برش و پردازش فلزات یک گام اساسی در ساخت تمام ابزارآلات و لوازم است.

 انواع مختلفی از روش برش فلزات به‌ منظور تولید قطعات و ساخت ماشین ‌آلات از گذشته تا کنون مورد استفاده قرار می‌ گرفته است. با توجه به تنوع در نوع فلزات هر کدام به تکنیک مختلف برای برش نیاز دارند، این‌ که چه روشی را برای برش باید به کار برد، به نوع فلز و به میزان دقتی که در پروژه نیاز است، وابسته می باشد.

انواع متد های برش فلزات

 امروزه برش حرفه ‌ای فلزات با استفاده از دستگاه ‌ها و ماشین‌ آلات خاص صورت می ‌گیرد. البته در برخی از موارد هنوز هم می توان از روش ‌های سنتی و دستی برای برش و شکل ‌دهی به فلزات نرم استفاده کرد اما برای تولیدات محدود و با صرف انرژی زیاد که کارایی زیادی نیز ندارد. برای کمک به تصمیم‌ گیری در انتخاب روش مناسب در این مقاله به برخی از متداول ‌ترین فناوری‌ ها و انواع روش برش فلزات پرداخته‌ ایم.

از جمله انواع روش برش فلزات عبارتند از:

  • برش لیزری

اغلب برای بدست آوردن حداکثر دقت و کنترل برش از برش لیزری فلزات استفاده می ‌شود. دستگاه برش لیزر فلزات درطول فرآیند برش یک پرتو نور بسیار متمرکز در دمای بالا را برای برش ورق ‌ها و قطعات فلزی به سطح آن اعمال می‌ کند. انرژی پرتو لیزر به گونه‌ ای است که توانایی برش دقیق هرگونه فلزی را دارد.

 با توجه به ‌دقت و انرژی بالای دستگاه لیزر صنعتی از یک سیستم کامپیوتری CNC برای مدیریت فرآیند برش استفاده می ‌شود. از آنجایی ‌که برش فلز با استفاده از دستگاه‌ های لیزر فرآیند تماسی نیست و تنها از پرتو لیزر برای برش استفاده می کند، این نوع از برش لبه‌ های دقیق و بدون ایجاد ضایعات دارد و هیچگونه اعوجاج و تغییر شکلی در لبه‌ ها مشاهده نمی ‌شود. انرژی دستگاه‌ های لیزر با لیزرهای CO2،Nd:YAG  و فایبر تأمین می ‌شود که نه‌ تنها برای برش ورق ‌های فلزی بلکه در برش و حکاکی انواع متریال غیر فلزی نیز بکار برده می ‌شود. ظرافت بالای برش در لیزر به گونه ‌ای است که برای پردازش قطعات الکترونیکی حساس و حتی در صنایع ظریفی همچون صنعت طلا و جواهرات و در صنایع عظیمی چون کشتی سازی و هوافضا و در خودرو سازی نیز کاربرد دارد.

  • برش واتر جت

این دستگاه با استفاده از آب یا آب مخلوط شده با یک ترکیب ساینده، جریان آب شدید و متمرکزی را به سطح فلز و داخل آن هدایت کرده و آن را برش می‌ دهد. روش واتر جت اجازه می ‌دهد تا سطح فلز بدون تغییر شکل باقی بماند و بسیاری از سازندگان این دستگاه تأکید زیادی بر دقت برش و برش حرفه ‌ای آن دارند، به ‌طوری ‌که سطوح تمیز و لبه‌ های صافی را تولید می‌ کند. این روش برای فلزاتی مناسب است که ممکن است به گرمای شدید یا تغییرات دمای حساس باشند، زیرا در این روش از فرآیند گرمایی استفاده نمی ‌شود.

  • برش پلاسما

فرآیند پلاسما یا شعله شبیه به واتر جت است با این تفاوت که به ‌جای آب، یک گاز قابل ‌اشتعال با استفاده از قوس الکتریکی که از اکسیژن و یا گاز بی ‌اثر می ‌گذرد شعله داغ و شدیدی را تولید می ‌کند و به بیرون پمپاژ می ‌شود. این شعله حرارت زیادی را تولید می ‌کند و سبب سوزاندن و ذوب شدن بخش مورد نظر خواهد شد. این شعله دقت بالایی دارد و عموماً نوع مشعل ‌های اکسی استیلن برای برش بسیار کارآمد هستند. روش پلاسما را می ‌توان برای برش و یا شکل ‌دهی انواع مختلف فلز ازجمله آلومینیوم، برنج، مس و فولاد ضد زنگ استفاده کرد.

جهت مطالعه مقایسه پلاسما برش و هوابرش اینجا را کلیک کنید.

  • فرزکاری

فرزکاری فرآیندی است که در آن ابزار فرز دوار به‌ سرعت می‌ چرخد و مواد را برش می دهد. همچون دریل این عملیات با مجموعه ‌ای وسیع از ابزارهای مختلف با قطر های متفاوت و سختی ‌های گوناگون امکان ‌پذیر است. ازآنجایی ‌که ابزار دستگاه با سرعت زیاد چرخش می‌ کند به داخل قطعه فلز نفوذ کرده و سوراخ ایجاد شده به‌ خوبی صیقل داده می‌ شود و برش ایجاد شده لبه های تمیزی پیدا می کند.

  • تراشکاری

دستگاه‌ های تراشکاری با استفاده از یک ابزار برش تیز شده قطعه فلز موردنظر را به شکل دلخواه خود برش می ‌دهند. تراش فلزی برای برش فلزات نسبتاً سخت طراحی شده‌ است.

تراشکاری فلز نوعی فرآیند پردازش فلزات است که شامل یک ماشین دوار می شود. معمولاً یک تراش CNC برای تغییر شکل دقیق به کار می ‌رود. تراشکاری را پیش‌ تر به روش دستی انجام می‌ شده است اما امروزه این فرآیند به کمک تراش CNC با یک برنامه کامپیوتری که فرآیند چرخش فلز را کنترل می ‌کند انجام می ‌شود.

  • پانچینگ

از روش پانچینگ با استفاده از دستگاه پانچ آهن برای ایجاد سوراخ ‌هایی با قالب‌ های هندسی مشخص و فشاربالا استفاده می ‌شود. این دستگاه از فشار زیادی استفاده می ‌کند تا قالب بسیار تیز را به داخل ورقه فلزی وارد کند تا آن را به شکل دلخواه برش دهد. در گذشته از نیروی انسانی برای ایجاد فشار در دستگاه استفاده می ‌شد اما پانچ های امروزی به ‌صورت کاملاً اتومات برای فلزات سخت نیز بکار می ‌روند. پانچ های پیشرفته تا هزار ضربه در دقیقه برروی فلز ایجاد می‌ کنند.

  • سنگ ‌زنی

سنگ ‌زنی یک فرآیند ماشین‌ کاری ساینده است که از چرخ سنگ‌ زنی و سایش و آسیاب به‌ عنوان ابزاری برای برش استفاده می ‌کند. از این روش بیشتر برای سایش و حذف لبه‌ های ناهموار، صاف کردن ضایعات جوشکاری و برای ایجاد لبه‌ های تیز استفاده می ‌شود. اغلب برای پروژه‌ هایی که نیاز است قطعه تمام‌ شده بسیار صاف باشد ممکن است یک ماشین سنگ ‌زنی ابزار مناسبی باشد. ماشین سنگ ‌زنی از یک ‌تیغ و یا چرخ دوار ساخته ‌شده از مواد ساینده است که همچون آسیاب، سطح فلز را تا زمانی ‌که کاملاً صاف شود سنباده می‌ کند. ماشین رومیزی، ماشین سنگ زنی سیلندری و سنگ ‌زنی دستی انواع مختلف دستگاه سنگ ‌زنی هستند.

بهترین روش برش فلز برای پروژه‌ هایی با دقت بالا

چنانچه در پروژه ‌ای فاکتور دقت ملاک باشد و نیاز به ظرافت در آن بالا باشد به ‌جرأت می ‌توان گفت در بین انواع روش برش فلزات برش لیزری تنها روش مطمئن برای انجام آن است. برش لیزری قدرت بالایی دارد که توسط کامپیوتر کنترل می‌ شود. دقت را در تمام فرآیند برش از ابتدا تا انتها می‌ توان حفظ کرد زیرا لیزرها برخلاف ابزارهای مکانیکی فرسوده نمی ‌شوند چون برخورد و اصطکاک با سطح فلز ندارند.

از سه جنبه می ‌توان این برتری را بررسی کرد:

  1. اگر پروژه نیازمند سطح بالایی از جزئیات باشد، برش لیزری همیشه اولین گزینه است.

اجرای حکاکی و طراحی ‌های پیچیده و هنری با دستگاه برش و حکاکی لیزری و برش و مونتاژ تمام تولیدات به ‌صورت یکپارچه با این ماشین قابل ‌انجام است.

  1. اگر نیاز دارید یک قطعه سفارشی و با تولید اندک داشته باشید استفاده از برش لیزری منطقی است.

درصورتی ‌که برای تکنیک‌ های دیگر باید هزینه‌ های ابزار و یا راه ‌اندازی گران ‌قیمت و زمانبر نیازداشته باشید، لیزرها به ‌سرعت از طریق سیستم کامپیوتری برای اجرای الگوهای خاص و سفارشی برنامه ‌ریزی می ‌شوند.

  1. چنانچه در یک بازه زمانی تعداد زیادی سفارش دارید و می‌ خواهید هزاران قطعه یکسان تولید کنید استفاده از برش لیزری می ‌تواند راهی کارآمد باشد.

زیرا لیزر فرسوده نمی‌ شود و هزینه تعمیر و نگهداری به واسطه عدم نیاز به تغییر ابزار و یا تیز کردن و تمدید تجهیزات برش بسیار اندک است.

شرکت نوین تاک لیزر عرضه کننده انواع تجهیزات لیزری به عنوان برترین ارائه دهنده انواع دستگاه و ملزومات برش لیزری فلزات و غیر فلزات شناخته شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع دستگاه هایی که در این مجموعه به فروش میرشد با بخش کارشناسان فروش با شماره تماس 02149063 در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *