اگر در زمینه‌ی برش لیزری فلزات فعالیت دارید و با انواع دستگاه لیزر فلزات ، دستگاه لیزر غیر فلزات ، دستگاه لیزر حکاکی مارکینگ و … سروکار دارید، ممکن است مانند بسیاری از افراد تصوراتی درباره‌ی شیوه‌ی کار سیستم‌های برش لیزری و ماشین‌های خودکاری که به این منظور استفاده می‌شوند داشته باشید که در واقع درست نیستند. ما در این مطلب به تشریح ۵ مورد از باورهای اشتباه رایج درباره‌ی برش لیزری فلزات و دلیل اینکه آن‌ها را نادرست می‌شمریم، می‌پردازیم.

باور های غلط درباره برش لیزری فلزات

باور های اشتباه رایج در برش لیزری فلزات

باور اشتباه اول: 

سیستم‌های برش لیزر خودکار برای مشاغل کوچک یا متوسط بسیار پیچیده، گران و بزرگ هستند.

شکی نیست که اتوماسیون می‌تواند کارآیی، تولید و کیفیت محصول خروجی یک عملیات تولیدی را ارتقا دهد و این مسئله در مورد برش لیزری فلزات نیز صادق است. درحالی‌‌که برخی از کسب‌وکارهای تولیدی نسبتا بزرگ اغلب سرمایه‌گذاری روی اتوماسیون را آغاز کرده‌اند، تنها درصد کمی از کارگاه‌ها و تولید‌کنندگان کوچکِ تجهیزات اصلی اقدام به خرید ماشین‌آلات خودکار برای برش لیزری فلزات نموده‌اند و دلیل اصلی این امر را نیاز به سرمایه، فضای کافی، برنامه‌نویسان و اپراتورهای ماهر می‌دانند. این‌ در حالی‌ است که رقابت با سیستم‌هایی که براساس اتوماسیون پیش می‌روند بسیار سخت است زیرا هر روز دستگاه‌هایی با قابلیت برش سریع‌تر و قدرتمندتر ضمن تولید قطعات بیشتر و برش صفحات سنگین‌تر ارائه می‌گردد. اکنون که دستگاه‌های برش لیزری فلزات به یک محصول بالغ تبدیل شده‌اند اتوماسیون این شانس را دارد که تمام هزینه‌های مورد نیازش را در مدت کوتاهی جبران کند. امروزه دیگر دستگاه‌های برش لیزر خودکار لزوماً بیشتر از یک دستگاه مستقل نیاز به هزینه و فضا ندارند. علاوه‌براین، قدرت سیستم‌های مدرن باعث شده‌است تا برنامه‌نویسی و کنترل ماشین‌آلات خودکار به کاری آسان تبدیل شود.

باور اشتباه دوم:

برش لیزری به کمک هوا نیاز به یک منبع هوای فشار قوی با حجم بالا دارد.

امروزه عامل اصلی رقابت در دنیای برش لیزری فلزات، بهره‌وری است به این معنی که بتوان روزانه قطعات بیشتری را حتی با هزینه‌ی کمتری تولید نمود. مدت زمان لازم برای پرس، راه‌اندازی، بارگیری و تخلیه نقش مهمی در بهره‌وری دارد اما هیچ‌یک از این موارد به‌اندازه‌ی سرعت واقعی برش دستگاه تاثیرگذار نیست. یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های برش لیزر در سال‌های اخیر، برش به کمک هوا بوده‌است. هوای کارگاه در درجه‌ی اول شامل نیتروژن و سپس با غلظت کمتری، اکسیژن است. استفاده از هوا به جای نیتروژن خالص به علت حضور اکسیژن موجب افزایش گرمازایی و بالا رفتن سرعت برش می‌گردد درصورتی‌که هنگام استفاده از اکسیژن خالص نیز محدودیت‌هایی در سرعت برش ایجاد می‌شود. برخلاف تصور عمومی، برش با کمک هوا به کمپرسور اختصاصی یا خط فشار بالا احتیاج ندارد. هوای محیط یک کارگاهِ نسبتاً تمیز ممکن است فقط به یک فیلتر ساده احتیاج داشته باشد.
  اشتباهات رایج در برش لیزری فلزات

باور اشتباه سوم:

برای رسیدن به سرعت‌‌های مناسب در برش لیزری به توان حرارتی بالایی نیاز است. 

کسانی که از لیزر استفاده می‌کنند باید بدانند که افزایش توان لیزر که براساس وات اندازه‌گیری می‌شود همیشه با بهره‌وری دستگاه نسبت مستقیم ندارد. به عبارت دیگر، وات بالاتر همیشه با بهره‌وری بالاتر برابر نیست. عامل اصلی در تعیین سرعت برش، حداقل در موادی مانند فولاد ۱/۴ اینچ و نازک‌تر، قدرت لیزر نیست، بلکه چگالی توان پرتوی لیزر متمرکز است. چگالی توان با توجه به اینکه چند وات لیزر می‌تواند به یک سانتی‌متر مربع متمرکز شود اندازه‌گیری می‌گردد. به‌طور کلی، لیزرهای با ولتاژ پایین کیفیت پرتوی بالاتری نسبت به لیزرهای با ولتاژ بالاتر دارند و بنابراین می‌توانند در یک نقطه‌ی کوچک‌تر متمرکز شوند. لیزر ۲۰۰۰ واتی که پرتوی لیزر بسیار با کیفیت و کاملاً متمرکز تولید می‌کند، طیف گسترده‌ای از مواد را سریع‌تر از لیزر ۳۰۰۰ واتی با ​​پرتویی با کیفیت متوسط برش می‌دهد. مهم‌تر از همه اینکه خرید و کار با همان لیزر ۲۰۰۰ واتی نسبت به لیزر معمولی ۳۰۰۰ واتی هزینه‌ی کمتری دارد. چگالی توان یا تمرکز پرتو لیزر مورد استفاده، بر سرعت برش مواد نازک تا ضخامت متوسط ​​تأثیر می‌گذارد. پس ابتدا باید به نوع موادی که دستگاه برش لیزری آن را پردازش می‌کند توجه شود.

باور اشتباه چهارم: 

نگهداری از دستگاه‌های برش لیزری مدرن بسیار پیچیده است.

دستگاه‌های برش لیزری در سال‌های اخیر پیچیده‌تر شده‌اند اما پیشرفت‌ها باعث سهولت در نگهداری، عیب‌یابی و تعمیر آن‌ها نیز شده‌است. تنظیمات دستی کمتر و سطح بالاتری از کنترل رایانه‌ای باعث شده‌است که ماشین‌آلات مدرن برش لیزر سازگارتر کار کنند. حسگرهای داخلی دائماً دمای بحرانی، سطح مایعات، جریان‌های خط و توان خروجی دستگاه را کنترل می‌کنند. سیستم‌های حرکتی را می‌توان به‌طور خودکار روغن‌کاری کرد و نشتی پرتو و حتی تمیزی لنز را می‌توان کنترل نمود. مجموعه‌ی حسگرها با اتصال به یک رایانه‌ی شخصی هنگام بروز مشکل، نقص ماشین را تشخیص و اقداماتی را برای اصلاح آن پیشنهاد می‌دهند و حتی ممکن است تصاویری از نحوه‌ی حل مشکل برای اپراتور یا شخص نگهدارنده نمایش دهند. همچنین امکان عیب‌یابی از راه دور نیز میسر است به‌طوی‌که یک تکنسین آموزش‌دیده در کارخانه‌ی تولیدکننده‌ی دستگاه تنها از طریق یک تماس تلفنی و اتصال آنلاین به آن می‌تواند مشکل را پیدا و برطرف نماید. دستگاه‌های لیزر مدرن به حداقل مراقبت نیاز دارند و پرسنل داخلی به‌راحتی می‌توانند از عهده‌ی این کار برآیند. 

باور های اشتباه برش لیزری

باور اشتباه پنجم:

دستگاه‌های برش لیزری پیچیده هستند و برای استفاده‌ی کارآمد از آن‌ها به اپراتورهایی با مهارت بالا نیاز است. 

واقعیت این است که همان‌طور که دستگاه‌های برش لیزر به‌طور مداوم پیچیده‌تر و قدرتمندتر شده‌‌اند، کار کردن با آن‌ها نیز آسان‌تر شده‌است. کار با لیزرهای برنامه‌ریزی‌شده‌ی امروزی از همه‌ی نمونه‌های قبلی آسان‌تر است. ماشین‌آلات مدرن این قابلیت را دارند که پارامترهای خود را برای برش هر نوع ماده با هر ضخامتی حتی برای برش‌های هندسی دشوار تنظیم نمایند. سیستم‌های برنامه‌نویسی‌شده‌ی لیزر امروزه دارای پایگاه‌داده‌های جامع هستند که اطلاعاتی از مواد مختلف همچون فولاد، کربن، ضد‌زنگ و آلومینیوم در آن‌ها قرار داده شده‌است و یک کاربر تازه‌کار با حداقل آموزش، می‌تواند به کمک آن‌ها به سرعت کار تولید را آغاز کند. وقتی یک فایل هندسه تمیز و تعریفی از نوع ماده به دستگاه داده شود، سیستم به‌طور خودکار می‌داند که چگونه آن را برش دهد و حتی می‌تواند با استفاده از پیام‌های قسمت کنترل، دستورالعمل‌های روشنی به اپراتور ارائه دهد.

اشتباهات رایج در مورد دستگاه های لیزر صنعتی

جمع‌بندی

تصویری که علم از لیزر در ذهنیت ما ایجاد کرده‌است ممکن است تاحدی آن را پیچیده و فراتر از دانش افراد عادی نشان دهد اما تنها دانشی اندک در استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای، برخی مهارت‌های اساسی ریاضیات، کمی منطق و آموزش‌هایی که توسط سازنده‌ی یک دستگاه مدرن برش لیزری فلزات ارائه می‌گردد، همه‌ی چیزی است که اپراتورهای لیزر امروزی به آن نیاز دارند تا به‌راحتی بتوانند بهره‌وری و کیفیت تولیدات خود را افزایش دهند. در این راستا نوین تاک لیزر اقدام به گردآوری و ارائه مدرنترین دستگاه های لیزر صنعتی، قراردادن تیم متخصص فنی جهت ارائه مشاوره و آموزش های رایگان، نصب و راه اندازی رایگان و … نموده است.

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *