برای انجام یک پروژه حکاکی و برش لیزری موفق توجه به برخی جزئیات می تواند به فرآیند تمیز و دقیق بودن پروژه کمک شایانی کند. برش و حکاکی با دستگاه لیزر صنعتی برروی مواد فلزی و غیر فلزی یک روش محبوب و کارآمد است که به برخی ملاحظات چه در مراحل طراحی و چه در حین کار نیاز دارد.

در ادامه این مقاله به بررسی  12 نکته مهم خواهیم پرداخت که در صورت رعایت این نکات مهم در برش و حکاکی لیزری به خروجی نهایی با کیفیتی دست پیدا خواهید کرد.

نکات مهم در برش و حکاکی لیزری

اولین مرحله ای که خروجی کار را مشخص می  کند و مستقیماً کیفیت محصول نهایی را  تعیین می کند طراحی و نحوه حکاکی و برش است و سپس توجه به متریال و نحوه انجام آن. نکاتی که باید در فایل طراحی لحاظ شود عبارتند از:

  1. فرمت مناسب فایل طراحی

هنگام طراحی پروژه برش لیزری خود باید یک فایل وکتور تهیه کنید. دستگاه های لیزر نیاز به فایل برداری که از یک فرمول ریاضی پیروی می کند دارند که امکان تغییر اندازه طرح را بدون افت کیفیت فراهم می کند. زمانی که یک تصویر و فایل طراحی که قرار است اعمال شود را با فرمت  JPG و یا PNG خروجی می گیرید، در صورت اعمال تغییر اندازه کیفیت خود را از دست می دهد. چرا که این تصاویر با پیکسل منطبق شده است در حالی که یک فایل برداری مانند وکتور و یا SVG اینطور نیست.

برش لیزری فایل وکتور را به عنوان مسیرهایی برای برش یا حکاکی می خواند. دستگاه نمی تواند jpg یا png را بخواند. محبوب ترین فرمت فایل برداری svg است که باید از آن برای طراحی استفاده کنید.

  1. انتخاب نرم افزار مناسب

برای برش لیزری می توانید از دو نوع نرم افزار دو بعدی یا سه بعدی استفاده کنید. نرم افزار دو بعدی امکان طراحی لوگو برند را به طراح گرافیک می دهد. درحالی که شما بر روی ورق های مسطح کار می کنید اما برخی پروژه های مهندسی را با نرم افزار های سه بعدی می  توانید طراحی کنید.

نرم افزار دو بعدی شامل: Adobe illustrator ، Coreldraw، AutoCAD، Inkscape

نرم افزارهای سه بعدی مهندسی شامل: Solidworks، Autodesk Inventor، Autodesk Fusion

مطالعه مقاله لیست بهترین نرم افزار های حکاکی و برش لیزری را از دست ندهید.

  1. متریال با ضخامت مناسب

یکی از مهمترین نکات انتخاب مواد و ورق هایی با ضخامت مناسب است.  بسته به اینکه طرح شما چقدر جزئیات دارد و اگر قصد حکاکی دارید، ضخامت مواد نقش مهمی ایفا می کند. ضخامت ها می تواند از 1 تا 10 میلی متر باشد. اگر طراحی برش لیزری شما شامل حکاکی است، نباید ماده ای با ضخامت کم  را انتخاب کنید زیرا لیزر می تواند آن را برش دهد. علاوه بر این اگر مواد شما بسیار نازک است، لیزر ممکن است آن را ذوب کند.

  1. قطر پرتو لیزر

توجه به قطر پرتو لیزر و کرف نکته ای بسیار ریز است که می تواند اندازه ناحیه برش را تغییر دهد. زمانی که پرتو لیزر برروی مواد اعمال می شود بسیاری فراموش می کنند که قطر پرتو لیزر که سبب سوختن اندازه کوچکی از سطح می شود را در نظر بگیرند. اگرچه این قطر در حد میلی متر است اما می تواند وارد ناحیه برش شده و در حد چند میلی متر اندازه اشکال برش خورده را کوچک کند.

برای درک بهتر این مثال را در نظر بگیرید که مربعی با اندازه 40 میلی متر را می خواهید برش بزنید و دقیقاً پرتو را در این اندازه اعمال می کنید در حالی که پس از پایان در میابید که اندازه اضلاع 38.5 میلی متر شده است. در هنگام طراحی مقدار ناحیه ای از لبه های کار که در اثر گرما ممکن است ذوب شود را به اندازه های مورد نظر اضافه کنید.

  1. حداقل فاصله بین خطوط برش

یکی دیگر از جنبه های مهمی که در برش لیزری باید به آن توجه کنید، حداقل فاصله بین دو خط برش است. اگر دو خط خیلی نزدیک باشند، اشعه لیزر مواد را ذوب می کند. حداقل فاصله ای که باید بین دو خط لحاظ کنید با ضخامت ماده و جنس آن مرتبط است.

  1. پوشاندن لبه ها

در انجام برش لیزری و به خصوص در حکاکی لیزری در متریال های چوبی و ام دی اف، به علت سوختن لکه های دوده در اطراف لبه ها ایجاد می شود که برای حل این مشکل می توانید روی ناحیه برش را با یک  نوار چسب کاغذی بپوشانید. نگران نباشید زیرا استفاده از آن قدرت لیزر را کم نمی کند، اگر حس کردید که به خوبی انجام نمی شود مقداری قدرت پرتو را بالا ببرید.

  1. تنظیمات پیش فرض

در تنظیمات دستگاه لیزر خود تنظیمات مربوط به متریال مختلف را ست کنید، تا از پارامترهای از پیش تعیین شده و ذخیره شده برای افزایش سرعت و کیفیت استفاده کنید و میزان خطای خود را پایین بیاورید.

  1. تست آزمایشی

همیشه به عنوان یک قانون کلی و بخصوص برای کار بر روی پروژه های حساس با متریال گران قیمت بخاطر داشته باشید که انجام تست آزمایشی اولین اقدامی است که پیش از انجام پروژه اصلی باید انجام دهید. میزان سازگاری متریال، ضخامت برش، تست طراحی، جزئیات و خطاهای احتمالی از مهم ترین اطلاعاتی است که در تست آزمایشی بدست می آورید.

  1. اجرای لایه بندی شده

اگر طرح انتخابی که قرار است حکاکی شود شامل چندین مرحله است بهتر است که فایل طراحی به صورت لایه باز باشد تا بتوان در هربار با خاموش کردن لایه های اضافی به صورت مرحله به مرحله حکاکی را برای شکل و قسمت مورد نظر اجرا کرد. کنترل ترتیب برش در کاهش خطا مؤثر است. به جای استفاده از چندین فایل جداگانه برای انجام هر قسمت کافی است که یک فایل طراحی را به صورت لایه باز در اختیار داشته باشید تا لایه ها یکی پس از دیگری سازماندهی شوند.

  1. حکاکی چوب و فرآورده های آن

در حکاکی چوب اغلب به دلیل وجود رگه هایی که در بافت آن وجود دارد، حکاکی دچار ناهماهنگی و تغییر رنگ می شود، زیرا رگه ها روشنتر بافت نرم تری دارند و متفاوت تر می سوزند و تیره تر می شوند. اگر یکنواختی برایتان مهم است از فرآورده های چوبی نظیر ام دی اف و تخته سه لا استفاده کنید. در برخی موارد که متریال دارای روکش چوب است نیز این قضیه صادق است و برای حکاکی بهتر است که تمام رویه را بتراشید.

  1. حذف خطوط همپوشان

زمانی که می خواهید طرحی را به یکدیگر بچسبانید به صورتی که در ظاهر یک خط مشترک و همپوشان با یکدیگر دارند باید در فایل طراحی تنها یک خط رسم کنید. شاید شما آن را یک خط ببینید اما دستگاه آن را دو خط مجزا در نظر می گیرد و برای یکی از اجزای طراحی آن را دوبار طی میکند و برای دیگری آن را حذف می کند. بنابراین در نظر بگیرید که خطوطی که با یکدیگر برروی هم قرار می گیرند را یکبار در فایل طراحی لحاظ کنید.

  1. تغییر ضخامت خطوط برش

همانگونه که اشاره شد بهترین فرمت برای برش و حکاکی لیزری خطوط برداری هستند. لیزر این خطوط را به صورت کاملاً نازک طی می کند. اگر می خواهید ضخامت خطوط را افزایش دهید می توانید ارتفاع هد را تغییر دهید. با اینکار فوکوس پرتو لیزر تغییر می کند و بجای یک لاین باریک خطوط ضخیم تری را رسم می کند. برای این کار از توان کمتر با سرعت بالاتر و لیفت هد لیزری استفاده کنید.

در این مقاله تلاش شد نکات مهم در برش و حکاکی لیزری ارائه شوند تا راهنمای شما عزیزان در دست یابی به مطلوب ترین نتیجه ممکن در برش و حکاکی لیزری باشند.

شرکت نوین تاک لیزر ارائه دهنده برترین تجهیزات و انواع دستگاه لیزری فلزات و دستگاه لیزری غیر فلزات، مناسب برای انجام حکاکی و برش لیزری انواع متریال آماده ارائه محصولات خود به متقاضیان گرامی است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با واحد کارشناسان فروش و مشاورین نوین تاک لیزر با شماره 02149063 در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *