اطلاع از روش‌ های جلوگیری از یخ زدن آب چیلر در زمستان، برای کنترل سیستم خنک‌ کننده و عملکرد دستگاه لیزر بسیار حائز اهمیت است. همان‌ طور که می‌ دانید قطعه چیلر در دستگاه لیزر، یکی از مهم‌ ترین و حساس‌ ترین قطعات دستگاه به حساب آمده و وظیفه اصلی آن در دستگاه لیزر نیز خنک کردن تیوپ لیزر در حین فعالیت دستگاه می‌ باشد. در فصل زمستان نیز به‌ دلیل کاهش دمای چشمگیر در محیط، امکان یخ‌ زدگی آب چیلر وجود داشته و به‌ همین‌ جهت اپراتور ها باید اقدامات لازم را به جهت پیشگیری از یخ‌ زدگی آن انجام دهند.

در ادامه با قطعه چیلر و وظیفه آن در دستگاه لیزر آشنا شده و روش‌ های جلوگیری از یخ زدن آب چیلر در زمستان را بررسی می‌ نماییم.

آشنایی با قطعه چیلر

چیلر، قطعه‌ ای بسیار مهم و حساس در دستگاه لیزر است و نقش مهمی را در حفظ شرایط عملیاتی جهت بهبود کیفیت عملکرد قطعات و اجزای دستگاه ایفا می‌ کند. قطعه چیلر در دستگاه برش لیزری، تحت عنوان سیستم خنک‌ کننده عمل می‌ کند و با کاهش دمای تیوپ لیزر، عملکرد دستگاه را بهبود می‌ بخشد. این قطعه با عملکرد صحیح خود، گرمای حاصل از فعالیت دستگاه را جذب و آزاد کرده و از جمله اجزای ضروری آن نیز می‌ توان به شیر انبساط، کندانسور، کمپرسور و اواپراتور اشاره نمود. چیلر دستگاه برش لیزری برخلاف سایر چیلر ها که از هوا برای خنک‌ سازی استفاده می‌ کنند، از آب به‌ عنوان خنک‌کننده استفاده نموده و عملکرد صحیح آن برای جلوگیری از آسیب به قطعات و تجهیزات دستگاه بسیار حائز اهمیت است.

یخ زدن آب چیلر در زمستان

دستگاه‌ های لیزر صنعتی جهت بهبود در عملکرد خود، نیازمند نگهداری مناسب و فعالیت در شرایط مطلوب هستند. این دستگاه‌ ها به تعمیر و نگهداری منظم احتیاج داشته و یکی از حیاتی‌ ترین زمان‌ هایی که به مراقبت بیشتر نیاز خواهند داشت، در فصل سرما است. وجود هوای سرد و دمای زیر صفر در فصل زمستان، می‌ تواند بر عملکرد طبیعی دستگاه‌ های لیزر صنعتی تأثیر منفی گذاشته و همچنین سبب یخ‌ زدگی آب چیلر دستگاه شود. یخ‌ زدگی آب چیلر نیز می تواند آسیب‌ ها و صدمات جدی را به تیوپ و سورس لیزر وارد کرده و از این‌ رو عملکرد دستگاه را با اختلال مواجه کند.

همچنین آب چیلر دارای نقطه انجماد بسیار پایینی است و می‌ تواند در صورت کاهش دما، به‌ راحتی راه‌اندازی شده و شروع به فعالیت کند. اما در صورت دمای بسیار پایین، آب موجود در چیلر یخ‌ زده و قادر به فعالیت در دستگاه نخواهد بود. علاوه‌ بر سرمای زمستان و کاهش دمای محیط، عوامل دیگری نیز همچون وجود نشتی در لوله‌ های چیلر و همچنین عدم برقراری تعادل حرارتی میان سیستم خنک‌ کننده و آب نیز می‌ تواند سبب یخ‌ زدگی آب چیلر شود.

نوین تاک لیزر

مهم‌ ترین روش‌ های جلوگیری از یخ زدن آب چیلر در زمستان

جلوگیری از یخ‌ زدگی آب چیلر دستگاه برش لیزری در زمستان، برای عملکرد دستگاه بسیار حائز اهمیت است. از این‌ رو برای پیشگیری از یخ زدن آب چیلر، می‌ توانید از روش‌ های زیر بهره مند شوید:

استفاده از ضد یخ

یکی از بهترین روش‌ ها برای جلوگیری از یخ زدن آب چیلر در زمستان، استفاده از ضد یخ و اضافه کردن آن به آب چیلر است. با افزودن ضد یخ، آب چیلر حتی در دما های بسیار پایین نیز دچار یخ‌ زدگی و انسداد نشده و دستگاه قادر به انجام فعالیت در فصل زمستان خواهد بود. به این نکته نیز توجه داشته باشید که نسبت ضد یخ و به آب در حدود ۳۰ درصد است و افزایش آن می‌ تواند سبب آسیب به سیستم خنک‌ کننده شود.

استفاده از تجهیزات گرمایشی

یکی دیگر از بهترین روش‌ های جلوگیری از یخ زدن آب چیلر در زمستان، استفاده از وسایل و تجهیزات گرمایشی در محیط استفاده از دستگاه برش لیزری است. تجهیزات گرمایشی دمای محیط داخلی را تا حد چشمگیری افزایش داده و از یخ زدن آب چیلر در دستگاه جلوگیری می‌ کنند.

تخلیه آب چیلر

سیستم خنک کننده در دستگاه‌ های برش لیزری، همیشه دارای مقدار کمی آب پس‌ از فعالیت خود هستند و وجود این آب در لوله در فصل زمستان، می‌ تواند سبب یخ‌ زدگی چیلر در دستگاه شود. بنابراین با تخلیه آب از لوله می‌ توانید از یخ‌ زدگی چیلر جلوگیری نمایید.

کارکرد چیلر در هنگام خاموش بودن دستگاه

برای جلوگیری از یخ زدن آب چیلر در زمستان، می‌ توانید در هنگام خاموش کردن دستگاه برش لیزری، قطعه چیلر را روشن گذاشته و از آسیب به دستگاه جلوگیری نمایند.

از دیگر عوامل تأثیر گذار برای جلوگیری از یخ‌ زدگی آب چیلر در زمستان نیز می‌ توان به انجام سرویس دوره‌ ای دستگاه، تنظیم چرخش فن های سیستم خنک کننده، بررسی عملکرد قطعات داخلی سیستم خنک‌ کننده و غیره اشاره نمود.

در پایان

شرکت نوین تاک لیزر، ارائه دهنده و عرضه کننده انواع ماشین‌آلات صنعتی و لیزری بوده و دارای سال‌ ها تجربه فعالیت در این حرفه است. این مجموعه با هدف ارائه ماشین‌آلات صنعتی فعالیت خود را به‌ طور رسمی از سال ۱۳۸۴ آغاز نموده و از جمله مهم‌ ترین محصولات آن نیز می‌ توان به دستگاه جوش لیزر، دستگاه لیزر فلزات و غیر فلزات، دستگاه پرس برک، دستگاه لیزر حکاکی و قطعات یدکی ماشین‌آلات صنعتی اشاره نمود.

شما می‌ توانید برای اطلاع از قیمت و چگونگی سفارش هر یک از ماشین‌آلات صنعتی، با شماره تلفن 02149063 تماس گرفته و اطلاعات لازم را از کارشناسان ما دریافت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *