طیف وسیعی از مواد مختلف را می ‌توان با لیزر مورد حکاکی و برش لیزری قرار داد. یکی از این مواد پلکسی ‌گلاس است که به دلیل مزایای بی ‌شماری که دارد یکی از متریال پرکابرد در صنعت حکاکی و برش لیزری است.

 ورق پلکسی ‌گلاس به این دلیل که کاربرد فراوانی در ساخت محصولات از جمله علائم، هدایا، محصولات تبلیغاتی و غیره دارد در طیف وسیعی از کسب ‌و کارها مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به بررسی این ماده و معرفی انواع آن خواهیم پرداخت و مزایای آن برای استفاده در یک کسب ‌و کار را بررسی کرده و نحوه برش و حکاکی لیزری پلکسی گلاس را شرح خواهیم داد. در صورت تمایل همراه ما باشید.

پلکسی ‌گلاس چیست؟

ورق آکریلیک که به اسم پلکسی ‌گلاس نیز شناخته شده است، یک ماده پلاستیکی در اشکال ظاهری مات، شفاف و براق می باشد که جایگزین مناسبی برای شیشه بوده و در بسیاری از محصولات بکار برده می ‌شود. امروزه آکریلیک معمولاً در ورق‌ هایی با ضخامت ‌های مختلف تولید و عرضه می ‌شود.

 پلکسی‌گلاس در واقع نام تجاری ماده آکریلیک است و از آنجایی ‌که آکریلیک طیف گسترده ‌ای از گزینه ‌ها را با مزایای فراوان ترکیب می‌ کند می ‌توان آن‌ ها را به طیف متنوعی از محصولات مفید تبدیل کرد. بنابراین می ‌توان گفت فرآیند حکاکی و برش این ماده به وسیله دستگاه‌ های برش لیزری بسیار پررونق است.

حکاکی و برش لیزری آکریلیک (پلکسی گلاس)

یک ویژگی منحصر به ‌فرد در مورد ماده آکریلیک آنست که به‌ خوبی در فرآیند برش لیزری، طول موج ‌های مختلف از ضعیف تا قوی را به ‌خوبی جذب می ‌کند. بنابراین وقتی در معرض نور لیزر قرار می‌ گیرد حتی در لیزر های کم‌ توان نیز به ‌راحتی برش خورده و حکاکی می‌ شود.

در هر دو سمت ورق آکریلیک می‌ توان حکاکی انجام داد و محصول نهایی دلپذیری داشت. برای ایجاد نقوش سه ‌بعدی کافی است که تنها در یک سمت آن حکاکی لیزری انجام داد تا به محصول جلوه بعد دار بخشید.

برای حکاکی نقوش و متن و لوگو بر روی پلکسی‌ گلاس باید به یاد داشته باشید که متن گرافیکی باید برعکس شود تا مطمئن شوید از جلو به طور عادی خوانده می‌ شود. با استفاده از نرم ‌افزارهای طراحی، می ‌توان افکت آینه ای را قبل از شروع حکاکی و ارسال تصویر به دستگاه تصویر و متن را بر عکس کنید.

نحوه انجام حکاکی و برش لیزری پلکسی‌ گلاس

جهت انجام حکاکی و برش با استفاده از دستگاه لیزر صنعتی ابتدا سلامت قطعه کار را بررسی کنید که فاقد ترک‌ خوردگی و خراش باشد. ورق آکریلیک با اینکه ماده ‌ای سخت است اما در صورت برخورد ضربه شدید دچار شکستگی می ‌شود.

توصیه می ‌شود که یک ماسک پلی استر رنگی را روی ورق آکریلیک بمالید و با قدرت کم حدود ۵ درصد و بالاترین حد از  سرعت حکاکی کنید. این برای زمانی است که از لایه پلی استر استفاده می ‌کنید. در صورت عدم استفاده از آن قدرت را روی ۲۵ تا ۵۰ درصد و با سرعت ۳۵۰ میلی ‌متر بر دقیقه تنظیم کنید و شروع به فرآیند حکاکی کنید. پس‌ از اتمام کار حکاکی اجازه دهید قطعه کار خنک شود و آب و صابون باقیمانده ذرات آکریلیک ذوب شده را بزدایید.

مزایای ورق آکریلیک و پلکسی گلاس

آکریلیک یک همو پلیمر پلاستیکی شفاف است که اغلب به صورت‌ محاوره ‌ای پلکسی‌گلاس نامیده می ‌شود. این پلاستیک دارای خواص منحصر به ‌فردی است که آن را برای مقاصد مختلف از اقلام اولیه خانگی گرفته تا کابل فیبر نوری موجود برای انتقال برق استفاده می ‌شود، ایده‌آل می کند.

از جمله ویژگی هایی که سبب محبوبیت این ماده در صنایع تولیدی شده است، عبارتند از:

  • مقاومت در برابر ضربه
  • وضوح نوری بالا
  • مقاومت در برابر اشعه فرا بنفش
  • ثبات ابعادی
  • وزن سبک
  • مقاومت شیمیایی بالا
  • دوام بالا
  • با وجود قیمت پایین‌ تر از شیشه تا ۱۰ برابر نسبت ‌به ضربه مقاوم ‌تر است.
  • آکریلیک اگر مورد ضربه بسیار شدید قرار بگیرد تا حدی که سبب شکستگی آن شود مانند شیشه خرد نشده و تکه‌ های تیز و خطرناک پرتاب نمی ‌کند.

عمق حکاکی لیزری در آکریلیک

عمق حکاکی لیزری در موارد مختلف متفاوت است. درست است که عمق حکاکی در ورقه‌ های آکریلیک با ضخامت ‌های متفاوت قطعاً متفاوت است، اما در آکریلیک به ضخامت ۳ میلی ‌متر عمق حکاکی لیزری در حدود ۲۵صدم میلی‌ متر و در برخی موارد دیگر تا نیم میلی‌ متر است.

چنانچه به ورقی با ضخامت ذکر شده عمق حکاکی بیشتری وارد شود خطر آسیب نامطلوب و همچنین تاب برداشتن و سوختن وجود خواهد داشت.

سرعت برش لیزری آکریلیک

برش آکریلیک عمدتاً با سرعت نسبتاً کم و با قدرت و توان بالا به بهترین صورت انجام می‌گیرد. برش لیزری در آکریلیک لبه ‌های تمیز و صیقلی ایجاد می ‌کند. با تنوع بسیار زیادی که این ماده امروز تولید می ‌شود در بافت ‌های متفاوت یا نمونه‌ های اکسترود شده جای تعجب نیست که ماده ای محبوب برای برش و حکاکی لیزری باشد.

جهت کسب اطلاعات تکمیلی توصیه می شود مقاله راهنمای تنظیم قدرت و سرعت در دستگاه های برش لیزری را مطالعه نمایید.

نکات حکاکی و برش لیزری آکریلیک

نکات کلی پردازش لیزری بر روی  مواد پلاستیکی و به ‌خصوص آکریلیک به شرح زیر است:

  • هنگام کار با آکریلیک هرگز بدون مراقبت دستگاه را رها نکنید و حتماً در فرآیند برش و حکاکی نظارت داشته باشید. بسیاری از مواد پلاستیکی قابل‌ اشتعالند اما آکریلیک در تمام انواع آن نشان داده ‌است که قابلیت اشتعال بالایی دارد.
  • مطمئن شوید که نوع مناسب آکریلیک را برای کار خود انتخاب کرده‌اید. به یاد داشته باشید که آکریلیک قالب‌ گیری شده برای حکاکی مناسب ‌تر است، در صورتی ‌که آکریلیک اکسترود شده برای برش لیزری مناسب ‌تر است.

کاربرد آکریلیک در تولید

آکریلیک یک ماده با دوام و کاربردی برای پردازش لیزری است. تنوع در رنگ و بافت این ماده را مناسب برای تولید انواع و اقسام محصولات می ‌کند. از جمله:

تابلوی محل خرید، تابلوهای راهنما، گوشواره، آویز، دکمه، ظروف، جعبه، روی کیک، جوایز و هدایا، زیورآلات پلاستیکی، کاربرد معماری در درب و پنجره و…  .

انواع آکریلیک مناسب برای حکاکی و برش لیزری

هنگامی ‌که صحبت از کاربردهای حکاکی و برش لیزری در مورد آکریلیک به میان می ‌آید دو نوع اولیه این ماده یعنی نوع قالب ‌گیری شده (Cast Acrylic) و اکسترود شده (Extrude Acrylic) برای این کار مناسب ترند. در هنگام پردازش لیزری بر روی این ماده بسیار مهم است که بدانید کدام نوع آن با محدوده کاری مطابقت دارد.

پلیمرهای آکریلیک، چه از طریق ریخته‌گری و چه با اکستروژن تشکیل ‌شده باشند جزء موارد مصنوعی هستند.

 پلکسی ‌گلاس اغلب جایگزین مناسبی برای شیشه است و تا ۵۰ درصد وزن سبکتر و شفافیت بیشتری نسبت با آن دارد.

پلکسی ‌گلاس یعنی همان نوع قالب‌گیری شده از مواد آکریلیک ترکیب فشرده‌ تر، سخت ‌تر و محکم ‌تر را تشکیل می ‌دهد و اغلب قیمت بیشتری نیز دارد، و به سبب نوع ساختار محکم تر آن گزینه مناسب ‌تری برای حکاکی لیزری است.

علاوه ‌بر این انعطاف ‌پذیری بیشتری نسبت‌ به نوع اکسترود دارد. احتمال خم شدن، خرد و ذوب شدن در طول فرآیند لیزری آن نیز کمتر است.

فرآیند ساخت آکریلیک اکسترود شده در هنگام برش لیزری با دستگاه برش لیزری غیر فلزات سبب می شود لبه ‌های صیقلی تری ایجاد شود. نسبت ‌به نوع قالب‌گیری شده و پلکسی‌گلاس نرم ‌تر بوده و برای فرآیند برش لیزری مناسب‌ تر است.

شرکت نوین تاک لیزر با سال ها تجربه در واردات و عرضه انواع تجهیزات و دستگاه لیزر صنعتی به صنعتگران و تولید کنندگان کشور، با کارشناسان فروش و مشاورین زبده آماده ارائه هرگونه مشاوره تخصصی در خصوص خرید دستگاه لیزر و سایر اطلاعات مورد نیاز به متقاضیان گرامی است. کافیست با شماره تماس پنج رقمی 02149063 تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *