عیب یابی دستگاه برش لیزر اغلب مسئله ای است که هراز گاهی نیاز به انجام و بررسی دارد. دستگاه برش لیزری از فناوری برش حرارتی توسط پرتوهای پرانرژی لیزر استفاده می کند که در سراسر صنعت پردازش  فلز به دلیل دقت و سرعت آن انتخاب شده است اما ممکن است در زمان هایی دچار ایراداتی در بخش نرم افزار و یا سخت افزاری شوند.

اما برای آشنایی بیشتر، دارندگان دستگاه نیاز دارند که با مشکلات مهمی که گریبان گیر دستگاه های لیزر می شود آشنا شوند که در این مقاله راهنمای عیب یابی در برخی بخش های این دستگاه را ارائه داده ایم.

عیب های رایج دستگاه های برش لیزری

اگرچه فرآیندهای لیزری اغلب سازگار هستند و اما در برخی موارد که عملکرد دستگاه افت پیدا می کند و یا قطعه ای دچار خرابی می شود نیاز به بررسی، عیب یابی و تعمیر دارد که باید حتما توسط متخصص دستگاه لیزر فلزات و یا غیر فلزات انجام شود. برخی مشکلاتی که در دستگاه های لیزر به وجود می آید عبارتنداز:

  • کارنکردن پرتو لیزر

گاهی پیش می آید که پرتور لیزر در دستگاه برش ساطع نمی شود.

دکمه تست پنل کنترل را فشار دهید تا وضعیت آمپرمتر را در دو حالت با جریان و بدون جریان بررسی کنید. چک کنید که برق لیزر روشن باشد و خط ولتاژ بالا شل یا خاموش نشده و یا خط سیگنال شل نباشد. سپس جریان را برقرار کنید و سلامت لنز و مسیر نوری را بررسی کنید تا دچار انحراف نشده باشد.

بررسی کنید که سیستم گردش آب در دستگاه چیلر طبیعی است یا خیر و اینکه پمپ آب آسیب ندیده باشد و برق آن وصل باشد و ورودی آب و پارگی های احتمالی را نیز بررسی کنید.

بررسی کنید تنظیمات کامپیوتر درست باشد و دیتا ارسال می کند و درب جلوی سوئیچ مغناطیسی و خطوط شل نشده باشد.

  • پیدا کردن نقطه فوکوس دستگاه برش لیزری

اگرچه بسیاری از دستگاه های برش لیزری فوکوس خودکار دارند، اما اگر دستگاه شما اینطور نیست، یافتن نقطه کانونی بسیار مهم است. اساساً اندازه نقطه پرتو لیزر متناسب با طول لنز است که در نهایت بر سرعت برش تأثیر می گذارد. برای پیدا کردن موقعیت فوکوس برش، می توانید از موارد زیر استفاده کنید:

روش صفحه مایل: با حرکت دادن پرتو لیزر به صورت افقی در امتداد یک صفحه مایل در زیر محور عمودی، به دنبال پرتو لیزر در حداقل فوکوس باشید.

روش پالس: با چاپ روی یک ورق پلاستیکی از بالا به پایین، می توانید تمام سوراخ ها را بررسی کنید و کوچکترین آنها فوکوس است.

  • برش لیزری ضعیف

یکی دیگر از موارد عیب یابی دستگاه برش لیزری برش ضعیف است که ممکن است به دلیل تنظیم قدرت پایین، پتانسیومتر پایین ‌رفته، نور بایاس، لنز کثیف، لنز فوکوس نصب شده به صورت معکوس، فاصله کانونی، توان لیزر، قدرت ضعیف تیوب لیزر ، دمای آب بالا و ولتاژ ناپایدار همه آنها با توجه به موقعیت برش باید تنظیم شود.

  • نمی توان به دستگاه وصل شد

بررسی کنید که آیا درایور برد نصب شده است یا خیر ! کابل USB یا شبکه و برد آداپتور خراب است و یا اینکه برد گیر کرده است.

  • برش اعوجاج شکل و دارای همپوشانی

سیم موتور و یا خود موتور مخدوش شده است، درایور و ولتاژ غیر طبیعی است. بازگشت به مبدا هنگام راه اندازی دستگاه، و حرکت در جهت مخالف نیز ممکن است اتفاق بیفتد که دراین صورت سوئیچ مبدا خراب است.

  • کار نکردن دستگاه

بررسی کنید که دکمه توقف اضطراری پایین نباشد. سیم برق را چک کنید و اینکه هد آزادانه حرکت کند و بررسی کنید که سنسورهای محور X/Y در جای خود قرار دارند و اطمینان حاصل کنید که سیستم عامل شما به روز است.

  • روشن نشدن دستگاه

فیوز را چک کنید (فیوز 13 آمپر)، فیوزهای دستگاه (3 یا 15 آمپر) را بررسی کنید و اینکه سوکت فعال باشد بررسی کنید که کلید روشن و خاموش دستگاه قوس نداشته باشد.

  • برش ندادن با سرعت معمولی

بررسی کنید که اپتیک تمیز باشد و به خوبی در محفظه ها محکم شده است. مطمئن شوید که PPI روی مقدار X تنظیم شده است.

  • کیفیت پایین برش و حکاکی

هنگام حکاکی یا برش کیفیت تار می شود یا مسیر برش وسیعی دارد در این صورت تنظیم فوکوس خودکار و فاصله را بررسی کنید و پروب را به صورت دستی متمرکز کنید. برای راه حل ضعییف بودن کیفیت برش ابتدا باید چرخ ها تمیز باشند و فوکوس به درستی تنظیم شده باشد و هد به سهولت در محور x,y حرکت کند.

  • بوق زدن دستگاه چیلر

زمانی که چیلر دستگاه برش لیزر بوق می زند زمان آن است که دمای آب و سطح آب را بررسی کنید و در صورتی که سطح آب پایین است باید به آن اضافه شود. لوله ها را چک کنید که گیر نکرده و یا تاب نخورده باشند.

  • کم بودن قدرت لیزر

تمام اپتیک ها را بررسی و تمیز کنید و تراز لیزری را بررسی کنید و توان لیزر را متناسب با نوع برش و متریال انتخاب کنید.

  • شعله ور شدن پرتو

هنگامی که صفحه ای را برش می دهید و متوجه می شوید که خطوط برش شعله ور می شوند ابتدا بررسی کنید که دریچه هوا سالم باشد و اینکه با سرعت دستگاه مناسب باشد.

  • مشکلات عمق حکاکی

اگر در هنگام برش متوجه شدید که پرتو لیزر به خوبی در قطعه کار نفوذ نمی کند ممکن است ناشی از مشکلات زیر باشد. نقطه فوکوس در موقعیت صحیح قرار ندارد که در این صورت طبق موارد ذکر  شده نیاز به تنظیم دارد.

عمر تیوب دستگاه لیزر در حال تمام شدن است. اگر مشکلات با این موارد حل نشد، قدرت لیزر را افزایش دهید یا لوله لیزر را تعویض کنید. منبع تغذیه لیزر و یا توان خروجی بسیار کم تر از حد مناسب است. همچنین اگر سرعت برش یا حکاکی خیلی سریع باشد ممکن است پرتو فرصت نفوذ به عمق را نداشته باشد که در این صورت باید سرعت را کم کرد.

  • لیزر برش نمی دهد

یکی از موارد رایج در عیب یابی دستگاه برش لیزری مربوط به مشکلات برش است که در این صورت ممکن است تیوب دستگاه لیزر دارای قدرت کمی باشد. لنز دستگاه لیزر دچار شکستگی و یا آلودگی شده و یا به خوبی نصب نشده و شل شده باشد. همچنین از دلایل دیگر فاصله کانونی غلط و یا پرتو قطبی و پلاریزه شده است.

اینها مشکلات رایجی هستند که ممکن است هنگام استفاده از دستگاه برش لیزری خود با آنها روبرو شوید. خوشبختانه، راه‌ حل‌ های ساده‌ای وجود دارد که در هنگام تجربه به شما کمک می‌کند.

البته باید بدانید دستگاه لیزر صنعتی دارای سیستم پیچیده و تخصصی هستند و بررسی هر کدام از موارد ذکر شده حتما باید توسط متخصص انجام گرفته تا سبب آسیب به این ماشین های گرانقیمت نشود.

شرکت نوین تاک لیزر ارائه دهنده انواع دستگاه لیزر غیر فلزات و فلزات، برترین عرضه کننده آن در ایران است. برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره تماس 02149063 با تیم کارشناسی و بخش فروش مجموعه در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *