برش لیزری تکنولوژی مدرنی است که با پیدایش دستگاه‌های لیزر و انجام انواع برش‌ها و حکاکی‌ها بر روی متریال‌های مختلف موجب سهولت در افزایش تولیدات و پیشرفت قابل‌توجه و چشمگیر در صنعت لیزر و پیشرفت صنایعی که در این زمینه فعالیت دارند شده است. در واقع میتوان گفت برش لیزری انجام برش متریال‌های گوناگون توسط لیزر است.

هدف کارشناسان نوین تاک لیزر از تهیه این مقاله آشنایی شما عزیزان با برش لیزری و مقایسه آن با روش‌های قدیمی برش است.

برش و حکاکی انواع متریال های فلزی و غیر فلزی  نیازمند یک فرآیند مدرن و سریع برای اجرای کار بدون عیب و نقص است. قبل‌ از پیدایش دستگاه‌ های لیزر که شامل دستگاه های برش فلزات و دستگاه های برش غیر فلزات هستند و پیشرفت علم در این زمینه در گذشته از روش‌های سنتی و مکانیکی جهت برش و حکاکی انواع متریال ها استفاده می‌شده است. اما در روش‌های قدیمی اشکالات و نواقصی وجود داشت که پیدایش دستگاه‌های لیزر و اجرای انواع برش‌ها و حکاکی‌ها توسط این دستگاه ها آن نواقص و کاستی‌ها را برای همیشه و به آسانی برطرف نمود.

تمامی قابلیت ‌های که شرح داده شده از لیزر دستگاه نشأت می‌گیرد. در این روش اشعه لیزر با قدرت و نیروی بسیار زیادی که از خود تولید می‌کند همچنین با گرما و حرارت بسیار بالا که بر روی سطح مورد نظر جهت برش متمرکز می‌شود موجب برش جسم می‌شود.

فرایند برش توسط این دستگاه‌ها با سرعت، دقت و کیفیت بسیار بالا انجام می‌شود.

کاربرد دستگاه های برش لیزری

کاربرد این نوع از دستگاه ها در صنایع مختلف از جمله

بسیار پرکاربرد و مورد توجه صاحبان این صنایع قرار گرفته‌ است.

همان‌طور که گفته شد روش های برش لیزر فلزات به ۲ روش سنتی و مدرن تقسیم‌ بندی می‌شوند.

در ابتدا مختصری در مورد هر ۲ روش توضیح داده خواهد شد و پس‌از آن به مقایسه هر ۲ و مزایای روش مدرن برش لیزری خواهیم پرداخت.

روش های سنتی برش فلزات

میتوان روش های سنتی برش فلزات را در دسته های زیر قرار داد:

تراشکاری: در این روش سنتی برش برای تولید اشکال مختلف از متریال‌های فلزی تراشکاری قطعات به‌صورت دورانی استفاده می‌ شود.

سمباده زنی: در این روش به کمک ابزاری به اسم سمباده کشیدن و ساییدن آن بر روی فلز موجب صاف و صیقلی شدن سطح آن و برداشتن لایه سطحی به میزان مورد نیاز جهت تولید محصولات جدید می شود.

سنگ‌ زنی: در این روش نیز که مشابه سمباده زنی است  با سایش سطح فلز به وسیله سنگ موجب برداشتن لایه‌ای از سطح فلز جهت تولید محصول مورد نظر می شوند.

رزوه زنی و فرزکاری نیز از دیگر روش های سنتی برش هستند.

روش ‌های مدرن برش لیزری

روش ‌های مدرن برش لیزر عبارت‌اند از :

برش لیزر: در این روش که مورد استفاده در بازه‌ی ۱۰ تا ۲۵ میلی‌متری است برش لیزری انواع برش ها را با دقت و سرعت بسیار بالا درعین حفظ کیفیت انجام می دهد. از دیگر مزایای این دستگاه‌ ها آسان بودن استفاده از آن است که بدون اپراتور نیز می‌توان انواع برش ‌ها را اجرا نمود.

انواع لیزرهایی که در این صنعت استفاده می‌شوند عبارت‌اند از لیزر شیمیایی، لیزر جامد، لیزر گازی، لیزر رادیواکتیو و لیزر فیبری که پرکاربردترین لیزرها امروزه لیزرهای جامد و گازی می‌باشند.

برش هوا گاز: در این روش که کاربرد آن در ضخامت‌های ۱۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌متر است به دلیل برش بسیار دقیق و تمیز جهت برش فولاد و آهن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برش ورق با گیوتین: این دستگاه های برش لیزری که مجهز به CNC هستند جهت برش ورق‌های فلزی با سرعت بسیار بالا و با کیفیت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برش واترجت: روش برش واترجت جهت برش هر نوع فلز با هر ضخامتی کاربرد دارد. در این روش انواع فلزات را بدون ایجاد حرارت و گرما و تنها با کمک فشار آب بسیار دقیق و تمیز برش می‌دهند.

مزیت‌های برش لیزری نسبت ‌به روش‌های سنتی آن

  1. برش انواع متریال ها به در این روش با سرعت و دقت بسیار بالا انجام می‌شود.
  2. به دلیل نور متمرکز اشعه لیزر در این روش هیچ‌گونه آسیبی به اطراف برش و نقاط دیگر متریال وارد نخواهد شد، در نتیجه محصول با کیفیت بسیار بالایی برش خورده و تولید خواهد شد.
  3. – یکی از مزایای بارز این دستگاه ها فعالیت بدون سروصدا و لرزش‌های جانبی آن است. به این صورت که با قرار دادن قطعه در دستگاه ‌های برش لیزر انواع حکاکی لیزری و برش بدون هیچ‌گونه لرزشی انجام می‌شود، درنتیجه درصد خطا به‌شدت کاهش می‌یابد و درنهایت محصول تولید شده با کیفیت بسیار بالا و بدون ایجاد ضایعات تولید خواهد شد.
  4. این دستگاه ‌ها جهت حکاکی و برش انواع متریال‌های فلزی و غیرفلزی بکار برده می‌شوند، در نتیجه با توجه به کاربرد بسیار گسترده ای که این دستگاه‌ها در صنعت لیزر و تولیدات مختلف دارند صاحبان صنایع و کسب ‌وکار و تولیدات مختلف به‌آسانی می‌توانند دستگاه لیزر مورد نیاز کسب‌ و کار خود را تهیه کنند.
  5. در این روش اجرای انواع برش‌ها و حکاکی‌ها به‌آسانی و بدون نیاز به اپراتور قابل‌اجرا می‌باشند. تنها کافی‌ست طرح مورد نظر خود را به کمک نرم‌افزارهای گرافیکی به دستگاه منتقل کنید.
  6. انواع برش‌ها و حکاکی‌ها در این روش بدون تماس دستگاه با قطعه و تنها به وسیله اشعه لیزر انجام می‌شود. درنتیجه قطعه تحت هیچ فشار و تغییر شکلی نخواهد بود و تنها به وسیله اشعه لیزر انواع برش و حکاکی ها اجرا خواهد شد.
  7. در این روش امکان برش انواع طرح‌های بسیار پیچیده و ظریف به‌آسانی امکان‌پذیر است.
  8. هزینه تعمیر و نگهداری دستگاه‌ های لیزر صنعتی بسیار پایین و مقرون‌به‌صرفه است.
  9. صرفه‌جویی در هزینه‌ها از دیگر مزیت‌های بارز این دستگاه است. ازجمله برق مصرفی کمی که این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند و همچنین به دلیل سادگی کار با این‌گونه دستگاه‌های مدرن و همچنین نحوه عملکرد دقیق و طراحی هوشمندانه  و عدم نیاز به بکارگیری نیروی انسانی موجب کاهش هزینه‌ های شما عزیزان می شود.

شرکت نوین تاک لیزر به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولید کننده و  وارد کننده دستگاه‌های لیزر با انواع دستگاه‌های لیزر متناسب با کسب‌وکار و بودجه شما عزیزان با طراحی‌های به‌روز و منحصربه‌فرد آن ها آماده ارائه بهترین خدمات و دستگاه‌های لیزر به مشتریان خود است.

 در صورت داشتن هرگونه پرسش و نیاز به دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان نوین تاک با شماره پنج رقمی 49063 تماس حاصل نمایید.

مشخصات بدون اطلاع قبلی قابل تغییر است.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *