کاربرد لیزر در صنعت مد و فشن و پوشاک و منسوجات و چرم در طی سال های اخیر به سرعت رو به افزایش است.

اخیراً استفاده از توانایی ‌های دستگاه های لیزر و به خصوص در بخش پوشاک به دلیل سرعت، دقت، کیفیت و مهارت در کاهش هزینه ‌ها افزایش چشمگیری داشته است.

 ماهیت منحصر به فرد صنعت تولید پوشاک به کاربرد های لیزری نیاز دارد و سبب کاهش زمان و روند کار خواهد شد.

در ادامه این مطلب به بررسی کاربرد لیزر در صنعت مد و فشن در بخش ‌های مختلف آن و ویژگی و مزایای استفاده از دستگاه های لیزر صنعتی در این صنعت خواهیم پرداخت.

کاربرد لیزر در صنعت مد و فشن 

به عنوان یک فرآیند کاملاً نوین کاربرد های متعددی از لیزر در صنعت پوشاک وجود دارد. دستگاه های برش و حکاکی لیزری اکنون به طور گسترده در بسیاری از صنایع پوشاک و واحد های تولید پارچه و سایر صنایع نساجی و چرم استفاده می ‌شود. کاربردهای مختلف لیزر در بخش زیر مورد بحث قرار گرفته اند:

  • برش لیزری پارچه

در پارچه های مصنوعی و طبیعی برش لیزری لبه های کاملاً تکمیل شده و بی نقصی را ایجاد می‌ کند، زیرا لیزر لبه ها را ذوب می کند و مشکل ساییدگی که با روش های معمول برش در پارچه ایجاد می شود را برطرف کرده است.

در برش لیزری از لیزر برای برش پارچه در اشکال و الگوهای دلخواه استفاده می شود. در این فرآیند یک لیزر بسیار ظریف بر روی سطح پارچه متمرکز شده و دمای آن به طرز قابل توجهی افزایش می‌ یابد و با تبخیر پارچه برش انجام می‌ شود.

دستگاه های لیزر به دلیل سیستم های کامپیوتری، الگوهای دقیق و بی نقصی را روی پارچه ایجاد می ‌کنند. در برش پارچه باید دقت کرد که برش های تک لایه همیشه نسبت به برش چند لایه از پارچه سریع تر هستند.

مزایای برش لیزری پارچه

از جمله مزایای بی شمار برش لیزری پارچه عبارتند از:

  • دقت فوق‌ العاده و برش تمیز
  • لبه‌ های پارچه در این روش کاملاً مهر و موم شده و ساییدگی اتفاق نمی ‌افتد
  • طراحی در صنعت مد را آسان و بدون دردسر ساخته‌ است
  • می‌ توان از این روش برای برش مواد مختلف مانند: ابریشم، نایلون، چرمی و پلی استر و پنبه استفاده کرد
  • برش ‌ها بدون هیچ فشاری روی پارچه انجام می ‌شود زیرا اجزای دستگاه تماس فیزیکی با پارچه ندارند
  • هیچ علامت ناخواسته ‌ای بر روی پارچه باقی نمی ‌ماند به ‌خصوص در پردازش پارچه‌ های ظریف مانند ابریشم و توری

 

  • محو کردن جین با دستگاه لیزر

محو سازی و حکاکی بر روی جین پیش تر با روش ‌هایی هم چون اسید شویی و سندپلاست انجام می‌ شد. اما در سال ۲۰۰۲ متوجه کاربرد حکاکی لیزری در طراحی ‌های جین شدند و تاکنون از این فناوری برای پردازش در جین استفاده می ‌شود.

در این فرآیند لیزر بر روی پارچه حرکت داده می ‌شود. پرتوهای لیزر رنگ را تجزیه می‌ کند و ماده تنها در جایی‌ که پرتو بر روی پارچه تأثیر می ‌گذارد محو می ‌شود و به مناطق دیگر به‌ طور ناخواسته نفوذ نمی ‌کند.

 حکاکی و محو شدگی جین با لیزر برخلاف روش ‌های سنتی همچون اسید شویی و سند بلاست کاملاً با محیط‌ زیست سازگار است.

 به دلیل فراوانی جین در صنعت مد شرکت ‌ها پتانسیل زیادی برای ادغام تکنیک‌ های مارکینگ لیزری در پارچه ‌های جین خود برای تولید شلوار، کت، دامن و غیره داشته و از آن استفاده می ‌کنند. با استفاده از آن مجموعه ‌ای از الگوها و طراحی ‌های با ظاهری قدیمی، کلمات یا حروف و طراحی ‌های هنری بر روی جین ایجاد می ‌شود.

  • کاربرد برش لیزری برای چاپ تی‌ شرت

برش و حکاکی لیزری تنها محدود به صنعت جین نمی ‌شود و کاربرد های نو آورانه ای در صنعت چاپ لباس نیز دارد. از برش لیزری غیر فلزات برای برش الگوهای چاپ بر روی فیلم ‌ها که در چاپ حرارتی کاربرد دارد استفاده می ‌شود. بدین‌گونه که الگوی چاپ ‌شده با دستگاه لیزر غیر فلزات بر روی یک فیلم برش داده می ‌شود. سپس می‌ توان بر روی هزاران قطعه قرار داد و رنگ ‌آمیزی کرد تا یک تصویر چاپی تمیز و با دقت ایجاد کرد.

  • پردازش چرم با دستگاه برش و حکاکی

مواد چرم طبیعی و مصنوعی  هم در صنعت مد و هم در صنعت خودروسازی استفاده می ‌شوند. جایی ‌که ممکن است برای ساخت کفش، کیف، لباس، صندلی ماشین و تزیینات داخلی و اتومبیل ‌های گران ‌قیمت استفاده شود.

 لیزرها از همان ابتدا برای فرآیند های تولید چرم بکار برده می‌شدند. به‌ خصوص برای حکاکی کد های ردیابی روی پوست حیوانات قبل ‌از دباغی.

 چرم را می ‌توان با سرعت بالا برش داد و طرح‌ های پیچیده و برش ‌های خاص در طراحی لباس کاربرد دارد را به ‌راحتی ایجاد کرد و ضایعات را به حداقل رساند.

 از حکاکی لیزری می ‌توان برای ایجاد الگو و طراحی‌ های پیچیده بر روی چرم استفاده کرد. هم چنین می‌ توان انواع لوگو و نام برند را بر روی محصولات چرمی همچون کیف، کفش، کمربند، دستکش و انواع پوشاک چرمی ایجاد کرد.

مقاله حکاکی و برش لیزری چرم را اینجا بخوانید.

  • حکاکی لیزری کیف و کفش

یکی از اصلی ‌ترین پوشک در صنعت مد کفش و کیف است. یکی از راه‌ هایی که طراحان می‌ توانند محصولات خود را از سایر رقبا متمایز کنند استفاده از دستگاه ‌های برش و حکاکی برای تولید کفش است.

 شرکت ‌ها و برند های بزرگی همچون کانورس از تکنیک ‌های حکاکی لیزری برای تولید کفش ‌هایی که مختص به برندشان است استفاده می ‌کنند. از برش الگو بر روی برزنت و چرم گرفته تا برش لوگو و حکاکی آن بر روی محصول نهایی.

  • دستگاه لیزر در صنعت جواهرات

علاوه ‌بر موارد مختلف همچون پوشاک در صنعت مد و فشن از دستگاه ‌های جوش لیزری و حکاکی فلزات در صنعت جواهر سازی استفاده می‌کنند. انواع حکاکی حروف و تاریخ و هر طرح سفارشی که مد نظر مشتریان و طراحان باشد را می ‌توان با بکارگیری این دستگاه ها شخصی ‌سازی و تولید کرد. از آنجایی‌ که تولید جواهرات نیازمند دقت و ظرافت بالایی است، به لطف دستگاه جوش لیزری اتصال فلزات مختلف که در ساخت جواهرات به کار برده می‌ شود و پایه‌ سازی نگین‌ ها همگی با دقت و ظرافت لیزر انجام ‌پذیر است.

بهترین دستگاه لیزر برای تولید پوشاک

دستگاه ‌های لیزر غیر فلزات CO2 در ساخت طیف گسترده‌ ای از منسوجات از جمله مواد طبیعی و مصنوعی در صنعت مد مورد استفاده اند. لیزر CO2 لیزر گازی است که نور مادون ‌قرمز تولید می‌کند. این لیزر ها به ‌راحتی توسط مواد آلی جذب می ‌شوند و آن را به اولین انتخاب برای برش پارچه ‌های چرمی تبدیل می‌ کند.

 پردازش لیزری با این دستگاه‌ ها بسیار منعطف است و به ‌راحتی امکان ایجاد و اصلاح طرح‌ ها را فراهم می ‌کند.

 بافت‌ ها و طرح‌ ها را می ‌توان روی پارچه و یا اقلام تکمیل ‌شده همچون کیف و کفش اعمال کرد و کل فرآیند هم قابل تکرار و هم سازگار است.

 در مقایسه با پردازش سنتی، لیزرها می ‌توانند در زمان و هزینه صرفه ‌جویی کرده و بهره ‌وری را افزایش دهند،کیفیت را بهبود بخشیده و اثرات زیست ‌محیطی که در روش‌های سنتی ایجاد می ‌شود را کاهش دهند.

از پردازش لیزری پارچه در صنعت خودروسازی برای طیف وسیعی از پارچه‌ های موجود در فضای داخلی خودرو همچون صندلی‌ ها، کمربند، کیسه هوا، تزیینات داخلی استفاده می‌کند.

مزایای استفاده از برش و حکاکی لیزری در صنعت مد و فشن

از آنجایی‌ که امروزه بزرگان صنعت مد و برند های مطرح و همچنین مصرف‌ کنندگان خواهان برش ‌های دقیق پارچه هستند، برش پارچه با لیزر امکان برش بسیار دقیق را بدون دست زدن به پارچه فراهم می‌کند.

به این معنی که فرآیند تولید پوشاک کاملاً تمیز انجام می ‌شود. کیفیت پوشاک با شدت بالا می‌رود. برش لیزری دقتی را ارائه می ‌دهد که به وسیله دستگاه‌ های مکانیکی برش به‌ هیچ ‌عنوان نمی‌توان به آن رسید. سرعت تولید را بهبود می‌ بخشد. بسیار کاربردی ‌تر است و در تولید انبوه امکان کاهش هزینه‌ ها را فراهم می ‌کند.

ویژگی‌ های کاربرد دستگاه لیزری در صنعت مد

از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای طیف گسترده ‌ای از پارچه ‌ها قابل اعمال است
  • علامت‌گذاری و حکاکی لیزری و برش را در ۱ مرحله ترکیب و اعمال می‌ کند
  • کیفیت خوب به دلیل عدم ساییدگی مواد
  • لبه ‌های ذوب‌ شده که در پارچه ‌هایی با الیاف مصنوعی مهم است
  • تمیز و بدون پرز
  • فرایند ساده به دلیل طراحی کامپیوتری هماهنگ
  • دقت بسیار بالا در خطوط برش
  • سرعت پردازش بالا
  • کاهش ضایعات و کاهش هزینه‌ ها

در این مقاله تلاش شد جنبه های متفاوتی از کاربرد لیزر در صنعت مد و فشن مورد بررسی قرار گیرد.

شرکت نوین تاک لیزر ارائه دهنده انواع دستگاه های لیزر صنعتی اعم از لیزر فلزات و غیرفلزات آماده همکاری با صنعتگران گرامی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان این مجموعه با شماره 02149063 در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *