در حال‌ حاضر دستگاه جوش لیزری همانند دستگاه برش لیزر، به‌ طور چشمگیری در میان صنعتگران و تولیدکنندگان محصولات فلزی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. عمل جوشکاری با استفاده از دستگاه جوش لیزر، مزایای بسیار متعددی را برای تولید محصولات بهتر با بهره‌وری بالاتر داشته و در مقابل هزینه تولیدات را نسبت‌ به روش‌ های سنتی تا حد قابل‌ توجهی کاهش می‌ دهد. فناوری جوش لیزری نیز یک نوع فرآیند جوشکاری بدون تماس و با چگالی بالا است که از انرژی بسیار پر قدرت و متمرکز برای اتصال چندین قطعه فلزی به یکدیگر استفاده می‌ کند.

این دستگاه از تجهیزات و قطعات بسیار گوناگونی تشکیل شده‌ است که یکی از مهم‌ ترین آن‌ ها، قطعه نازل دستگاه جوش لیزری است.

نازل دستگاه جوش لیزر چیست؟

نازل، یکی دیگر از قطعات بسیار مهم و حساس در دستگاه جوش لیزری است. این قطعه نقش مهمی را در فرآیند جوشکاری در دستگاه لیزر فلزات ایفا کرده و گاز محافظ لازم را جهت قوس جوش فراهم می کند. در واقع می‌ توان گفت که کیفیت عمل جوشکاری در دستگاه لیزر، تا حد زیادی وابسته به ویژگی‌ های نوع نازل است و هرچه این قطعه با کیفیت‌ تر باشد، بنابراین تولیدات نیز از کیفیت بالاتری برخوردار خواهند بود.

در ساخت قطعه نازل، به‌ طور معمول از متریال هایی چون مس و برنج بسیار با کیفیت استفاده می‌ شود و از این‌ رو این قطعه علاوه‌ بر دوام و طول عمر بالا، تجربه‌ جوشکاری دقیق‌ تر و عملکرد عالی جوش را نیز برای کاربران فراهم می‌ کند. قطعه نازل همچنین دارای انواع متفاوتی در دستگاه های جوش لیزری است که در ادامه با انواع آن آشنا خواهیم شد.

انواع نازل دستگاه جوش لیزر

نازل‌ ها در دستگاه جوش لیزری، با توجه به عملکرد و کاربرد خود، دارای انواع متفاوتی هستند و جهت تولیدات گوناگونی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. همچنین نازل‌ ها با توجه به جنس متریال و قطر قطعه نیز با یکدیگر متفاوت بوده و دارای عملکرد های گوناگون هستند. از مهم‌ ترین انواع نازل به‌ کار رفته در دستگاه جوش لیزری نیز می‌ توان موارد زیر اشاره نمود:

  • نازل جوش فیله خارجی
  • نازل جوش تخت
  • نازل سیم پرکننده
  • نازل جوش داخلی

نکات مهم نگهداری نازل جوش لیزر

کیفیت به‌ کار رفته در جنس آلیاژ و ساخت قطعه نازل و همچنین نوع رسیدگی به دستگاه، در دقت و کیفیت تولیدات جوشکاری تأثیر بسزایی داشته و به‌ همین جهت رعایت برخی نکات در هنگام خرید و نگهداری از نازل، علاوه‌ بر تأثیر کیفی بر تولیدات، در دوام و طول عمر قطعه نیز بسیار تأثیر گذار خواهد بود. از مهم‌ ترین نکات پیش‌ از خرید نازل دستگاه جوش لیزر و نگهداری از آن در طول استفاده نیز می‌ توان به چند مورد زیر اشاره نمود:

  • قطعه نازل را با توجه به عملکرد دستگاه و نوع تولیدات خود انتخاب نمایید.
  • به دلیل تأثیر مستقیم عملکرد نازل در کیفیت تولیدات جوش لیزری، نازل را از هرگونه گرد و غبار به طور مداوم تمیز کرده و در صورت آسیب‌ دیدگی قطعه، به‌ سرعت آن را تعویض نمایید.
  • در هنگام اتصال قطعه نازل به دستگاه دقت کرده و آن را به‌ درستی در جایگاه خود متصل نمایید.
  • باز و بسته کردن قطعه نازل در دستگاه جوش لیزر را به‌ درستی انجام داده و از آسیب به اتصالات قطعه جلوگیری نمایید.

دستگاه لیزر فلزات

عملکرد نازل دستگاه جوش لیزری

قطعه نازل در دستگاه جوش لیزر، وظیفه متمرکز کردن و شکل دادن به پرتو لیزر بر روی قطعه کار را بر عهده داشته و به‌ طور معمول نیز به شکل استوانه‌ ای و یا مخروطی شکل است. حالت استوانه ای بودن نازل، سبب تمرکز پرتو لیزر بر روی نقطه‌ کوچکی روی قطعه کار شده و بنابراین انرژی و شدت پرتو لیزر را تا حد قابل‌ توجهی افزایش می‌ دهد. نازل ها نیز به‌ طور معمول از جنس آلیاژ هایی همچون سرامیک، برنج و مس هستند و بنابراین علاوه‌ بر دوام و کیفیت بالا، گرمای بسیار بیشتری را می‌ توانند به قطعه کار جهت عمل جوشکاری انتقال دهند.

اهمیت عملکرد نازل در دستگاه جوش لیزر

قطعه نازل در دستگاه جوش لیزری نیز همانند دیگر قطعات مهم در این دستگاه، جهت اطمینان از عملکرد مطلوب نیاز به تمیز کردن و بازرسی منظم و دوره‌ ای خواهد داشت. نازل در دستگاه جوش لیزری، باید عاری از هرگونه زباله، گرد و غبار و کثیفی بوده و فاقد صدمه و شکستگی بر روی بدنه آلیاژ خود باشد. وجود سایش و آسیب در بدنه نازل، کیفیت تولیدات و عملکرد دستگاه را کاهش می دهد و از این‌ رو سریعاً باید تعویض شود. این نکته نیز لازم به ذکر است که نازل‌ های دستگاه جوش لیزری، در صورت نیاز قابل تعمیر هستند و با عمل ماشین‌ کاری و پرداخت، به‌ راحتی تعمیر شده و مجدداً قابل‌ استفاده می‌ باشند.

اما برخی دیگر از نازل‌ ها به‌ دلیل آسیب‌ دیدگی بیش‌ از حد و یا نوع نازل، قابل ماشین‌ کاری نبوده و باید برای عملکرد بهتر دستگاه با نوع جدید تعویض شوند.

هرچه کیفیت نازل نیز بالا تر باشد، درصد خرابی و کاهش دقت در تولیدات نیز بسیار پایین تر است.

کاربرد نازل دستگاه جوش لیزری

از مهم‌ ترین کاربرد های این قطعه می‌ توان به طیف گسترده‌ ای از موارد زیر اشاره نمود:

  • جوشکاری قطعات الکترونیکی
  • ساخت دستگاه‌ های پزشکی
  • کاربرد در هوافضا
  • صنایع خودروسازی
  • صنعت جواهرات
  • جوشکاری انواع لوله
  • و غیره

در پایان

در هنگام انتخاب این قطعه، در نظر گرفتن عواملی همچون ضخامت ماده، نوع قطعه کار، سرعت جوش مورد نیاز و همچنین نفوذ جوش مورد نظر بسیار حائز اهمیت است. بنابراین در هنگام خرید دستگاه جوش لیزر و قطعات آن، سعی کنید با کیفیت‌ ترین جنس و از بهترین برند را خریداری نموده تا علاوه‌ بر افزایش کیفیت تولیدات، از صرف بسیاری از هزینه‌ های هنگفت برای تعمیر دستگاه نیز جلوگیری نمایید.

شرکت نوین تاک لیزر، عرضه کننده انواع ماشین آلات و تجهیزات لیزری بوده و دارای سال‌ ها سابقه فعالیت در این حرفه می‌ باشد. مشتریان عزیز می‌ توانید جهت اطلاع از قیمت و چگونگی سفارش و خرید انواع ماشین‌آلات این مجموعه، با شرکت نوین تاک لیزر تماس گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *