یکی از مهم ‌ترین اقدامات در نگهداری از دستگاه‌ های لیزر صنعتی رعایت نکات و راهکارهای افزایش طول عمر دستگاه برش لیزری است. برخی از مصرف‌ کنندگان دستگاه لیزر ممکن است از بهترین شیوه ‌ها برای نگهداری صحیح از دستگاه ‌های خود آگاه نباشند؛ غافل از این ‌که رعایت نکات نگهداری ارتباط مستقیمی با کارکرد بهینه و مرتب دستگاه بدون ایجاد خرابی دارد.

ازآنجا که ارائه برش دقیق و با کیفیت توسط ابزارآلات لیزری مهم ‌ترین قسمت و هدف این دستگاه‌ ها است، چنانچه راهکارهای نگهداری صحیح را بیاموزید سطح کیفی تولیدات وعمر دستگاه را افزایش خواهید داد. در این مطلب برای علاقمندان راهکارها و علت لزوم نگهداری منظم از دستگاه ‌های برش لیزری را ارائه داده ‌ایم.

نکات طول عمر بیشتر دستگاه برش لیزر

برخی از روش‌ ها وجود دارد که می ‌توانید با استفاده از آنها نگهداری منظم برای بهبود کیفیت دستگاه و اطمینان از عملکرد آن در بالاترین سطح دقت برش را رعایت کرد و طول عمر دستگاه را بیشتر کرد که عبارت ‌اند از:

  • نظافت لنز دستگاه لیزر

در لنز دستگاه لیزر یک قطعه مرتبط با بخش تولید اشعه لیزر است و وظیفه آن هم ‌گرایی پرتوهای تولیدی در تیوب و متمرکز کردن آن تحت نور تک ‌قطبی لیزر است. لنز یا عدسی در دستگاه‌ های لیزری وظایف مهمی را در این دستگاه به‌عهده دارند و باید به ‌صورت مرتب توسط اپراتور پس ‌از یک دوره استفاده از دستگاه تمیز و پاک‌ سازی شوند.

ازآنجایی‌ که لنزها می ‌توانند بر کیفیت برش اثر بگذارند در فرآیند استفاده از دستگاه دچار آلودگی می‌ شوند. لایه‌ هایی از گرد و خاک مواد برش داده ‌شده و سایر آلودگی‌ های محیطی روی لنز می ‌نشیند و عملاً سبب می‌ شود لنز به‌ خوبی نتواند متمرکزسازی پرتوهای لیزر پرقدرت را انجام دهد. علاوه ‌بر این ‌که باید به ‌صورت منظم و در طی یک‌ چرخه تمیز شوند، نظافت آن‌ ها به شیوه‌ ای صحیح مهم‌ تر است.

استفاده از اپلیکاتورهای تمیزکننده سواب و پاک ‌سازی صحیح عمر این قطعه یدکی را افزایش می ‌دهد. باید در نظافت آن اطمینان حاصل کرد که از پاک ‌کننده‌ های مناسب و نه به‌ صورت مستقیم استفاده کرد و با ملایمت آن را پولیش کرد تا از ایجاد خط و خش بر روی آن جلوگیری شود.

  • اطمینان از فوکوس اپتیکال پرتو لیزر

دستگاه‌ های برش لیزری جدیدتر دارای اپتیک هایی هستند که به ‌صورت خودکار فوکوس می ‌کنند اما در مدل‌ های قدیمی ‌تر این فوکوس باید دستی انجام شود. اگر دستگاه ‌های قدیمی دارید از متخصصان بخواهید که پس ‌از یک ‌چرخه مشخص میزان اپتیکال بودن فوکوس پرتو لیزر را بسنجد و آن را مجدد تنظیم کنند. فاصله هد دستگاه از محل برش، میزان فوکوس لازم را تعیین می‌ کند اگر دچار جابجایی شود قدرت برش و عمق نفوذ پرتو به‌ خوبی عمل نخواهد کرد.

  • تنظیمات صحیح چیلر دستگاه برش لیزری

چیلر دستگاه برش لیزر وظیفه خنک نگه ‌داشتن و پایین آوردن دمای تیوب دستگاه لیزر یعنی محل تولید پرتو لیزر را به‌ عهده دارد. تیوب دستگاه لیزر قطعه‌ ای گران ‌قیمت است بنابر این تنظیمات دمای مناسب آن برای جلوگیری از آسیب و تخریب و گرمای بیش ‌ازحد امری ضروری است. اکثر چیلرها دارای نمایشگرها و حسگرهای حساس به دما هستند که نشان می ‌دهند دما در سطح مناسبی قرار داشته باشد. اگر به ‌درستی کنترل نشود عمر دستگاه کاهش‌ یافته و هزینه ‌های گزافی را بر روی دستتان می ‌گذارد و نیاز به تعمیرات طولانی‌ مدتی نیز دارد. بهترین محدوده دمایی برای آب دستگاه چیلر 15 تا 25 درجه است که در فصول مختلف این مقدار برای عملکرد صحیح دستگاه باید رعایت شود.

اگر اپراتور در حین کار متوجه شود که تنظیمات دما مختل شده و دمای دستگاه بالاست باید عملیات برش را متوقف کند تا دستگاه سرد شود. برای نگهداری صحیح از چیلر دستگاه سطح آب چیلر باید مرتب چک شود. یک نکته در رابطه با آب دستگاه چیلر میزان رسانایی آن است. ازآنجایی ‌که آب دستگاه در قسمت چیلر و تیوب درحال ‌چرخش است مقداری دچار رسانایی می ‌شود. برای یونیزه بودن آب، اپراتور می ‌بایست رزین را در فاصله زمانی مشخص تعویض کند تا رسانایی را کاهش دهد.

  • نظافت مسیر نور لیزر

تمیز نگه ‌داشتن آینه و لنز بسیار مهم است. مسیر نوری باید کاملاً تراز و تمیز باشد. به ‌طور معمول بین ده تا دوازده درصد از قدرت لیزر در فرآیند برش هدر می ‌رود، اما آینه و لنز کثیف این را به میزان قابل ‌توجهی افزایش می ‌دهد.

 آینه‌ دستگاه لیزر به ‌صورت هفتگی و لنزها به‌ صورت روزانه باید تمیز شوند. کار کردن با دستگاهی که آینه و لنز آلوده ‌ای دارد بدین معناست که باید برای حفظ برش صحیح، مرتباً قدرت را افزایش و یا سرعت را کاهش دهید در نتیجه به دستگاه فشار می ‌آورید و آن باید سخت ‌تر و طولانی ‌تر کار کند تا بتواند نتیجه را حفظ کند.

  • نظافت ریل دستگاه لیزر

هد دستگاه لیزر بر روی ریل ‌ها جابجا می ‌شود. حرکت صحیح هد بدون ایجاد مشکل و به ‌صورت روان تنها زمانی ممکن می ‌شود که ریل‌ ها تمیز و بدون آلودگی باشند. در طول فرآیند برش، اغلب آلودگی ‌هایی منعکس می شود که بر روی دستگاه می‌ نشیند. باید ریل ‌ها را با دستمال کتان خشک و روغن‌ های روان‌ کننده چرخ ‌ها صیقلی کرد.

مطالعه مقاله نحوه تمیز کردن دستگاه برش لیزری می تواند کمک کننده باشد.

تاثیر نگهداری صحیح از دستگاه برش لیزر بر کیفیت و طول عمرآن

راهکارهایی که برای افزایش طول عمر دستگاه برش لیزری بکار می برید تنها در این قسمت به شما کمک نمی کند بلکه هرچه میزان رسیدگی به دستگاه بیشتر شود کیفیت برش را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. می دانید که پرتو لیزر عملیات برش را بدون تماس انجام می دهد بنابراین این دستگاه های غیر تماسی نیاز به تیز کردن و صیقل دادن ندارند و از این رو نگهداری و تعویض قطعات در دستگاه های برش لیزری نسبت به سایر دستگاه های تماسی برش و مکانیکی بسیار پایین است. در صورتی که به خوبی نکات مربوط به نظافت دستگاه رعایت شود می توان بدون ایجاد مشکل و در بالاترین حد از کیفیت عملیات برش را با همان کیفیت روزهای اولیه دستگاه اجرا کرد.

کلام آخر

تمام قدرت و توان و طول عمردستگاه های لیزر به کیفیت پرتو لیزری برمی گردد. پس از مدتی استفاده مکرر از این دستگاه ها متوجه کاهش قدرت آن خواهید شد که تولید را تحت تاثیر قرار داده است. برای بازگشت دوباره توان دستگاه باید همانگونه که اشاره شد اول مسیر تولید نور لیزر ازجمله آینه و لنز را نظافت کرد و از تیوب دستگاه لیزر به عنوان منبع تولیدی لیزر محافظت کرد. دوم شرایط محیطی را به خوبی بهینه سازی کرد و محل نگهداری دستگاه لیزر را پاکیزه بدون آلودگی و گرد و غبار نگهداری کرد.

شرکت نوین تاک لیزر برترین ارائه دهنده انواع تجهیزات لیزری و دستگاه های حکاکی و برش لیزر فلزات و غیر فلزات آماده عرضه محصولات خود به متقاضیان گرامی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره  با بخش کارشناسی فروش با شماره 02149063 شرکت در ارتباط باشید و از مشاوره رایگان کارشناسان بهره مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *