون تیوپ قدرتمند و سیستم انتقال گاز مانند دستگاه لیزر برش فلزات قطع نخواهند کرد. برای برش فلزات پیشنهاد میکنیم از دستگاه های لیزر برش فلزات استفاده کنید. با توجه به ظاهری که میخواهید مواد را برش دهید یا روی آنها حکاکی کنید و نوع مواد، میتوانید سرعت و توان دستگاه را افزایش یا کاهش دهید. همچنین در نظر داشته باشید که، آزمایش مواد قبل از انجام فرآیند برش و حکاکی میتواند شما را به گرفتن بهترین نتیجه در هر زمان نزدیک تر کند.

عملکرد دستگاه لیزر CO2

مزایای استفاده از لیزر برش CO2

استفاده از این دستگاه مزایای بسیاری نسبت به مدل های سنتی مشابه خود دارد. در این بخش میخواهیم در رابطه با مزایای استفاده از لیزرهای برش CO2 صحبت کنیم.
* فرآیند بدون تماس یا برخورد( Non-Contact )– پرتو لیزر به صورت فیزیکی هیچ تماسی با مواد مورد استفاده نخواهد داشت. به جای تماس مستقیم، این دستگاه با گرمای شدیدی که ایجاد میکند، باعث ذوب شدن مواد میشود. این اتفاق باعث میشود تا کمترین آسیب به مواد و دستگاه برسد.
* مصرف کم انرژی (برق) – دستگاه های برش لیزری نیازمند هزینه نگهداری کمی هستند و تنها لازم است که قطعات جایگزین ارزان قیمت آن به مرور تعویض شود.
*روش (متد) امن تر – لیزر برش CO2 و به طور کلی دستگاه های برش لیزری بسیار امن تر از روش های دیگر برش هستند، چرا که بدون دخالت دست و بدون نیاز به تیغ، کار برش را انجام میدهند. پرتوهای لیزر در دستگاه برش لیزری CO2 در یک محیط جعبه ای کوچک و بسته قرار میگیرند و ایمنی را برای اپراتورها فراهم میکنند.
* دقت باور نکردنی – لیزرها بسیار دقیق عمل میکنند و دقت بالای آنها در برش باعث میشود که در پایان فرآیند، برشی تمیز و بدون اشکال را داشته باشیم.
*کاربردهای بسیار – دستگاه برش لیزری CO2 تنها برای مصارف تولیدی و صنعتی نیست. این دستگاه میتواند در مواردی مانند پزشکی، هنر و غیره مورد استفاده قرار گیرد. لیزر برش CO2 در حال حاضر یکی از به صرفه ترین روش های برش امروزیست. زمانیکه شما میخواهید چیزی را با دقت ببرید (برش بزنید) یا میخواهید در بسترهای مختلف آثار هنریتان را با جزئیات بالا حک کنید، باید از یک دستگاه برش لیزری خوب استفاده کنید.

نوین تاک تجربه های طولانی مدت در تولید و طراحی انواع دستگاه های لیزر دارد و از این نظر میتواند راهنما و مشاور خوبی برای شما در خرید اینگونه دستگاه های کاربردی و درآمدزا در صنعت باشد. شما میتوانید محصولات ما را در همین وبسایت مشاهده کنید. همچنین اگر سوال، انتقاد و پیشنهادی در مورد این مقاله دارید، میتوانید برای ما در قسمت نظرات بنویسد. از ارتباط با شما بسیار خوشحال خواهیم شد.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *