دستگاه های برش لیزری بخاطر کاربردهای زیادی که دارند بسیار مشهور می باشند و می توانند مواد مختلفی را برش بزنند که شامل چوب، کاغذ، حکاکی و برش لیزری نمد، چوب پنبه، اکریلیک، فوم و انواع مختلف فلزات می باشد. در این مقاله قصد داریم انواع وسایلی را که میتوانیم توسط آن ها فلزات را برش بزنیم را معرفی کنیم. پس همراه ما باشید.

دستگاه برش لیزری

انواع وسایل قابل برش با دستگاه های برش لیزری

در این قسمت به انواع وسایلی که میتوان توسط برش لیزری برش داد میپردازیم.

برش لیزری انواع فلزات

دستگاه لیزر فلزات قابلیت برش انواع فلزات اعم از فلزات نیمه سخت و استیل های ضد زنگ و همچنین مواد غیر آهنی که معمولا گرانتر از فلزات هستند شامل چوب، کاغذ، چوب پنبه، اکریلیک، فوم را دارد. فلزات نیمه سخت و استیل های ضد زنگ از محبوبیت بیشتری بخاطر وزن کم، رسانایی بیشتر، غیر آهنربایی بودن و مقاومت به پوسیدگی برخوردار هستند. فلزاتی که از انعکاس بیشتری برخوردار هستند مانند آلومینیوم برای برش با مشکلاتی بیشتری همراه هستند. در اینگونه موارد، لیزرهای فیبری انتخاب بهتری می باشند.  ضخامت فلز می تواند به هر اندازه ای تا 30 میلی متر باشد. اگرچه، بیشترین ضخامت بسته به سرویس دستگاه برش لیزری با توجه به قدرت لیزر و مهارت اپراتور دستگاه متغییر می باشد.

برش لیزری چوب

یکی دیگر از موادی که با این فناوری قابل برش توسط دستگاه لیزر غیر فلزات می باشد، چوب می باشد. انواع مختلفی از چوب ها شامل تخته چند لایه و ام دی اف ( نوعی چوب بسیار سنگین می باشد که از چسباندن فیبرهای چوبی تحت فشار و حرارت بدست می آید) برای برش مناسب می باشند. در این میان کاربران باید از به کار بردن روغن ها و رزین ها که قابلیت اشتعالزایی دارند نیز آگاهی داشته باشند و در استفاده از آنها احتیاط به خرج دهند.

برش لیزری کاغذ و مقوا

برش لیزری

کاغذ و مقوا از دیگر موادی می باشند که برای برش لیزری مناسب هستند. بسیاری از کارت های دعوت جذاب و ظریفی که امروزه برای مراسم ازدواج ساخته و استفاده می شوند حاصل این فناوری می باشند.

برش لیزری پلاستیک ها

اکریلیک و لوسیت هر دو از پلاستیک های شفاف هستند که بعد از برش لیزری، به شکل زیبایی تبدیل میشوند. لبه های آن ها به نحوی ذوب می شوند که در ظاهر صیقلی و صاف به نظر می رسند.
POM یکی دیگر از انواع پلاستیک ها می باشد که قابل برش لیزری بوده و به صورت وسیعی در بخش مهندسی برای کاربرد در دنده ها، المنت های هدایت کننده و ریل دار، ابزار پزشکی و صنعت بسته بندی غذا استفاده می شوند. این برش های پیچیده توسط لیزر قطعا به کاربرد وسیع این پلاستیک کمک کرده است. سوالی که پیش می آید این است که آیا لیزر می تواند شیشه را برش دهد؟ به نظر برش لیزری شیشه به خاطر شکنندگی و خاصیت انعکاسی آن کاری غیر ممکن به نظر برسد، اما در واقع دستگاه برش لیزری قادر به برش شیشه می باشد. از آنجایی که روش های مختلفی در برش با استفاده از لیزر وجود دارد این مشکل قابل حل است.

روش های مختلف برش لیزری

در این قسمت به معرفی روش های مختلف برش لیزری میپردازیم. روش‌های مختلفی در برش با استفاده از لیزر وجود دارد. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

  • تبخیر ماده
  • ذوب ماده به همراه دمیدن گاز پرفشار
  • سوزاندن
  • ایجاد شکاف به وسیله تنش‌های حرارتی
  • برش سرد
  • برش تبخیری: در این روش حرارت پرتو متمرکز شده، دمای نقطه اثر رابه دمای نقطه جوش می‌رساند و موجب تبخیر ماده و ایجاد حفره می‌شود. این روش برای برش موادی استفاده می‌شود که ذوب نمی‌شوند مانند:چوب، کربن و پلاستیک‌های ترموست.
  • برش ذوبی به همراه دمیدن گاز پرفشار: در این روش ابتدا پرتوی لیزر، ماده مورد نظر را در نقطه کاری به دمای نقطه ذوب می‌رساند. بلافاصله با استفاده از جریان پرفشار یک گاز (معمولاً هوا) به نقطه مورد نظر ضربه‌ای وارد شده و باعث ریزش مواد ذوب شده از روی جسم مورد نظر می‌شود. در این روش نیازی به بالا بردن دما به اندازه‌ای بیشتر از نقطه ذوب ماده نیست در نتیجه دستگاه قدرت مصرفی کمتری دارد. از این روش عموماً برای برش فلزات استفاده می‌شود. برش با ایجاد شکاف به وسیله تنش‌های حرارتی: مواد ترد به شکستگی حرارتی حساس می‌باشند. از این ویژگی مواد ترد در روش یاد شده‌استفاده می‌شود. اشعه لیزر روی سطح ماده متمرکز شده و باعث ایجاد حرارت موضعی و انبساط حرارتی می‌شود. این عمل باعث ایجاد شکاف در ماده شده و با حرکت دادن پرتو می‌توان آن را هدایت کرد تا برش لیزری اتفاق بیفتد. این روش عموماً برای برش لیزری شیشه‌ها و مواد شیشه مانند استفاده می‌شود. با این حال باید توجه داشته باشیم برخی از مواد قابل برش با لیزر نمی باشند.

موادی که نباید با برش لیزری برش زد!

در این قسمت به معرفی موادی که نباید با برش لیزری برش زد میپردازیم.

PVC

برش متریال های ساخته شده از پی وی سی منجر به آزادسازی اسید و گازهای سمی می شود که نه تنها برای دستگاه مضر می باشد (منجر به پوسیدگی و خوردگی دستگاه شده)، بلکه مهمتر از آن برای اپراتور دستگاه نیز خطرناک می باشد.

پلی کربنات ها

برش و حکاکی لیزری

پلی کربنات های نازک برای برش مشکلی نداشته، اما با این حال می تواند منجر به ایجاد لکه های بد رنگ شود. در مواردی که مواد ضخیم تر هستند، از این فناوری نباید استفاده شود. پلی کربنات می تواند تشعشعات فروسرخ که لیزر برای برش مواد استفاده می کند را جذب کند و منجر به اثرات مخربی مثل بدرنگ شدن و سپس آتش گرفتن شود.
از دیگر موادی که نباید برای برش لیزری استفاده شود میتوان به ABS، HDPE، پلی استیرین، فوم پلی پروپیلین و فایبر گلاس ها اشاره کرد.

فواید برش لیزری چیست؟

سهولت در به‌کارگیری، کیفیت و تمیزی (عدم وجود لبه‌های اضافی در قسمت‌های برش خورده) محصول نهایی از مزایای استفاده از برش لیزری به جای برش‌های مکانیکی و سنتی است. از آنجایی که از ابتدای شروع عملیات برش تا پایان کار، پرتو لیزر به صورت مداوم و یکنواخت عمل برش را انجام می‌دهد، دقت کار افزایش می‌یابد. احتمال تاب برداشتن ماده در برش لیزر بسیار کم است چون، ناحیه مؤثر حرارتی در این فرایند بسیار کوچک می‌باشد. برش لیزری به علت دقت بالاتر و مصرف انرژی کمتر در هنگام برش، مزیت بیشتری نسبت به برش پلاسما دارد. با این وجود اغلب دستگاه‌های برش لیزری نمی‌توانند ضخامتی بیشتر از ضخامت برش دستگاه‌های پلاسما را برش دهند. امروزه دستگاه‌های برش لیزری قوی‌تری نیز در حال تولید است تا بتوانند ضخامت‌های بیشتری را برش دهند اما هزینه تمام شده این دستگاه‌ها بیشتر از دستگاه‌های برش پلاسما است. مهمترین مزیت استفاده از دستگاه برش لیزر جهت برش فلزات و غیر فلز، سرعت و دقت بالای کار می‌باشد.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی انواع وسایلی که میتوان با استفاده از آنها برش لیزری فلزات را انجام داد پرداختیم. همچنین روش های مختلف برش لیزری، موادی که نباید با برش لیزری برش زد و فواید برش لیزری پرداختیم. بدون شک برش لیزری فناوری جدید و کارامدی است که میتوانید برای برش متریال های متنوعی از آن بهره برده و همچنین از مزایای آن بهره مند شوید. نوین تاک لیزر تمام تلاش خود را در گردآوری برترین دستگاه های موجود در این صنعت جهت ارائه به شما عزیزان به همراه گارانتی و خدمات پس از فروش گمارده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *