با سرد شدن دمای هوا در فصل زمستان بسیاری از تجهیزات برش لیزری و دستگاه ‌های لیزر صنعتی نیاز به مراقبت دارند به‌ گونه‌ ای که باید از کاهش دمای زیاد و یخ ‌زدگی آن‌ ها جلوگیری به عمل آید.

بیشتر اقدامات نگهداری از دستگاه های لیزر صنعتی در زمستان شامل محافظت از مایعاتی است که در اجزای مختلف دستگاه در جریان است. همانگونه که ممکن است بدانید انجماد در مایعات دمایی است که در آن مایع از حالت اصلی خود خارج و به جامد تبدیل می ‌شود. این انجماد مایعات موجود در دستگاه چیلر که در دستگاه لیزر در جریان است می تواند سبب آسیب جدی به دستگاه شود.

یکی از مایعاتی که در دستگاه ‌های لیزر به کار می‌ رود آب ‌مقطر و یا آب دیونیزه است که پس ‌از انجماد حجم آن افزایش می ‌یابد و این افزایش حجم سبب می ‌شود که لوله لیزر بشکند و سبب گرفتگی در سایر اجزای دستگاه شود.

نکات نگهداری از دستگاه های لیزر صنعتی در زمستان

 جهت جلوگیری از آسیب به لوله لیزر، هد لیزر و چیلر دستگاه که این آب در این قسمت‌ ها در جریان است و برای کاهش دمای قطعات در این قسمت ‌ها گردش می ‌کند، چند اقدام برای جلوگیری از یخ  زدگی می ‌توان انجام داد که همگی این موارد در نکات نگهداری از دستگاه های لیزر صنعتی در زمستان و هوای سرد لازم است مورد توجه قرار گیرند. از جمله این نکات عبارتند از:

  • تنظیم دمای آب چیلر دستگاه لیزر

آب دستگاه چیلر در دستگاه در حال گردش است. بنابراین برای این‌ که اطمینان حاصل کنید که این روند ادامه دارد دمای آب چیلر را بین پنج‌ تا ده درجه سانتی ‌گراد قرار دهید.

 این کار به منظور اطمینان از عدم یخ‌ زدگی آب در زمستان باید انجام گیرد.

  • تخلیه آب دستگاه لیزر

یکی دیگر از راهکار ها این است که پس ‌از هر بار انجام فرآیند لیزر در پایان هر روز کاری اپراتور مایع خنک ‌کننده لیزر و آب موجود در دستگاه چیلر را تخلیه کند. جهت تخلیه آب می ‌توانید از پمپ هوا و یا کمپرسور استفاده کنید.

برای انجام این کار ممکن است کمی به دردسر بیفتید چرا که انجام هر روزه این عملیات ممکن است خسته‌ کننده باشد و این‌ که باید به‌ خاطر داشت که روز بعد حتماً مایعات جایگزین شوند. در صورتی ‌که فراموشی صورت بگیرد آسیب جدی به دستگاه وارد می‌ شود.

  • استفاده از ضد یخ

روش دیگر این است که از ضد یخ استفاده کنید. ضد یخ‌ ها از الکل و آب تشکیل شده اند این مایع سبب خوردگی جزئی قطعات داخلی می ‌شود. با این‌ حال باید از ضدیخ مخصوص دستگاه‌ های لیزری استفاده نمود. اگر از ضدیخ استفاده می‌ کنید سعی کنید که آن را با مقداری آب یونیزه رقیق کنید. به این نکته باید دقت داشت که اضافه نمودن ضد یخ بیش ‌از مقدار لازم بر شدت و کیفیت لیزر اثر گذار است.

به‌ طور کلی تنها در فصل زمستان می ‌توان از ضد یخ همراه با آب استفاده کرد. پس ‌از پایان فصل سرد باید قطعات با استفاده از آب ‌مقطر تمیز شده و این مایع را جایگزین ضدیخ نمود.

  • گرم کردن لوله های چیلر

برای دمای بالاتر از پنج درجه سانتی ‌گراد بدون نگرانی می ‌توان دستگاه را روشن و استفاده کنید. اما اگر دمای محیط کمتر از پنج درجه است قبل ‌از روشن نمودن دستگاه از یک دمنده برای دمیدن هوای گرم به لوله‌ های داخلی چیلر برای مدت ‌زمانی استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که انجمادی رخ نداده باشد. دستگاه لیزر را می‌توان با ولتاژ پایین راه ‌اندازی کرد تا اگر تا گردش آب در دستگاه چیلر حفظ شود اگر برای مدت طولانی از دستگاه استفاده نکرده ‌اید و اگر پس ‌از این ‌که روشن کردن دستگاه چیلر و اضافه نمودن آب اخطار گردش عدم گردش آب را مشاهده کردید از سوراخ اگزوز پمپ برای تخلیه آب استفاده کنید و یا پمپ را چندین مرتبه در فاصله زمانی ده تا بیست ثانیه مجدداً راه ‌اندازی کنید همچنین مخزن آب پمپ آب و فیلتر چیلر در عدم استفاده طولانی‌ مدت باید تخلیه شود.

  • تغییر مکان دستگاه لیزر

اگر می‌ توانید چیلر و پمپ آب را در یک محیط گرم ‌تر قرار دهید تا از یخ ‌زدگی تجهیزاتی که مایع در آن‌ ها گردش دارد جلوگیری شود. تغییر مکان دستگاه لیزر نیز یکی از راهکار هایی که می ‌تواند کمک کننده باشد.

 شرایط ایده ‌آل برای محل قرارگیری دستگاه لیزر محیطی با دمای پانزده تا بیست و پنج درجه سانتی‌گراد و میزان رطوبت چهل تا هفتاد درصد است و این‌ که باید دور از تابش آفتاب قرار داشته باشد.

 در زمستان و هنگام عصر تا شب که دمای هوا تغییر محسوسی دارد ممکن است شاهد سفت شدگی گریس و روغن ‌های دستگاه و تراکم مایعات در لوله لیزر باشیم. لذا قرارگیری در محیط مناسب از نظر موارد ذکرشده می ‌تواند مفید باشد.

برخی نکات کلیدی در نگهداری از دستگاه های لیزر صنعتی

  • تعویض آب دستگاه

تعویض آب و تمیز کردن مخزن آن به ‌صورت دوره‌ ای و هفته ‌ای یکبار و تعویض آب در حال گردش مفید است. یکی از مهم ‌ترین اجزایی که باید با آبی که گردش می‌ کند پر شود لوله لیزر است. پس این نکته را در ذهن داشته باشید کیفیت و دمای مناسب آب تأثیر مستقیم بر عمر مفید تیوپ دارد.

 آبی که مورد استفاده قرار می ‌گیرند باید خالص و دمایی بین پنج‌ تا سی و پنج درجه داشته باشد.

  • تمیز نگه داشتن مخزن

 یکی دیگر از اقدامات در جهت نگهداری صحیح از دستگاه لیزر صنعتی تمیز نگه ‌داشتن مخزن است. برای انجام این کار ابتدا دستگاه را از برق جدا کنید آب موجود در لوله لیزر به‌صورت خودکار به مخزن آب برمی ‌گردد  مخزن را باز کنید پمپ آب آن را خارج کنید و آلودگی‌های پمپ آب را پاک کنید آب موجود در مخزن را تعویض کنید و سپس پمپ را در جای خود بگذارید.

  • تمیز نگه داشتن فن دستگاه

 تمیز کردن فن دستگاه جهت زدودن گرد و خاک در کاهش صدا و کاهش بوی بد در هوا مؤثر است.

  • تمیز نگه داشتن آینه و لنز دستگاه

 قبل از هر روز کاری ابتد آینه و لنز های فوکوس را تمیز کنید. گرد و غبار موجود در لنز به‌ راحتی سبب از بین رفتن لیزر می‌ شود و هم چنین به لنز آسیب می ‌زنند. تمیز کردن لنز و آینه ‌های دستگاه شرایط خاص خود را دارد که باید با دقت صورت بگیرد. جهت مطالعه نحوه تمیز کردن آینه دستگاه لیزر و همچنین کلیه قطعات آن کلیک کنید.

شرکت نوین تاک لیزر با بیش از دو دهه سابقه فعالیت در عرضه و فروش انواع دستگاه لیزر صنعتی نظیر دستگاه برش لیزر فلزات، دستگاه برش لیزر غیر فلزات و دستگاه جوش لیزر و همچنین ملزومات و قطعات یدکی با تیم پشتیبانی قوی آماده همکاری با متقاضیان گرامی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با شماره 02149063 تماس حاصل نموده و مشاوره های لازم را از کارشناسان فروش این مجموعه دریافت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *