فرآیند خمش یا خمکاری، یک تکنیک کاربردی در ساخت تجهیزات و سازه های فلزی و غیر فلزی است که با استفاده از این روش، ورق‌ های ضخیم و نازک، زاویه‌ دار شده و با توجه به نوع استفاده و کاربرد، به اشکال متفاوتی تغییر شکل می‌ دهند. در حال‌ حاضر نیز به دو روش دستی و ماشین، انواع خمکاری بر روی ورق‌ های نازک ایجاد می‌ شود که هر کدام بر اساس ویژگی‌ های روش، دارای مزایای متفاوتی در خمکاری ورق‌ ها می‌ باشند.

خمکاری ورق نازک چیست؟

خمکاری ورق نازک، به روشی گفته می‌ شود که در آن ورق‌ های نازک فلزی، با توجه به نوع استفاده و کاربرد خود، تغییر شکل داده و دارای زوایای منحنی و خمیده می‌ شوند. در فرآیند خمکاری ورق‌ های نازک نیز از روش‌ های بسیار متفاوتی استفاده می‌ شود که از جمله آن‌ ها می‌ توان به روش دستی و ماشینی اشاره نمود.

روش دستی

در روش خمش دستی، ورق‌ های نازک فلزی در ابعاد و اندازه‌ های متفاوت، توسط یک گیره به‌ صورت ثابت نگه‌ داشته شده و با استفاده از ابزار چکش، خمکاری آن‌ ها انجام می‌ شود. در این روش به‌ دلیل نازک بودن ورق ها، امکان چکش‌ کاری برای شکل‌ دهی و ایجاد انحنا در آن ها بسیار آسان‌ بوده و در صورت افزایش ضخامت، شکل‌ دهی و خمکاری ورق‌ ها بسیار دشوار تر خواهد بود. کیفیت و ظرافت در روش دستی برای خمکاری ورق های نازک، در مقایسه با روش ماشینی بسیار پایین‌ تر است و علاوه‌ بر آن به زمان و دقت بسیار بیشتری نیاز خواهد داشت. همچنین در روش دستی، استفاده از ورق‌ های نازک تا ضخامت محدودی امکان داشته و از ضخامت بیشتر از ۳ میلی‌ متر، باید از روش ماشینی برای خمش ورق‌ ها استفاده نمود.

روش ماشینی

در این روش برای خمکاری ورق‌ های نازک، از ماشین‌ آلات و دستگاه‌ های بخصوصی استفاده می‌ شود. دستگاه خمکاری ورق‌ های نازک فلزی، دارای تجهیزات و قطعاتی همچون محور، فک، قالب، تنظیمات مختلف و غیره است و انواع ورق‌ های نازک را با دقت و کیفیت بسیار بالا به اشکال مختلف خمکاری می‌ کند.

معرفی بهترین روش‌ خمکاری ورق نازک

ورق‌ های نازک فلزی دارای ضخامت محدودی تا ۳ میلی‌ متر هستند و به‌ دلیل شکل‌ پذیری بسیار بالا، خمکاری آن‌ ها به روش‌ های دستی کمی دشوار می‌ باشد. بنابراین بهترین گزینه برای خمکاری ورق های نازک، استفاده از ماشین‌آلات و دستگاه‌ های خمکاری ورق‌ های نازک می‌ باشد. زیرا این نوع دستگاه‌ ها، مختص برای ایجاد خمش در ورق‌ های نازک فلزی طراحی‌ شده اند و جهت دستیابی به شکل دقیق مورد نیاز نیز قابل‌ برنامه‌ ریزی هستند. از بهترین روش‌ های خمکاری ورق های نازک نیز می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

دستگاه پرس برک

خمکاری ورق نازک با دستگاه پرس برک 

استفاده از دستگاه پرس برک برای خمکاری، یکی از بهترین روش‌ ها جهت ایجاد خمش در ورق‌ های نازک فلزی است. این دستگاه علاوه‌ بر کاربرد در خمکاری ورق های نازک، برای شکل‌ دهی ورق‌ های ضخیم نیز استفاده می شود و دارای قابلیت‌ های تنظیم جهت اعمال فشار بر روی ورق ها می‌ باشد. سنبه و ماتریس، از جمله اصلی‌ ترین تجهیزات دستگاه پرس برک برای خمکاری ورق‌ ها هستند که با اعمال فشار بر روی ورق‌ های فلزی، آن ها را به اشکال متفاوت زاویه دار می‌ کنند. از مهم ترین مزایای استفاده از دستگاه پرس برک برای خمکاری ورق‌ های نازک نیز می‌ توان به سرعت عمل بالا در کار، قابلیت تنظیم اعمال فشار، قابلیت شکل هی انواع ورق‌ های فلزی، کیفیت بالا در خمکاری و همچنین صرفه‌ جویی در وقت و هزینه اشاره نمود.

دستگاه سی ان سی، دستگاه مکانیکی و دستگاه هیدرولیک نیز از دیگر بهترین دستگاه‌ های خمکاری ورق‌ های نازک فلزی هستند.

بهترین تکنیک‌ های خمش ورق نازک 

در دستگاه پرس برک و سایر روش های خمکاری ورق‌ های نازک، از تکنیک های متفاوتی برای شکل دهی ورق‌ ها استفاده می‌ شود که مهم ترین آن ها عبارتند از:

خمکاری یو شکل و اعمال فشار به ورق‌ های نازک فلزی و فرم دهی آن ها به شکل یو

خمکاری به شکل v و اعمال فشار به قسمت مرکزی ورق جهت تغییر فرم آن به v انگلیسی

خمش چرخشی برای شکل دهی ورق‌ های نازک فلزی به شکل استوانه

در پایان 

شرکت نوین تاک لیزر، ارائه دهنده خدمات فروش و پخش ماشین آلات و دستگاه‌ های لیزری بوده و در حال حاضر نیز به عنوان بهترین و معتبرترین مجموعه‌ های فعال‌ در این صنعت شناخته می‌ شود. شما می‌ توانید برای دریافت راهنمایی‌ ها و مشاوره‌ های لازم جهت خرید دستگاه پرس برک و سایر محصولات این مجموعه، با نوین تاک لیزر تماس گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط  باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *