نکات ایمنی که در کار با دستگاه برش لیزر باید رعایت کنید.

دستگاه برش لیزر وسیله‌ای است که برای برش یا حکاکی انواع مختلف مواد به کار می‌رود. جایگزینی این دستگاه‌ها با روش‌های سنتی اغلب مقرون به صرفه بوده و استفاده از آنها نیز آسان است. معمولا دستگاه‌های برش غیر فلزات (CO2)، توسط صنایع کوچک و متوسط، کارگاه‌های خانگی، اصناف، مدارس و به طور خاص تولیدکنندگان استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل گستردگی استفاده از این دستگاه در صنایع مختلف و اهمیت حفظ ایمنی استفاده کنندگان، در این مقاله به نکات ایمنی استفاده از دستگاه لیزر می‌پردازیم. پس برای حفط ایمنی خود و همکارانتان، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

یک مسئول ایمنی لیزر تعیین یا استخدام کنید.

هنگامی که کسب و کار شما به یک دستگاه برش لیزر نیاز دارد، باید مقررات ایمنی خاصی را رعایت کنید. لیزرها برحسب توان خروجی لیزر و خطراتی که ایجاد می‌نمایند، در چهار سطح متفاوت طبقه بندی می‌شوند. این طبقه بندی میزان خطر آنها را تعیین می‌کند. برای مثال، کلاس یک از کلاس چهار ایمن تر است و کلاس چهار می‌تواند خسارت‌های جدی وارد کند. بنابراین در هنگام کار با دستگاه برش لیزر با کلاس چهار باید دقت بیشتری داشته باشیم.

مسئول ایمنی لیزر، کارمندی است که در زمینه لیزر و ایمنی آن تخصص دارد. وظیفه این فرد آن است که مطمئن شود لیزرها به گونه‌ای ایمن نگهداری و استفاده می‌شوند. این فرد باید اقدامات لازم را خودش انجام دهد یا مطمئن شود که شخص دیگری این وظایف را به انجام می‌رساند.

 اگرچه معمولاً تعیین یک مسئول ایمنی لیزر برای لیزرهای کلاس یک یا دو لازم نیست، با این حال باید توجه داشته باشید که حتی لیزرهای طبقه‌ی پایین نیز می‌توانند باعث خسارت شوند. برای کسب و کارهای کوچک و متوسط، پیشنهاد می‌شود که یک کارمند، به عنوان مسئول ایمنی لیزر معرفی شده و تحت آموزش قرار گیرد. در حالی که کسب و کارهای بزرگ بهتر است که یک مسئول حرفه ایمنی لیزر استخدام کنند.

نکات ایمنی کار با دستگاه لیزر

لیزر ها را در یک محفظه امن نگهداری کنید.

لیزرهای غیزفلزات را می‌توان به صورت ماشین‌های دارای محفظه یا به صورت بدون بدنه‌ی محافظ خریداری کرد. با توجه به آن‌که لیزرهای غیزفلزات (CO2)، دارای پرتوی لیزر بالقوه مضر می‌باشند، به طور اکید توصیه می‌کنیم که موارد بدون محفظه را در مکان‌های خاصی محصور کنید تا از به خطر افتادن سلامت کاربران جلوگیری نمایید.

البته اگر لیزر CO2 شما دارای بدنه‌ی محصور شده است، دیگر لازم نیست نگران این موضوع باشید. اما اگر از دستگاه لیزر باز استفاده می‌کنید، ممکن است نیاز به خرید سنسورهای محافظت برای ایجاد ایمنی داشته باشید. هر فردی که از مقابل پرتو عبور می‌کند، باید عینک مخصوص ایمنی به چشم داشته باشد. در صورت عدم رعایت این مورد، احتمال بروز عواقب جدی برای آن فرد وجود دارد.

با استفاده از عینک ایمنی در حین کار با دستگاه لیزر از چشمانتان محافظت کنید.

محافظت از چشمان شما در برابر اشعه لیزر و بازتاب آن، بسیار مهم است. عینک ایمنی بهترین گزینه‌ی در دسترس برای محافظت از چشمان شماست. البته باید مطمئن شوید که عینک مورد استفاده برای محافظت در برابر اشعه لیزر دستگاه شما مناسب است. علاوه بر محافظت از چشم شما، محافظت از پوست نیز مهم است؛ زیرا لیزرها می‌توانند پوست را هم بسوزاند. پس همواره در هنگام استفاده از دستگاه مراقب باشید تا پوشت شما با اشعه‌ی لیزر تماس نداشته باشد.

تهویه‌ی مناسبی برای لیزر در نظر بگیرید.

لیزرهای CO2 در هنگام برش و حکاکی مواد، سبب انتشار گاز  از سطح مواد می‌شوند. نوع گاز تولید شده ، به موادی که در حال برش یا حکاکی آن هستید، وابسته است . این گازها می‌توانند برای ریه‌ی انسان مضر باشند. حتی در برخی موارد، گازهای مضر ایجاد شده می‌توانند منجر به مشکلات جدی در سلامت افراد شوند.

به عنوان کاربر باتجربه‌ی دستگاه لیزر،حتما اطلاع دارید که محافظت از چشم‌ها بسیار مهم است. اما معمولا حفاظت از هوای تنفس شده به دست فراموشی سپرده می‌شود. مواد خاصی وجود دارند که هنگام برش با لیزر، گازهای بسیار مضری ایجاد می‌کنند.. به عنوان نمونه، لوله‌های PVC یکی از این موارد است. این مواد در هنگام برش، گاز کلر آزاد می‌کنند. گار کلر به شدت برای سلامتی انسان مضر است. اگرچه همه‌ی مواد گازهای مضر تولید نمی‌کنند، اما با این حال مهم است که از تهویه مناسب برای خروج این گازها از محیط کار استفاده نماییم.

هرگز دستگاه برش لیزر را بدون مراقبت رها نکنید

رایج‌ترین اشتباه اپراتور‌های کم‌تجربه، عدم نظارت بر دستگاه در حین کار است.  اگرچه برش‌های لیزری معمولاً سریع هستند و کارها به سرعت انجام می‌شوند، اما با این حال برای کارهای حجیم ممکن است فرایند برش و حکاکی در طی چند ساعت انجام شود؛ در چنین مواقعی بسیار معمول است که اپراتورهای کم‌تجربه، ماشین در حال کار را به حال خود رها می‌کنند. این کار بسیار خطرناک بوده و می‌تواند سبب ایجاد خطر آتش سوزی شود.

حتما لازم است که یک اپراتور در زمان کار دستگاه بر آن نظارت داشته باشد. بدین ترتیب اگر یک اپراتور نیاز به استراحت داشته باشد، همیشه اپراتور دیگری برای جایگزینی او باید در نظر داشته باشید.

هرگز ماده با خصوصیات ناشناخته را برش ندهید.

بیشتر افراد یک دستگاه برش لیزر را با برش چوب یا اکریلیک مرتبط می‌دانند؛ البته بسیاری از افراد در هنگام خرید دستگاه لیزری، متوجه می‌شوند که می‌توانند انواع مختلفی از جمله پارچه، کاغذ، مقوا، کاشی، سنگ، شیشهو… را نیز برش داده یا حکاکی کنند.

فرایند برش لیزری بر روی هر یک از این مواد سبب ایجاد دود خواهد شد. بیشتر دودهای ایجاد شده توسط فن از دستگاه خارج می‌شود. اگرچه این سیستم برای اکثر دودهای لطیف مانند دود حاصل از برش چوب، پارچه و… کافی است، اما برای از بین بردن دود‌های کشنده نظیر دود حاصل از برش PVC  ممکن است کافی نباشد.

در صورت استنشاق دود داغ حاصل از برش یا حکاکی پلاستیک PVC و سایر پلاستیک‌ها  حتی در مقادیر کم، خطر از دست دادن سلامتی یا حتی جان وجود دارد و به هیچ عنوان نباید با این مواد کار نمود.

هر زمان که موادی جدید برای برش لیزری خریداری می‌نمایید، بهتر است در مورد هشدارهای ایمنی با فروشنده مشورت کنید. همچنین اگر اطلاعات کافی در مورد آن مواد ندارید، توصیه میکنیم برای برش یا حکاکی آنها، از برش لیزری استفاده نکنید. کارشناسان ما در نوین تاک همواره آماده ارایه‌ی راهنمایی به شما در رابطه با دستگاه های لیزر برش فلزات، غیرفلزات (CO2) و دیگر دستگاه های لیزری هستند.

حرف آخر

همواره باید توجه داشته باشید که کار با دستگاه برش لیزر، نیازمند رعایت کردن موارد ایمنی خواهد بود. کارشناسان نوین تاک لیزر در این مطلب برخی از موارد ایمنی را شرح داده اند؛ شما نیز لازم است پیش از کار با این دستگاه، از تمامی قوانین و نکات ایمنی مطلع شده و آنها را به طور دقیق و کامل رعایت کنید. لطفاً نظر خود درباره‌ی این مطلب را، در قسمت نظرات برایمان بنویسید.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *