رفع مشکل دستگاه لیزر برای هر اپراتور دستگاه یک مزیت محسوب می شود. یکی از مشکلات رایج در دستگاه های برش و حکاکی لیزری عدم وجود و یا ضعیف بودن اشعه لیزر است.

در این مطلب قصد داریم دلایل عدم وجود و یا ضعیف بودن اشعه لیزر را بررسی کرده و نحوه بر طرف کردن دلایل آن را شرح دهیم. در ابتدا برای رفع کردن این مشکل باید با نحوه عملکرد دستگاه در تولید اشعه لیزر و انتقال آن آشنا شویم تا بتوانیم منبع ایراد را پیدا کنیم.

چگونگی تولید اشعه لیزر

اگر اندکی با دستگاه برش و یا حکاکی لیزری آشنایی داشته باشید باید بدانید که وظیفه تولید اشعه لیزر بر عهده قطعه ای به نام تیوب است. این قطعه که غالباً شیشه ای است و درون آن از گاز پر شده است، در حالت پایه و ایده آل قرار داشته و هیچ تشعشعی از خود ندارد.

اما هنگامی که به این قطعه توسط مولد های برق ولتاژ بالایی اعمال شود، گاز ها از حالت پایه به حالت برانگیخته در می آیند. اما مولکول های گاز تمایل دارند تا در سریع ترین حالت ممکن با از دست دادن انرژی به حالت پایه خود بازگردند.

از دست دادن انرژی در این حالت با ساطع شدن نور انجام می شود که این انرژی اصطلاحاً اشعه لیزر نامیده می شود.

نحوه انتقال اشعه لیزر

تا اینجا متوجه شده ایم که اشعه لیزر چگونه تولید می شود اما برای بررسی مشکل عدم وجود و یا ضعیف بودن اشعه لیزر لازم است که بدانیم اشعه تولید شده چگونه به هد دستگاه منتقل می شود.

وظیفه انتقال پرتو در دستگاه های لیزری بر عهده آینه های لیزر است که در درون دستگاه قرار داده شده اند. سه آینه که هر کدام در جای مخصوصی بطور دقیق تنظیم شده اند که مستقیماً پرتو را به هد دستگاه برسانند و در انتها به وسیله یک عدسی همگرا اشعه متمرکز شده و به سطح مورد نظر تابانده می شود.

مهم ترین دلایل عدم وجود و یا ضعیف بودن اشعه لیزر

حال که با نحوه تولید و اننقال اشعه لیزر آشنا شده ایم می توانیم دلایل عدم وجود و یا ضعیف بودن اشعه لیزر را بررسی کنیم.

دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند باعث بوجود آمدن این مشکل در دستگاه برش و حکاکی لیزر شود که تک به تک هر کدام را بررسی می کنیم و نحوه بر طرف کردم این مشکل را هم توضیح خواهیم داد.

  • خارج شدن پرتو از مسیر خود

اولین مورد که هنگام مواجه با این مشکل باید بررسی شود، مسیر اشعه لیزر است. همانطور که اشاره شد  اشعه برای اینکه به نازل دستگاه برسد مسیر مشخصی را طی می کند. برای اینکه این مسیر بدرستی طی شود باید آینه ها تراز و تنظیم باشد.

آینه ها ممکن است بر اثر حرکت دستگاه و عوامل مختلف از حالت تراز خود خارج شود و کوچکترین جا بجایی در آینه ها باعث انحراف پرتو می شود که علائم آن نبود اشعه لیزر در قسمت نازل دستگاه است.

پس اگر با این مشکل مواجه شده اید ابتدا آینه های دستگاه را تنظیم و تراز نمایید. چگونگی تنظیم آینه های لیزر را اینجا بخوانید.

  • مشکل در قسمت مولد ولتاژ بالا

قطعه بعدی که نقش بسیار مهمی در تولید اشعه دارد، مولد ولتاژ بالا است. در صورتی که اشعه نداشته باشید این قطعه هم باید بررسی شود.

بررسی مولد را از قسمت کلیدهای آن شروع کنید. اگر کلید مولد خراب شده باشد می تواند باعث شود که اشعه تولید نشود. برای اینکه مطمئن شوید کلید مولد به درستی کار می کند به چیلر دستگاه دقت کنید. اگر چیلر کار می کند یعنی کلید ها درست هستند ولی اگر چیلر کار نکند مشخص می شود که مشکل از کلید مولد است.

اما اگر از سالم بودن کلید مولد مطمئن شدید مرحله بعد بررسی خود مولد است. برای بررسی سالم بودن مولد نیاز به ابزارآلات مخصوص است و توسط متخصص باید تست شود. اگر مشکل از مولد باشد با جایگزین کردن یک مولد سالم مشکل اشعه لیزر حل خواهد شد.

  • خرابی سنسور آب

تولید اشعه لیزر با ولتاژ بالا باعث بالا رفتن دما درون تیوب می شود و این دما ممکن است باعث آسیب دیدن تیوب و وارد آمدن خسارت زیادی به دستگاه شود. یکی از قطعاتی که برای محافظت از دستگاه درون آن تعیبیه شده سنسور آب است. این سنسور در مسیر چیلر و تیوب قرار دارد و وظیفه آن قطع و وصل کردن آب برای خنک نگه داشتن تیوب است.

اگر این قطعه دچار مشکل و خرابی شود اجازه کار به مولد ولتاژ بالا را نمی دهد که عملا باعث می شود تیوب کار نکند و هیچ اشعه ای از آن ساطع نشود.

پس اگر مشکلی در اشعه دستگاه لیزر خود دارید لازم است که این سنسور را هم بررسی کنید. اگر سنسور خراب و فرسوده شده است با سنسور جدید آن را جایگزین کنید.

  • خرابی تیوب

اگر تمامی قطعاتی که گفته شد را بررسی کردید و از سالم بودن آن ها مطمئن شدید ولی باز هم در اشعه لیزر دستگاه شما با مشکل روبرو است باید تیوب دستگاه بررسی شود.

در ابتدا باید تیوب از لحاظ گاز درون آن بررسی شود. اگر گاز درون این قطعه به هر دلیلی خالی شده باشد توانایی تولید اشعه را از دست می دهد و در دستگاه اثر هیچ گونه اشعه ای مشاهده نخواهد شد.

تخلیه گاز درون تیوب می تواند بر اثر ترک خوردگی، تمام شدن عمر مفید و… رخ دهد که در هر صورت باید با یک تیوب سالم جایگزین شود.

اما ممکن است تیوب از لحاظ گاز درون آن سالم باشد اما بازهم اشعه ای ساطع نکند. در اینجاست که باید به بررسی سیم هایی که به قطب مثبت و منفی تیوب متصل است بپردازید. در صورت قطعی، سولفاته شدن و… ممکن است ارتباط تیوب با مولد قطع شود و نتواند اشعه ای را ساطع کند.

  • کثیف بودن لنز و آینه ها

اگر دستگاه شما پرتو لیزر دارد اما قدرت کافی را برای برشکاری و یا حکاکی را ندارد احتمالاً مشکل از آلودگی و کثیفی موجود بر روی لنز و آینه ها است.

معمولاً برش کاری و حکاکی همراه با دوده است و این دوده به مرور زمان بر روی آینه و عدسی دستگاه می نشیند و در نهایت باعث ضعیف شدن پرتو لیزر می شود.

اگر با این مشکل مواجه شدید کافی است با یک دستمال که آغشته به حلال است سطح لنز و آینه ها را تمیز کنید. فقط توجه کنید که حلال و جنس پارچه مناسب با سطح آینه ها و لنز باشد و آسیبی به آن ها وارد نکند. مطالعه مقاله تمیز کردن دستگاه برش لیزری می تواند کمک کننده باشد.

  • افت فشار آب

از دیگر مواردی که باید در این هنگام بررسی شود شدت فشار آب درون چیلر است. اگر آب درون چیلر به هر نحوی کم شده باشد نمی تواند تیوب را خنک کند. بالا رفتن دمای تیوب می تواند آسیبی جدی به دستگاه بزنید به همین منظور سنسور آب اجازه کار به تیوب را نمی دهد.

در پایان

در پایان می توان گفت اینکه دانش کافی از دستگاه داشته باشید و بتوانید خودتان مشکلات آن را رفع کنید در کارتان می تواند کمک بسیار شایانی به شما بکند. اما در نهایت اگر از تمامی موارد فوق را بررسی کردید اما بازهم دستگاه شما با  مشکل عدم وجود و یا ضعیف بودن اشعه لیزر مواجه است، تنها کافیست با کارشناسان شرکت نوین تاک لیزر با شماره تماس پنج رقمی 02149063 تماس حاصل نمایید، تا راهنمای شما عزیزان در حل مشکلات مربوط به عدم وجود و یا ضعیف بودن اشعه لیزر و تمامی مشکلات مربوط به دستگاه های حکاکی و برش لیزر صنعتی باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *