خمش لوله، به‌ معنای فرایند فرم دهی لوله برای شکل‌ دهی دائمی به آن است. در حال‌ حاضر نیز روش‌ های متعددی برای خم کردن لوله‌ های فلزی نسبت‌ به گذشته در دسترس هستند که هر کدام با توجه به توان و عملکرد خود، از مزایای متفاوتی برخوردار می‌ باشند. یکی از این روش‌ ها، ساخت لوله خم کن دستی است. از دستگاه لوله خم کن دستی، برای شکل‌ دهی و قوس دادن لوله‌ های فلزی و پروفیل‌ ها استفاده می‌ شود و نیروی لازم برای ایجاد خمش نیز توسط دست به دستگاه منتقل می‌ شود. در ادامه با دستگاه لوله خم کن دستی و عملکرد آن آشنا شده و آن‌ را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

معرفی دستگاه لوله خم کن دستی

دستگاه لوله خم کن دستی، سازه‌ ای مکانیکی است که به خم شدن لوله‌ های فلزی، پروفیل های فولادی و غیره بدون هیچ‌ گونه تغییر در ساختار اصلی محصول کمک می‌ کند. در واقع خمش لوله و پروفیل ها در این دستگاه‌ به‌ صورت مکانیکی و با تلاش مستقیم دست انجام می‌ شود و عمدتاً نیز برای شکل‌ دهی و قوس دادن لوله‌ هایی با قطر های کوچک و ظریف استفاده می‌ شود. سرعت‌ عمل خمش لوله در دستگاه لوله خم کن دستی نسبت‌ به نوع هیدرولیکی و ماشین‌آلات صنعتی بسیار پایین‌ تر است و بنابراین این دستگاه دارای کاربرد های صنعتی نمی‌باشد. کار با دستگاه لوله خم کن دستی نیاز به مهارت و تخصص بالا نداشته و به‌ دلیل در دسترس بودن این نوع دستگاه نسبت‌ به انواع صنعتی، افراد می‌ توانند به‌ راحتی از آن‌ ها برای شکل‌ دهی و قوس لوله استفاده نمایند.

لوله خم کن دستی چگونه ساخته می‌ شود؟

در طراحی و ساخت دستگاه لوله خم کن دستی، متریال و مواد اولیه استفاده‌ شده نسبت به ماشین‌آلات صنعتی بسیار کمتر است و به‌ همین جهت هزینه ساخت این دستگاه بسیار پایین‌ تر می‌ باشد. دستگاه لوله خم کن دستی شامل اجزا و قطعاتی همچون بدنه، جک، شفت، اهرم نیرو، غلطک، بلبرینگ، یاتاقان، قطعه کار و غیره است و توسط اتصالات مربوطه این اجزا به یکدیگر متصل شد و به عنوان یک دستگاه مکانیکی، برای خمش لوله مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

برای طراحی و ساخت لوله خم کن دستی، قطعات فلزی دستگاه که از قبل در ابعاد و اندازه‌ های مشخص برش خورده و تهیه شده‌اند، آماده برای اتصال به یکدیگر و ساخت دستگاه می‌ شوند. نقاط مورد نیاز نیز برای ایجاد برش و سوراخ نیز توسط ابزار مته و فرز با استفاده از عینک و دستکش های محافظتی بر روی قطعات فلزی انجام شده و سپس قطعات برش خورده توسط ابزار جوشکاری در نقاط مشخص شده به یکدیگر متصل و پس‌ از ساخت دستگاه، آزمایش‌ های اولیه جهت بررسی عملکرد صحیح خمش لوله انجام می‌ شود. پس‌ از تأییدیه عملکرد صحیح دستگاه، در صورت نیاز به افزودن امکانات بیشتر، مهارت‌ های لازم به دستگاه افزوده شده و ساخت لوله خم کن دستی به پایان می‌ رسد.

پرس برک

دستگاه پرس برک چیست؟

دستگاه خم کن یا پرس برک، ابزاری بسیار حیاتی در صنایع مختلف به ویژه صنایع فلزکاری برای ایجاد خمش در ورق‌ های فلزی با شکل و زوایای دلخواه است. دستگاه پرس برک شامل یک بستر ثابت، یک گیره و یک ابزار خمش برای رسیدن به زاویه خمش مورد نظر است و نیرو نیز به‌ صورت هیدرولیکی به قطعه کار وارد می‌ شود. سرعت عمل ایجاد خمش در ورق‌ های فلزی با دستگاه پرس برک در صنایع بسیار بالا است و می‌ توان از انواع فلزات برای خمکاری در این دستگاه استفاده نمود. یکی از مهم‌ ترین مزایای دستگاه پرس برک، توانایی آن در تولید قطعات فلزی بسیار با کیفیت و دقیق است و با استفاده از آن می‌ توان زاویه خمش، شعاع و موقعیت را به‌ دقت تنظیم و کنترل نمود. از مهم‌ ترین کاربرد های دستگاه پرس برک نیز می‌ توان با استفاده از آن در صنایع هوافضا، خودرو سازی، صنایع فلزی، ساخت‌ و ساز، کشتی‌ سازی و غیره اشاره نمود.

مقایسه‌ پرس برک و لوله خم کن دستی

پرس برک ها ماشین‌آلات صنعتی هستند که از آن‌ ها در صنایع برای خمش انواع فلزات استفاده می‌ شود. برخلاف پرس برک، دستگاه لوله خم کن دستی به‌ دلیل عملکرد به‌ صورت مکانیکی، در صنایع بزرگ دارای کاربرد چندانی نبوده و از آن در پروژه‌ های کاری کوچک‌ تر استفاده می‌ شود. جهت مقایسه پرس برک و لوله خم کن دستی نیز می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سرعت عمل بالای خمش در دستگاه پرس برک نسبت‌ به لوله خم کن دستی
  • کیفیت و دقت بالای خمکاری پرس برک در مقایسه با لوله خم کن دستی
  • امکان خمکاری انواع پروفیل‌ ها و لوله‌ های فلزی با قطر های متفاوت در پرس برک
  • ایجاد زاویه و شعاع بسیار دقیق پرس برک برای خمش فلزات در مقایسه با لوله خم کن دستی
  • کاربرد گسترده دستگاه پرس برک در صنایع مختلف

در پایان

شرکت نوین تاک لیزر، ارائه دهنده انواع ماشین‌آلات و دستگاه‌ های صنعتی است و از سال ۱۳۸۴ تاکنون، یکی از بهترین و معتبر ترین شرکت‌ های مشغول به فعالیت در این حرفه می‌ باشد. محصولات این مجموعه شامل دستگاه لیزر فلزات، دستگاه لیزر غیر فلزات، دستگاه جوش لیزر، دستگاه لیزر حکاکی و همچنین دستگاه پرس برک است و آن ها را در کیفیت‌ های بسیار بالا و مناسب‌ ترین قیمت به مشتریان ارائه می‌ دهد. شما عزیزان می‌ توانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر با شرکت نوین تاک لیزر در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *