دستگاه برش مکانیکی و دستگاه برش لیزری، هردو در صنایع تولیدی امروزی کارآمد هستند. هر یک از این دو دستگاه از تجهیزات متمایز خود استفاده می‌کند و مزایا و معایب خاص خودش را دارد. انتخاب میان یکی از این دو دستگاه برش ، معمولاً به طیف وسیعی از عوامل مانند الزامات کاربردی، مقرون به صرفه بودن و قابلیت‌های تولید بستگی دارد. در ادامه مزایا و معایب هریک از این دو دستگاه را بررسی کرده و این دو را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم. پس لطفا تا پایان همراه ما باشید.

اجزا و قطعات برش مکانیکی

برش مکانیکی از قطعاتی مکانیکی ساخته شده که هرکدام کاربرد و استفاده‌ی مشخصی در این دستگاه دارند و روی هم رفته تجهیزات قدرتمندی هستند که برای شکل دادن و برش مواد مختلف از روی یک طرح از پیش تعیین شده مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه برخی از تجهیزات مورد استفاده در دستگاه برش مکانیکی را بررسی خواهیم کرد.

  • تراش

تراش یک قطعه‌ی فلزی است که با چرخاندن مواد توسط موتور، بخش‌های اضافی را در ماده‌ای که قصد برش آن را داریم برای ایجاد شکل مورد نظر، از بین می‌برد.

  • دریل پرس

یک مته ثابت است که روی یک میز نصب شده است و توسط یک موتور القایی هدایت می‌گردد. دریل پرس از یک پایه، یک ستون، یک میز، یک دوک نخ و یک سر مته تشکیل شده است.

دو قطعه‌ای که در بالا ذکر کردیم اجزای اصلی دستگاه برش مکانیکی محسوب می‌شوند که علاوه بر آنها،  برخی تجهیزات دیگر نیز در ماشین برش مکانیکی وجود دارند.

تجهیزات برش لیزری

لیزرها به طور معمول تحت کنترل رایانه هستند و می‌توانند برش‌های بسیار دقیق و  با کیفیتی را ایجاد کنند.

از لیزرهای رایج در صنعت می‌توانیم به دو مورد زیر اشاره کنیم:

  • لیزرهای  CO2

لیزر های CO2 با انتشار گاز دی اکسید کربن  به عنوان واسطه پرتوی نور عمل می‌کنند و در واقع با متمرکز شدن روی انتشار این گاز برش‌های مورد نظر را ایجاد می‌کنند.

پرتوهای مبتنی بر دی‌اکسید کربن در قسمت مادون قرمز طیف نور قرار می‌گیرند. آنها معمولاً برای جوشکاری، برش و حکاکی فلزات و همچنین برای تجدید بافت بیولوژیکی (جوان سازی پوست) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • لیزرهای Nd:YAG

برخلاف لیزرهای نوع قبلی، این نوع لیزر حالتی جامد دارد که از کریستال استفاده می‌کنند. آنها همچنین دارای دیودهای لیزر یا لامپ های فلش هستند که به صورت نوری پرتوهای آنها را پر می‌کنند. این مدل از لیزر از رایج‌ترین لیزرهایی هستند که در ساخت استفاده می‌شوند و کاربرد آن در جوشکاری، برش، حکاکی است. علاوه بر این، این لیزرها کاربردهای پزشکی زیادی نیز دارند.

مقایسه دستگاه برش لیزری با دستگاه برش مکانیکی

دستگاه برش لیزری به علت ویژگی‌های خاص خود، فرآیند ساده‌تری نسبت به دستگاه برش مکانیکی دارد. زیرا دستگاه‌های برش مکانیکی، اغلب به رسیدگی و تعمیر نیاز دارند. بر خلاف دستگاه برش لیزری که کمتر دچار مشکلات فنی می‌شود.

البته این را باید ذکر کنیم که ساخت دستگاه‌های برش لیزری به دلیل قطعات و تکنولوژی خاص به کار رفته در آن هزینه‌ی بیشتری را نسبت به ساخت دستگاه برش مکانیکی در بر می‌گیرد.

تجهیزات لیزری معمولاً به منبع انرژی قدرتمندی نیاز دارند و انرژی را با سرعتی سریع، مصرف می‌کنند. همچنین به باتری و خازن‌های قدرتمند نیز نیاز دارند. اما موارد زیر بهتر می‌تواند شما را در انتخاب راهنمایی کند:

برش‌های تمیزتر

برش لیزری امکان برش‎های کوچک‌تر و تمیزتر را با جزئیات پیچیده و کیفیت لبه مناسب، در ورق‌های فلزی یا لوله‌های گرد، مربع، مستطیل و مثلث را فراهم می‌نماید.  بر خلاف روش‌های مکانیکی، امکان برش‌های بسیار پیچیده نیز وجود دارد.  همچنین می‌توان از  لیزر، برای برش دقیق پلاستیک، سرامیک یا موم استفاده کرد.

برش مکانیکی، شامل آلودگی، ساییدگی و پارگی پره‌ها بر روی دستگاه‌های برش است. اما لیزرها هیچ سطحی برای فرسودگی ندارند. علاوه بر این، به دلیل دقیق بودن برش، مواد زائد کمتری بعد از برش وجود خواهد داشت. همچنین به دلیل اینکه مواد کمتری هدر می‌رود، می‌توانید زمان و تلاش لازم برای تمیز کردن هر روزه را کاهش دهید.

حداقل مداخله اپراتور

کار با دستگاه‌های برش لیزر نسبتاً آسان است و این دستگاه‌ها به مهارت و آموزش زیادی احتیاج ندارند. با دستگاه‌های برش لیزر جدید و مدرن، تعداد مراحل کار به طرز چشمگیری کاهش یافته است. همچنین به دلیل پیشرفت بیشتر برنامه نویسی، قابلیت ساخت قطعات کارآمدتر فراهم می‌شود. در واقع این دستگاه‌ها قابلیت به روز رسانی و ارتقا خواهند داشت.

تولید سریع‌تر

بیشتر دستگاه‌های لیزر دارای ویژگی بارگذاری و تخلیه خودکار هستند. با استفاده از این ویژگی می‌توان دستگاه لیزر را به طور خودکار به کار انداخته و به کارهای جانبی خود بپردازید. در نتیجه امکان تولید سریع‌تر را فراهم کرده و در وقت خود صرفه جویی کنید.

نتیجه گیری

در این مطلب درباره دستگاه برش لیزری و دستگاه برش مکانیکی صحبت کردیم و این دو دستگاه را با یکدیگر مقایسه نمودیم. در نهایت شما با توجه به کارایی، بودجه مورد نظر و عوامل دیگر، می‌توانید اقدام به انتخاب یکی از این دو دستگاه نمایید.

همچنین برای طی کردن این پروسه می‌توانید از مطلب ما نیز استفاده کنید. اگر تجربه‌ای درباره استفاده از این دو دستگاه دارید، لطفاً تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید. نوین تاک از تمامی نظرات و پیشنهادات و انتقادات شما عزیزان استقبال می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر از دستگاه‌های برش لیزری فلزات نوین‌تاک، به لیست زیر مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *