لیزر به دستگاهی گفته می ‌شود که برای انتشار نور، مولکول ها و اتم را تقویت کرده و از این طریق نوری را به عنوان اشعه لیزر با طول موج های معین جهت برش اجسام فلزی و غیر فلزی ساطع می کند.

به عبارت دیگر می‌ توان گفت که واژه لیزر به‌ معنای افزایش قدرت نور به روش گسیل القایی تابش است.

دستگاه لیزر، دارای یک خروجی بسیار قوی لیزر است که برای اجسامی که می‌خواهد آن ها را مورد برش قرار دهد، اشعه لیزری خود را بر روی آن ها تابانده و آن قسمت از جسم که قرار است بریده شود، یا تصعید می ‌شود یا سوخته و آب شده و پس‌ از اتمام کار، مواد اضافی توسط فشار گاز به‌ طور کامل از روی جسم پاک شده سطح جسم با کیفیت بسیار بالایی برش داده می ‌شود.

امروزه از لیزر در بسیاری از ماشین‌ آلات و تجهیزات صنعتی برای حکاکی و برش متریال‌ های متفاوتی از جمله فلزات و غیر فلزات استفاده می ‌شود.

برای اولین بار طرح اولیه لیزر توسط انیشتین ارائه شد، در ادامه این مطلب به بررسی تاریخچه لیزر صنعتی و همچنین  پیشرفت آن در صنایع گوناگون خواهیم پرداخت. در صورت تمایل با ما همراه باشید.

تاریخچه پیدایش لیزر صنعتی

ماکس پلانک، در سال ۱۹۰۰ میلادی مقاله ‌ای را در مورد رابطه بین تشعشعات و انرژی ارائه داد. پلانک همچنین به دلیل کشف کوانتوم و فوتون جایزه نوبل را نیز دریافت نمود.

پلانک در نظریه خود بیان کرده بود که انرژی از قسمت های متفاوتی تشکیل شده و او هر کدام از این قسمت ها را به عناوین متعددی نام گذاری نمود.

۱۷ سال بعد یعنی در سال ۱۹۱۷ میلادی، انیشتین اولین طرح میزر را ارائه نمود. در این نظریه انیشتین بیان نمود که تششعات علاوه بر اینکه می توانند عمل جذب و دفع را به طور خود به خود انجام دهند، می توان با تحریک الکترون ها نیز سبب برانگیخته شدن آن ها شده و نوری با طول موج معین را به وجود آورد.

۴۰ سال پس‌ از انیشتین، دانشمندان توانستند با ادامه راه او، در پیدایش لیزر پیشرفت کرده و گسیل نور را تقویت کنند.

تاریخچه لیزر در سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۸۰ م

در سال های ۱۹۰۰ میلادی، رقابت دانشمندان در کشفیات لیزر بسیار بود. در سال ۱۹۵۳ چارلز تاونز تحقیقاتی در رابطه با نظریه انیشتین انجام داده و توانست اولین میزر (تقویت کننده موج میکروویو) را اختراع کند.

در سال ۱۹۶۰ میلادی نیز دانشمندی به نام میلمن توانست توسط یاقوت قرمز، لیزر یاقوتی رنگی را اختراع کرد.

در سال ۱۹۶۳ از گاز CO2 در فرآیند لیزر استفاده‌ شد و در این سال نیز کرامر و آلروف نظریه اصل نیمه رسانا با ساختار غیر هم شکل را بیان کردند. در دنیای امروزی نیز لیزر CO2 جزء پرکاربردترین انواع لیزر صنعتی شناخته می شود.

در سال ۱۹۶۵ برای حفاری از دستگاه لیزر استفاده‌ شده و در سال ۱۹۶۷ اولین برش لیزری توسط گاز انجام شد.

فیبر نوری نیز در سال ۱۹۸۰ توسط الیاف شیشه ساخته شد که امروزه دارای بیشترین کاربرد در مخابرات برای انتقال مکالمات است‌.

تاریخچه لیزر از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۶ م

مولتون در سال ۱۹۸۲ لیزر تیتانیوم سافایر را ساخته و استیون چو و همکارانش در سال ۱۹۸۵ م، روش خنک کننده لیزری به نام ملاس نوری را ایجاد نمودند.

در سال ۱۹۸۶ میلادی نیز یکی از ویژگی‌ های لیز به نام تابش نور همدوس از لیزر کشف شد.

تقویت‌ کننده‌ های فیبر نیز در سال ۱۹۸۷ توسط دیوید پاین و همکارانش ایجاد شد.

در سال ۱۹۹۴، لیزر آبشار کوانتومی که اولین لیزر نیمه رسانا شناخته می ‌شود، اختراع شد که این لیزر می ‌تواند نور را همزمان با چندین طول موج تولید کند.

در سال ۱۹۹۶ میلادی نیز لیزر اتمی که در آن از ماده به‌ جای نور به کار برده می ‌شد، توسط کترل اختراع شد.

اولین کاربرد لیزر در صنعت

شرکت بوئینگ آمریکا در سال ۱۹۶۹ برای اولین بار از لیزر صنعتی در تولید محصولات خود استفاده نمود. این شرکت توانست به واسطه گاز کمکی، کاغذی برای لیزر CO2 را به وجود آورد که می توانست مواد بسیار فشرده ای مانند سرامیک را برش دهد. در واقع آن ها دریافتند که از دستگاه لیزر می توان به عنوان وسیله ای برای برش فلزات سختی همچون تیتانیوم استفاده نمود. بنابراین در سال ۱۹۷۰، اختراع دستگاه برش لیزری توسط شرکت بوئینگ به ثبت جهانی رسید.

تاریخچه برش لیزری در قرن ۲۱ میلادی

امروزه استفاده از تکنولوژی برش لیزری در بسیاری از صنایع بسیار رواج یافته و از این لیزر تنها برای برش فلزات استفاده نمی ‌شد، بلکه برای برش متریال هایی چون مقوا، سرامیک، پارچه، چوب، ام دی اف و غیره نیز مورد استفاده قرار می گرفت.

با پیشرفت علم در این حوضه، لیزر های کنونی دارای پرتاب‌ هایی بسیار با کیفیت هستند که می ‌توانند جسمی با ضخامت ۲۰ میلی ‌متر را برش داده و سطح برشی کاملاً صاف و یکدست را به وجود آورند.

بیشترین مصرف کنندگان لیزر در دنیای امروزی، صنایع کوچک و بزرگ هستند که می ‌توان از مهمترین این صنایع به شرکت‌ های خودروسازی، کشتی سازی، تجهیزات پزشکی، هوا فضا و غیره اشاره نمود.

با توجه به توضیحات ارائه شده، تاریخچه پیدایش لیزر توسط بشر از دهه‌ی ۱۹۰۰ میلادی شروع شده و پلانک با کشف لیزر و همچنین کشف کوانتوم و فوتون، راه را برای دانشمندان بعدی بسیار هموار نمود. بنابراین تاریخچه استفاده از لیزر در صنعت برش و حکاکی به گذشته های بسیار دور بر می گردد و امروزه از آن برای برش فلزات و برش لیزری غیر فلزات در بسیاری از صنایع استفاده می شود.

مزایای استفاده از دستگاه های لیزر در صنعت

از جمله مزایای استفاده از دستگاه لیزر صنعتی می ‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دارای قابلیت برش انواع فلزات و غیر فلزات
  • دارای هزینه‌ای بسیار مقرون‌ به‌ صرفه و مناسب جهت راه‌ اندازی کسب‌ و کار جدید
  • دقت و سرعت بسیار بالا در برش اجسام
  • عدم وقوع حادثه در هنگام کار با دستگاه لیزر صنعتی به دلیل ساختار امنیتی آن
  • برش اجسام بدون ایجاد سر و صدا و لرزش در کارگاه
  • قابلیت ایجاد انواع اشکال هندسی در برش و حفظ کیفیت

گروه صنعتی نوین تاک لیزر با مجوز های رسمی از وزارت صنایع و معادن، وزارت بازرگانی و ارشاد خدماتی چون فروش، نصب و راه ‌اندازی بیش‌ از 3500 دستگاه لیزر، دستگاه سی ان سی، دستگاه چاپ بنر و لارج فرمت در ایران و کشور های منطقه را ارائه داده و دارای خدمات پس‌ از فروش در نمایندگی های خود می ‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و اقدام به خرید دستگاه مورد نیاز خود از دستگاه‌ ها و ماشین ‌آلات صنعتی همچون انواع دستگاه های حکاکی، برش و جوش لیزری تنها کافیست توسط شماره 02149063 با کارشناسان نوین تاک لیزر در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *