جوش لیزری و جوش آرگون، هر دو روش‌ هایی برای اتصال قطعات به یکدیگر هستند. جوش لیزری، یک فرایند جوشکاری بسیار مدرن و پیشرفته است که از پرتو لیزر به‌ عنوان منبع حرارت برای اتصال دو قطعه فلزی و یا غیرفلزی استفاده می‌ کند. دستگاه‌ های جوش لیزری، ابزار های غیر تماسی برای جوشکاری هستند و نسبت‌ به روش‌ های سنتی و قدیمی، از سرعت عمل بالایی در جوش دو قطعه برخوردار بوده و علاوه‌ بر آن نیاز به نگهداری و تعمیر نیز در دستگاه‌ های جوش لیزر بسیار پایین تر است.

در این دستگاه پرتو لیزر متمرکز و بسیار قدرتمند، یک انفجار متمرکز از انرژی بسیار زیادی را به نقطه اتصال بر روی متریال انتقال داده و با رساندن آن به نقطه ذوب، در بالاترین کیفیت دو قطعه را به یکدیگر متصل می‌ کند. جوش لیزری و جوش آرگون نیز در اتصال قطعات، دارای تفاوت‌ هایی با یکدیگر هستند که در ادامه به بررسی آن‌ ها خواهیم پرداخت.

جوش آرگون چیست؟

جوش آرگون و یا جوشکاری TIG، یکی از متداول‌ ترین روش‌ های جوشکاری است که از قوس الکتریکی جهت ایجاد جوش استفاده می‌ کند. جوشکاری آرگون به‌ معنای گاز بی‌اثر تنگستن است که الکترود تنگستن برای ایجاد قوس الکتریکی میان قطعه کار و الکترود استفاده می‌ شود. در جوشکاری به روش آرگون، از گاز آرگون برای محافظت از قوس و حوضچه جوش استفاده می‌ شود. کار با جوشکاری آرگون برای اتصال قطعات به یکدیگر آسان است، اما به‌ دلیل نیاز به مواد افزودنی، این روش از جوشکاری از هزینه بسیار بالایی برخوردار می‌ باشد. همچنین این روش گرما و حرارت بسیار زیادی را در حین جوشکاری تولید نموده و نسبت‌ به روش‌ جوش لیزر نیز از دقت پایین‌ تری برخوردار است و اغلب تولیدات به سنگ‌ زنی، صاف کردن و پردازش زیادی نیاز دارد.

در جوشکاری به روش آرگون نیز مواد جوش داده‌ شده در ابتدا کاملاً ناپایدار هستند و بنابراین قبل‌ از پردازش، نیازمند رسیدن به دمای محیط می‌ باشند.

تفاوت جوش لیزری و جوش آرگون

در ابتدای مقاله اطلاعاتی در رابطه با هر دو جوش ارائه داده شد. هر دو دارای ویژگی‌ ها، کاربرد و کیفیت های متفاوتی در جوش قطعات هستند که جهت مقایسه آن ها می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

سرعت جوشکاری

از مهم‌ترین تفاوت‌ های موجود میان جوش لیزری و جوش آرگون، سرعت عمل آن‌ ها در اتصال قطعات به یکدیگر است. جوشکاری لیزری نسبت‌ به جوشکاری آرگون، بسیار سریع‌ تر است و در زمان کوتاه‌ تری می‌ تواند جوشکاری قطعات را انجام دهد. جوشکاری آرگون نیز به‌ دلیل کنترل دستی و نیاز به مهارت بیشتر، کندتر از جوشکاری لیزری می‌ باشد.

کیفیت جوشکاری

در جوشکاری لیزری، جوش‌ های انجام شده از کیفیت بسیار بالا و حداقل منطقه متأثر از حرارت برخوردار هستند. همچنین در جوش لیزری، امکان کنترل دقیق جوش‌ های باریک، صاف و عمیق وجود داشته و محصول نهایی از کیفیت بسیار بالایی در نقطه جوش برخوردار است. جوشکاری آرگون نیز در نقطه‌ جوش، از کیفیت مناسب و استحکام خوبی برخوردار است اما با این‌ حال حرارت بسیار بالایی را در نقطه جوش ایجاد کرده و بنابراین کیفیت آن نسبت‌ به جوش لیزر کاهش می یابد.

نوین تاک لیزر

اتوماسیون

جوشکاری لیزری نسبت‌ به جوش آرگون از لحاظ اتوماسیون بسیار مناسب‌ تر است. عملیات جوشکاری در دستگاه جوش لیزر، به‌ طور کاملاً اتومات و خودکار انجام‌ شده و نیاز به نیروی انسانی در آن بسیار کم‌ تر است. در مقابل جوشکاری آرگون، از انعطاف‌پذیری کمتری برخوردار است و برای انجام جوشکاری نیز به مداخله بیشتر و مهارت انسانی بالاتر نیاز دارد.

هزینه

جوشکاری لیزری نسبت‌ به جوشکاری آرگون، از هزینه بالاتری برخوردار است. زیرا دستگاه‌ های جوش لیزری، نیازمند تجهیزات پیشرفته‌ تر با فناوری جدیدتر هستند و همچنین نگهداری از آن‌ ها نیز نسبت‌ به دستگاه جوش آرگون بسیار خاص تر است. جوشکاری آرگون نیاز به تجهیزات ساده تر و نگهداری پایین‌ تری است و نسبت‌ به جوش لیزری نیز انرژی بسیار کمتری را مصرف می‌ کند.

انعطاف پذیری جوشکاری

هر دو روش جوش، برای اتصال فلزات مختلف به یکدیگر همچون آلومینیوم، صفحات فولادی و غیره قابل استفاده هستند.

نوع کاربرد

از دستگاه جوش لیزری در صنایع مختلفی که نیاز به جوشکاری است همانند صنعت کشتی سازی، خودرو سازی، طلا سازی و غیره استفاده شده و جوشکاری آرگون نیز دارای کاربرد های متعددی در صنایعی چون خودروسازی، هوافضا و غیره است.

دقت و کیفیت

روش لیزری در محصول نهایی نسبت‌ به جوش آرگون، از کیفیت، دقت و ظرافت بسیار بالاتری برخوردار است و ناحیه‌ ی بسیار کمتری را برای اتصال دو قطعه تحت تأثیر قرار می‌ دهد.

روش جوشکاری

در جوشکاری لیزری، از لیزر متمرکز و بسیار قدرتمند برای اتصال قطعات استفاده‌ شده و در جوش آرگون نیز از قوس الکتریکی تحت عنوان منبع حرارت استفاده می‌ شود.

امنیت جوشکاری

اتصال قطعات به روش جوش لیزری، از امنیت بسیار بالاتری نسبت‌ به جوش آرگون برخوردار است. در جوشکاری به روش آرگون، جوشکاران به‌ دلیل وجود بخارات در حین جوشکاری و همچنین گاز آرگون، نیازمند رعایت برخی نکات ایمنی هستند اما در مقابل در جوشکاری لیزری، به دلیل انجام تمامی فرآیند ها توسط دستگاه، اپراتور ها نیازمند حداقل رعایت اقدامات ایمنی می‌ باشند.

در پایان

شرکت نوین تاک لیزر، از سال ۱۳۸۴ با هدف ارائه ماشین‌آلات صنعتی با کیفیت، قدم در این عرصه گذاشته و با همکاری نیرو های بسیار متخصص و مجرب خود، تمامی تجهیزات و دستگاه‌ های لیزری خود را در بالاترین کیفیت و مناسب‌ ترین قیمت به مشتریان عرضه می‌ کند. شما می‌ توانید برای دریافت راهنمایی‌ ها و مشاوره‌ های لازم جهت خرید هر یک از دستگاه‌ های لیزر فلزات و غیر فلزات، جوش لیزر، پرس برک و غیره، با شماره تلفن 02149063 تماس گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *