جوشکاری از دیرباز یکی از مراحل مهم اغلب صنایع بزرگ و کوچک بوده است. در ابتدا موادی که به این روش به هم متصل می شد محدود بود و شامل اغلب مواد نمی شد، اما رفته رفته با پشرفت علم و ظهور دستگاه های جوش جدید مواد زیادی را می توان به هم متصل کرد. یکی از این دستگاه ها، دستگاه جوش لیزری می باشد.

این دستگاه جزء بروز ترین شیوه های جوشکاری می باشد، اگر به صنایع مختلف توجه کرده باشید قطعاً کاربرد آن را دیده اید. دستگاه های جوش لیزری هم اکنون در کارگاه های کوچک تا صنایع بزرگ مانند خودرو سازی، کشتی سازی، نظامی و … نقش مهمی را ایفا میکند. جهت مطالعه کامل کاربرد های دستگاه جوش لیزر کلیک کنید.

متریال قابل جوشکاری با دستگاه جوش لیزر

اما سؤال اینجاست که متریال قابل جوشکاری با دستگاه جوش لیزر کدامند؟ آیا می توان فرآیند جوش لیزر را برای تمام مواد فلزی و یا غیر فلزی انجام داد؟ در این مطلب قصد داریم به سوالات فوق پاسخ دهیم.

برخلاف گذشته بسیاری از قطعات بسته به نیاز با متریال های مختلفی از جمله آهن، فولاد، طلا، پلاستیک و … تولید می شود. این تعدد در متریال باعث می شود که برای جوش دادن هر کدام نیاز به دستگاه مخصوص به خود باشد. اما با یک دستگاه جوش لیزری تقریباً می توان طیف وسیعی از مواد را به یکدیگر جوش داد.

حال می خواهیم به سوال اصلی برگردیم و به آن پاسخ دهیم. دستگاه جوش لیزری بسیاری از مواد را به یکدیگر جوش می دهد که در این مطلب به معرفی انواع این متریال خواهیم پرداخت.

جوشکاری فلزات با دستگاه جوش لیزر

از ابتدا تاکنون فلزات متریال جدا ناپذیر صنایع بوده اند، فلزات از انواع مختلفی هستند و برای هر یک دستگاه جوش مخصوص وجود داشته است. تعداد بالای دستگاه ها باعث کم شدن فضای کارگاه و نیازمند بودن به تعداد زیادی پرسنل بود. اما دستگاه جوش لیزری این نیاز را برطرف کرد و مواد مختلف فلزی را بهم جوش داد که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم.

  • فولاد کربنی ماده مناسب جوش لیزر

فولاد کربنی عمدتاً در صنایع سنگین مورد استفاده قرار می گیرد و دارای مقاومت بسیار بالایی است. ورق های این ماده از ترکیب فولاد با کربن تشکیل شده تا مقاوت و استحکام به آن ببخشید. دستگاه های جوش لیزری به خوبی می توانند این مواد را بهم متصل کنند و میتوان نتیجه مطلوبی از آن به دست آورد. این نوع فولاد خود به سه دسته کم کربن، کربن متوسط و پرکربن تقسیم می شود که هر کدام از آن ها برای جوش با لیزر مناسب هستند اما پارامترهای دستگاه جوش نسبت به کربن  استفاده شده مختلف است.

  • فولاد آلیاژی

این نوع فولاد ترکیبی از فولاد با دیگر ترکیبات فلزی مانند منگنز، سیلیکون، نیکل، تیتانیوم، مس، کروم و آلومینیوم است. استحکام این نوع فلز کمتر از فولاد کربنی است اما استفاده های متعددی در صنایع مختلفی از آن استفاده می شود. جهت جوش دادن این نوع فلزات از دستگاه های جوش لیزری استفاده می کنند تا علاوه بر استحکام، زیبایی خود را نیز داشته باشد.

  • فولاد ضد زنگ

این فلز علاوه بر مقاومت ساختاری و ماندگاری دارای ظاهری زیبا است و اغلب در صنعت زیور آلات و لوازم خانگی مورد استفاد قرار میگیرد. اگر بخواهیم این فلز، ظاهر زیبای خود را حفظ کند، تنها روش جوشکاری استفاده از دستگاه جوش لیزری فلزات است. عنصری که به فولاد در این نوع فلز اضافه می شود کروم است. افزوده شدن این عنصر باعث می شود علاوه بر ویژه های فوق مقاوت بالایی در مقابل خورندگی داشته باشد.

بهترین نمود ظرافت فرآیند جوشکاری با لیزر را در صنعت جواهرسازی میتوان یافت چرا که با عدم انتشار گرما در فلز مانع از تغییر شکل اطراف حوضچه جوش خواهد شد.

  • مس و آلیاژهای مس

مس یکی از عناصری است که اتصال آن به وسیله جوشکاری سنتی بسیار سخت و دشوار است. برای اتصال این عنصر نیاز به منبع حرارتی با انرژی متمرکز و توان بالا است و باید اقدامات پیش گرمایش استفاده گردد. چنانچه این امکانات وجود نداشته باشد اتصال مس ممکن است دچار تغییر شکل و تخلخل شود. اما دستگاه جوش لیزری به دلیل داشتن منبع حرارتی متمرکز و توان بالا می تواند مس و آلیاژ های آن را بخوبی به هم متصل کند. اتصال مس به این روش فارغ از بزرگی و کوچکی قطعه و یا ضخامت آن امکان پذیر است.

  • آلومینیوم و آلیاژ آلومینیوم

آلومینیوم یکی از عناصری است که بشدت نور را باز می تاباند. این فلز و آلیاژ آن بدلیل سبکی و ارزان قیمت بودن مورد توجه بسیاری از صنایع قرار گرفته است. ورقه های آلومینیوم در ضخامت های مختلفی تولید می شود و برای تولید قطعات نیاز به برش و جوشکاری این عنصر است. دستگاه های جوش لیزری با اینکه این فلز پدیده بازتاب را انجام می دهد می تواند با انجام دادن یکسری مراحل احتیاطی این عناصر را به هم جوش دهد.

  • طلا و آلیاژ های طلا

کاربردی دیگری که دستگاه های جوش لیزری دارند در صنعت زیورآلات است. معمولاً حداقل یک دستگاه جوش لیزری در هر طلا سازی وجود دارد. بدلیل ظاهر شیک و استحکام این نوع جوش استقبال زیادی از این نوع دستگاه ها در طلا سازی شده است. حکاکی و برش لیزری طلا نیز قابل انجام با دستگاه لیزر فلزات می باشد.

فلزات دیگری مانند تیتانیوم و … قابل جوشکاری با دستگاه جوش لیزر هستند که کمتر در صنایع استفاده می شود. بطور خلاصه میتوان گفت دستگاه های جوشکاری لیزری اغلب فلزات را می تواند جوش دهد مگر اینکه مانعی از لحاظ ساختار فیزیکی و مقاوت در مقابل پرتو های لیزری داشته باشد.

مواد دیگری که توسط این دستگاه جوش داده می شود غیر فلزات هستند. در حال حاضر بسیاری از قطعات از غیر فلزات تولید می شود و برای اتصال آن ها نیاز به جوشکاری است. این مواد شامل موارد زیر هستند:

جوش پلاستیک با دستگاه جوش لیزر

اگر بخواهیم این ماده را در چند کلمه خلاصه کنیم می توان به کیفیت بالا، تجدید پذیر و ارزان قیمت بودن آن اشاره کرد. قرن حاضر را می توان قرن پلاستیک دانست، این ماده در اشکال و قطعات مختلف تولید می شوند و نیاز به اتصال دارند. به دلیل اینکه بیشتر قطعات پلاستیکی بسیار کوچک هستند استفاده از روش های دیگر معمولاً پاسخ مناسبی دریافت نمی کند اما با دستگاه جوش لیزری می توانید این قطعات را با دقت بسیار بالا و کیفیت فوق العاده بهم متصل کرد.

همانطور که گفته شد اکثر موادی که امروزه در صنایع استفاده می شود جزء متریال قابل جوشکاری با دستگاه جوش لیزر هستند. این دستگاه ها با پیشرفت تکنولوژی خود را هماهنگ کرده اند و توانسته اند تقریباً تمامی نیاز های که یک صنعتگر به جوشکاری دارد را بر طرف نماید.

شرکت نوین تاک لیزر به صورت تخصصی در حوزه فروش دستگاه های لیزر صنعتی به ویژه دستگاه جوش لیزر فعالیت دارد. این شرکت با سابقه ای درخشان در همکاری با کار آفرینان و صنعتگران بزرگ در کشور می تواند خیال شما را از بابت داشتن یک دستگاه با کیفیت آسوده کند.

چنانچه هنوز هم در مورد دستگاه جوش لیزری سوالی دارید تنها کافیست با شماره 02149063 تماس حاصل نمایید. کارشناسان این مجموعه پاسخگوی تمامی سؤالات شما پیرامون کلیه دستگاه های لیزری هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *