زمانی که نیاز به برش و ایجاد الگوهای ساده و پیچیده بر روی لوله دارید ،برش لیزری لوله و پروفیل یک روش کارآمد، دقیق و مفید است.

دستگاه های برش لیزری نقش مهمی در صنایع فرآوری فلز دارند که به صورت کاملاً اتومات و پیشرفته امکان پردازش سه بعدی را فراهم می کنند.

برش لوله به وسیله لیزر، تکنیکی خاص است که بر روی اشکال حجمی انجام می شود و می تواند آن ها را به قطعات کوچک تر برش دهد و سوراخ ها و طراحی های خاص با برش بسیار دقیق بر روی آن ها ایجاد کند.

لوله و پروفیل چیست؟  

لوله و پروفیل سازه هایی در انواع اشکال ظاهری با سطح مقطع گرد، مربع، مستطیل هستند که کاربرد فراوان در ساخت و ساز دارند. از آن ها در ساخت مجموعه های ورزشی، مراکز خرید، پل ها، ایستگاه های حمل و نقل ،طراحی مبلمان، ایجاد نرده، درب و پنجره و در صورت کلی در بسیاری از صنایع و پروژه های ساختمانی، معماری و ساخت و ساز استفاده می شود.

لوله و پروفیل از فلزاتی همچون فولاد، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم، استیل، برنج، مس، تیتانیوم ساخته می شوند .

بنابراین با توجه به گستردگی کاربری این سازه ها فرآیند برش آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

برش لیزری لوله با اشکال مختلف  

به دلیل پیشرفته شدن فناوری لیزر تقریباً هیچ نوع شکلی از پروفیل وجود ندارد که نتوان با دستگاه لیزر آن را برش داد. در برش لیزری ابعاد و اشکال محدودیتی ایجاد نمی کند. تنها برخی پارامترها نیاز به اندازهگیری دقیق تر دارند.

نحوه برش لیزری لوله و پروفیل  

نحوه برش لوله با دستگاه لیزر با چرخش ترکیبی و حرکت طولی قطعه کار نسبت به هد دستگاه انجام می شود .لبه های برش تمیز و دقیق و کاملاً صاف تنها با برش توسط دستگاه لیزر به دست می آید. به سبب این که فاصله مطلوب بین نازل و قطعه کار با دقت بالا حفظ می شود. چنانچه دستگاه توانایی قرار گرفتن در زاویه محورهای کج را داشته باشد می توان لبه های برش مستقیم و مخروطی نیز تولید کرد.

در برخی ماشین ها لازم است که قطعه کار در جایگاهی ثابت تنظیم شود سپس هد دستگاه نسبت به ارتفاع و ابعاد لوله به صورت خودکار در جهت محور های y،x جابجا شده تا عملیات برش را تکمیل کند.

ویژگی های منحصر به فرد دستگاه های لیزر، امکان اجرا بر روی پروفیل ها و لوله ها با اجناس مختلف همچون فولاد، فولاد ضد زنگ ،مس و برنج و گالوانیزه را فراهم می کند. در تمامی موارد نامبرده با ضخامت متعددی می توان برش را انجام داد .

طول لوله پروفیل تنها با اندازه و سیستم لیزر محدود می شود که در اندازه های سه و شیش متری هم خوانی داشته باشد.

سیستم برش لیزری به صورت خودکار هد های خود را برای قرار گیری در موقعیت فوکوس مناسب و پشتیبانی از سنسور و کنترل آن تنظیم می کند تا بهترین نتیجه از برش را ارائه دهد. هد ها در این بین نقش اساسی دارند .

هد دستگاه بر قابلیت دستگاه، میزان بهره وری و عملکرد بهتر آن در این عملیات تأثیر مستقیم دارد.

نکات برش لیزری پروفیل و لوله  

یک تفاوت اساسی در دستگاه های برش لیزری معمولی که روی ورقه های فلزی برش می کنند و آن هایی که با اشکال سه بعدی سروکار دارند، در برش لیزری دو بعدی است. در این حالت هد دستگاه به صورت عمودی نسبت به سطح قطعه کار قرار گرفته و در جهت های افقی و عمودی نیاز به حرکت دارد.

مزایای برش لوله و پروفیل با دستگاه لیزر  

از جمله مزایای برش لوله و پروفیل با دستگاه لیزر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجهیزات پیشرفته انجام عملیات خودکار برش لیزری در لوله و پروفیل و موقعیت های پیچیده و سخت برش اشکال سه بعدی را سهل میکند .
  • برش لیزری پروفیل محدودیت های برش سنتی مانند هوا گاز را کنار زده است .
  • تکنیکی بسیار دقیق است .
  • خطر تغییر شکل مواد به دلیل ناحیه کوچک تحت تأثیر حرارت بسیار پایین و نزدیک به صفر است و این سبب برش تمیز می شود .
  • برش لیزری یک فرآیند سریع است .
  • به دلیل سیستم اتوماتیک دستگاه های لیزری نیاز به حضور اپراتور ها بسیار کاهش می یابد .
  • دقت برش لیزری به گونه ای است که ضایعات بسیار اندکی را ایجاد می کند.
  • در مقایسه با سایر تکنیک های برش همچون برش پلاسما و روش های پردازش مکانیکی سنتی، برش لیزری کیفیت بالا در فرآیند چرخش دارد .
  • هزینه های آن برای پردازش لوله و اشکال سه بعدی و تیر های ساخته شده از آلومینیوم فولاد و یا سایر فلزات کمتر است .
  • فرآیند آن تک مرحله ای است، از این رو متریال پس از اعمال برش، آماده برای مراحل بعدی بدون نیاز به انجام عملیات اضافه و سنگ زنی و پرداخت کاری بیشتر است.

انواع برش لیزری لوله و پروفیل  

توانایی حرکت هد دستگاه و قرار گیری در زوایای مختلف، تعیین کننده نوع برش است. دستگاه های لیزری در دو نوع سه بعدی و دو بعدی می تواند عملیات برش را اجرا کنند. در برش دو بعدی لوله در محفظه ای قرار می گیرد که می تواند لوله را بچرخاند .

هد دستگاه با حرکت در محو رهای افقی لیزر را بر روی سطح ماده حرکت می دهد .

در برش سه بعدی لیزر، سر برش در زوایای تعیین شده نسبت به سطح لوله قرار می گیرد .

برش سه بعدی امکان درز بندی دقیق و نیمه درز بندی برای قطعاتی که نیاز به مراحل بعدی به خصوص جوشکاری را دارند فراهم می کند.

بهترین دستگاه لیزر برای برش لوله و پروفیل  

دو دستگاه برتر برای انجام عملیات حکاکی و برش بر روی لوله و پروفیل دستگاه برش لیزر CO2 و فایبر است .

انجام برش تخصصی برای انواع پروفیل و لوله، تیرهای ساخته شده از آلومینیوم، فولاد، مس، تیتانیوم، آهن، برنج و غیره توسط این دو دستگاه انجام می شود .

دستگاه لیزر فلزات که عملیات برش را انجام می دهند مهم ترین ماشین آلات برای شرکت های تولید کننده و پردازشگر لوله های فلزی هستند. محدودیت ها و آلودگی های روش برش سنتی مانند فرز کاری را کنار زده اند .

این دستگاه ها انعطاف بالایی در پردازش انواع اشکال لوله با اندازه های متفاوت را دارند. تنوع برش لیزر در قطر و ضخامت لایه در دستگاه های مختلف آن دیده می شود. لوله هایی با هندسه گرد مستطیل و نا منظم، مربع ،متوازی الاضلاع را می توان با این دستگاه برش داد.

برش لیزری برای انواع لوله از جنس فولاد، کربن، آلومینیوم، فولاد، ضد زنگ، برنج، تیتانیوم بکار گرفته می شود.

حتی می توانید با آن غیر فلزات را نیز برش دهید.

نوین تاک لیزر بزرگترین وارد کننده و عرضه کننده انواع دستگاه لیزر صنعتی آماده همکاری با متقاضیان گرامی است .جهت کسب اطلاعات بیشتر با بخش کارشناسی و فروش نوین تاک لیزر با شماره 02149063 در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *