ساخت مهر در طول سال‌ ها به‌ طور قابل‌ توجهی تکامل یافته و فناوری لیزر نیز نقش بسیار مهمی را در پیشرفت آن ایفا می‌ کند. استفاده از دستگاه لیزر در تولید انواع مهر، به‌ طور مؤثری کارایی فرایند و کیفیت محصول را بسیار بهبود بخشیده و سرعت تولید آن را نیز نسبت‌ به گذشته افزایش داده است. در واقع این روش، یک فناوری بسیار کارآمد و دقیق برای انتقال انواع طرح، متن و تصاویر بر روی مهر های گوناگون است و با استفاده از آن می‌ توان الگو های بسیار پیچیده و ظریف را با ظرافت بالا بر روی مهر به وجود آورد.

ادامه روند تولید مهر با دستگاه لیزر را بررسی کرده و با آن آشنا می‌ شویم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

آشنایی با مهر و مهرسازی

مهر ها وسیله‌ ای با علائم و نقوش کنده‌ کاری شده و یا برجسته هستند که از متریال‌ های گوناگونی همچون چوب، فلز، پلاستیک و غیره ساخته می‌ شوند. با فشردن مهر ها بر روی جوهر، طرح آن به کاغذ انتقال پیدا کرده و به‌ طور معمول جهت اعتبار بخشیدن به یک سند و یا امضاء از آن ها استفاده می‌ شود. در حال‌ حاضر نیز مهر ها از روش‌ های متفاوتی طراحی و ساخته می‌ شوند که هرکدام در روند مهرسازی، دارای کیفیت‌ های متفاوتی هستند.

از مهم‌ ترین انواع روش‌ های مهرسازی نیز می‌ توان به دو روش زیر اشاره نمود:

روش دستی مهر سازی

اولین روش مهرسازی، استفاده از دست برای طراحی و شکل دهی مهر ها است که با به کار گیری از ابزار های کنده‌کاری، نقش‌ و نگار های لازم بر روی آن انجام می‌ شود. تولید مهر ها در این روش بسیار زمان‌ بر است و ثبت نقش‌ و نگار های ظریف نیز بر روی آن بسیار سخت بوده و نیازمند مهارت و تخصص بالا می‌ باشد.

مهرسازی با دستگاه لیزر

در این روش برای تولید انواع مهر، از دستگاه‌ های لیزر بسیار قدرتمند و متمرکز استفاده می‌ شود. در روش ساخت مهر با لیزر نسبت‌ به مهرسازی دستی، سرعت عمل کار بسیار افزایش یافته و نقش‌ و نگار ها، طراحی و لوگو های انجام‌ شده بر روی آن نیز از ظرافت، دقت و زیبایی بسیار بیشتری برخوردار هستند.

مراحل ساخت مهر با دستگاه لیزر

  • برای مهرسازی با دستگاه لیزر، ابتدا طرح مورد نظر را انتخاب کرده و از طریق نرم‌ افزار به دستگاه لیزر منتقل کنید. لازم به ذکر است که برای تولید انواع مهر، از دستگاه لیزر غیر فلزات جهت انجام هرگونه حکاکی و برش در مهرسازی استفاده می‌ شود.
  • پس از انتقال طرح مورد نظر، متریال مهر را برای انجام حکاکی و برش در درون دستگاه آماده‌ سازی کنید. همان‌ طور که پیش‌ تر به آن اشاره شد، مهر ها از متریال‌ های متفاوتی همچون چوب، ام دی اف، پلاستیک و غیره طراحی و ساخته می‌ شوند.
  • در مرحله بعد تنظیمات لازم در دستگاه برش لیزر غیر فلزات را با توجه به نوع متریال انجام داده و سرعت، توان، فرکانس، فوکوس و سایر عملیات را برای مهرسازی بررسی نمایید.
  • پس‌ از انجام مراحل فوق، متریال را برای تولید مهر حکاکی و برش داده و طرح مورد نظر را توسط دستگاه به‌ صورت اتوماتیک به سطح انتقال دهید.

نوین تاک لیزر

مزایای تولید مهر با دستگاه لیزر

مهم‌ ترین مزایای تولید مهر با دستگاه لیزر غیر فلزات عبارتند از:

  • برش ها و حکاکی‌ های انجام‌ شده در دستگاه لیزر غیر فلزات برای مهرسازی، بدون خطا هستند و از دقت و حساسیت بالایی برخوردار می‌ باشند
  • با استفاده از دستگاه لیزر غیر فلزات، می‌ توان انواع طرح‌ های بسیار پیچیده و شلوغ را به‌ طور کاملاً ظریف و دقیق بر روی مهر انتقال داد
  • در دستگاه لیزر غیر فلزات، لبه‌ های برش در مهر بسیار صاف هستند و تا حد امکان نیز ضایعات برش در طول مراحل مهرسازی کاهش می‌ یابد
  • از آن‌ جایی‌ که دستگاه برش لیزری نیازی به تماس فیزیکی نداشته و تمامی مراحل مهرسازی را به‌ صورت اتومات انجام می‌ دهد، بنابراین خطر پارگی و یا ساییدگی در مهر بسیار کم‌ تر می‌ باشد
  • مهر های تولید شده توسط دستگاه لیزر، همگی از ظرافت و دقت بسیار بالایی برخوردار هستند
  • سرعت تولید مهر در این روش بسیار بالا بوده و و تولیدات از کیفیت بالایی برخوردار هستند

عوامل مؤثر بر قیمت دستگاه لیزر برای ساخت مهر

مهرسازی با دستگاه لیزر، روشی بسیار مقرون‌ به‌ صرفه و سریع برای تولید انواع مهر با کاربری‌ های متفاوت در کیفیت‌ ها و دقت بالا است. قیمت خرید دستگاه‌ های برش لیزری نیز برای تولید انواع مهر، با توجه به عوامل و فاکتور های گوناگون متفاوت است و بنابراین از هزینه‌ مشخصی برخوردار نمی‌ باشند. از جمله عوامل مؤثر بر تعیین قیمت دستگاه لیزر نیز می‌ توان به شرکت سازنده دستگاه، کیفیت محصول، ابعاد و اندازه دستگاه لیزر، توان دستگاه، گارانتی و خدمات پس‌ از فروش آن اشاره نمود.

در پایان

شرکت نوین تاک لیزر، در زمینه ارائه انواع ماشین‌آلات صنعتی همچون دستگاه لیزر فلزات و غیر فلزات، دستگاه برش لیزری و غیره مشغول به فعالیت بوده و تمامی محصولات خود را در بالاترین سطح کیفی به مشتریان عرضه می‌ نماید. شما می‌ توانید برای دریافت راهنمایی‌ ها و مشاوره‌ های لازم جهت خرید هر یک از محصولات این مجموعه، با شرکت نوین تاک لیزر تماس گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *