حفظ و افزایش کیفیت محصول یکی از دغدغه‌ های بسیاری از تولیدکنندگان است. کیفیت محصول نهایی تأثیر بسزایی در انتخاب مشتری داشته و می ‌تواند میزان فروش یک محصول را افزایش و یا کاهش دهد. افزایش کیفیت مستلزم اصولی طی شدن فرآیند تولید است.

این اصول شامل دستگاه سالم، اپراتور ماهر، مواد اولیه باکیفیت و برخی فاکتور ها می شود تا محصول نهایی دچار افت کیفیت نشود. یکی از دستگاه ‌هایی که در اغلب صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد دستگاه برش و حکاکی لیزری است.

در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی راهکار های افزایش کیفیت برش و حکاکی در دستگاه لیزر صنعتی بپردازیم، اما آنچه مد نظر ما از افزایش کیفیت است درواقع حداکثر بهره ‌وری از امکانات و توانایی دستگاه است.

برش و حکاکی لیزری توسط دستگاه های لیزر CO2 و یا مخلوطی از گازهای نیتروژن و هلیوم و تأمین انرژی در ژنراتور انجام شده و در مدت زمان کوتاهی پرتو های به شدت متمرکز مواد را ذوب می کنند که سبب عمل فرآیند برش و یا حکاکی بر روی مواد فلزی و غیرفلزی می‌شود.

 استفاده از این روش محدودیت در پردازش مواد نسوز و سخت و یا مواد ظریف و شکننده را کنار می‌ گذارد و دستگاه لیزر صنعتی این امر را با دقت و سرعت بالا و بدون تغییر شکل در متریال انجام می دهد.

عوامل موثر بر کیفیت برش و حکاکی لیزری

 در فرآیند لیزر عوامل زیادی در کیفیت برش و حکاکی تأثیرگذار اند اما چند عامل اصلی بیشترین اثر را در کیفیت نهایی محصول دارد.

 این عوامل عبارتند از: سرعت برش، موقعیت فوکوس و قرار گیری هد دستگاه، فشار گاز کمکی، توان خروجی لیزر و برخی پارامتر دیگر نظیر: مسیر نور خروجی، ویژگی های قطعه کار که میزان بازتاب و وضعیت سطح ماده است، وضعیت نازل، گیره صفحه و … .

در پارامتر برش موقعیت فوکوس لیزر و تنظیم صحیح هد و ارتفاع آن، میزان عمق برش و نفوذ لیزر به صفحه کار در کیفیت برش اثر گذار است.

 بهترین موقعیت قرارگیری آن به صورتی است که کمی کمتر از یک دوم تا دو سوم ضخامت صفحه باشد. موقعیت صفحه قطعه کار و بدون ارتعاش بودن آن نیز عامل دیگر است که در کیفیت برش اثرگذار است.

 هنگام پردازش لبه ‌های قطعه کار سرعت برش را باید کاهش داد. شتاب برش بعد از گذر از لبه ‌ها باید به‌ صورت یکنواخت باشد. بدون افزایش و یا کاهش در سرعت میتوان به برشی یکنواخت دست یافت.

فرآیند برش و حکاکی با استفاده از دستگاه لیزر صنعتی

سایر عوامل تأثیر گذار بر کیفیت خروجی دستگاه لیزر صنعتی که با توجه به آنان درصد زیادی از خطا ها کم شده و کیفیت نهایی مطلوبی بدست می آید عبارتند از:

  • نرم افزار گرافیکی مناسب

چه برای حکاکی و چه برای برش در مرحله اول نیاز به یک نقشه راه است که به آن طرح گفته می ‌شود. این طرح با انواع نرم ‌افزار های گرافیکی طراحی شده و سپس به دستگاه‌ منتقل می شود تا مواد را مانند طرح برش داده و یا بر روی آن حکاکی کند.

دستگاه ‌های برش و حکاکی لیزری عکس ‌هایی که به ‌صورت پیکسلی با فرمت JPG  را نمی‌تواند به‌ عنوان نقشه استفاده کند.

 برای اینکار باید از عکس ‌هایی که به‌ صورت برداری و وکتور طراحی ‌شده با انواع فرمت PNG  و TIFF و… استفاده کرد.

 اینکار باعث می‌شود دقت برش و حکاکی افزایش پیدا کرده و برش دقیقاً بر اساس طراحی انجام شود.

اپراتور دستگاه و طراح نرم افزار آن نقش مؤثری در نحوه اجرا و کار با دستگاه دارند بنابراین ترجیحاً برای کار با این سیستم حساس از افراد با تجربه و متخصص دعوت به همکاری نمایید.

  • انتخاب متریال مناسب

 اینکه بدانیم متریالی که قرار است برش بزنیم و یا بر روی آن حکاکی کنیم نیاز به چه تنظیماتی در دستگاه دارد. آشنایی و داشتن اطلاعات نوع متریال از نکات حائز اهمیت برای یک برش و حکاکی با کیفیت است.

هنگامی‌که طرح به دستگاه منتقل می‌شود توسط سیستم  CNC دستگاه خوانده می ‌شود سپس براساس متریال باید تنظیماتی خاص اعمال شود.

 به‌عنوان مثال توان لیزر، میزان نفوذ از این دسته تنظیمات هستند که توسط سیستم سی ان سی قابل تنظیم اند. چنانچه این تنظیمات به‌درستی انجام نگیرد کیفیت محصول نهایی مطلوب نخواهد بود و برعکس چنانچه انجام شود باعث افزایش کیفیت برش و حکاکی در دستگاه لیزر صنعتی می‌شود.

  • انتخاب دستگاه مناسب

انتخاب دستگاه متناسب با نوع فعالیت و نوع متریال و شناخت دستگاه های متنوعی که در بازار ایران موجود است و گرفتن مشاوره از متخصصین  جهت کسب اطلاع از توانایی ها و قابلیت هر دستگاه بسیار مهم است.

  • دستگاه سالم

یکی از راهکار هایی که جهت افزایش کیفیت برش و حکاکی لازم است انجام شود، سالم نگه‌ داشتن دستگاه است. انجام سرویس‌های دوره‌ای، تعویض قطعات معیوب و نظافت دستگاه برش لیزری ازجمله فعالیت ‌هایی است که سلامت دستگاه را تضمین می‌کند و درنهایت باعث افزایش کیفیت نهایی برش و حکاکی می‌شود.

  • نازل دستگاه

نازل دستگاه لیزر در قسمت هد دستگاه قرار دارد که به کنترل گاز کمکی و محافظت از لنز کمک می ‌کند. چنانچه این قطعه دچار مشکل و یا خرابی شود در کیفیت برش گوشه ‌های طرح و سوراخ ‌کاری تأثیر می‌گذارد. نازل اگر نتواند به‌ خوبی گاز کمکی را کنترل کند می‌تواند حتی باعث از بین رفتن کلی طرح شود.

  • سنسور ها

دستگاه‌ های برش و حکاکی لیزری دارای انواع و اقسام سنسور ها هستند. این سنسور ها حرارت بالا ناشی از گاز  را کنترل می‌ کند. حرارت بالا باعث از بین رفتن متریال می‌ شود چنانچه سنسور به ‌درستی عمل نکند نمی ‌تواند میزان حرارت را به‌ درستی نشان داده و در نتیجه کیفیت نهایی طرح به‌ شدت افت پیدا خواهد کرد.

  • کیفیت پرتو لیزر

تاکنون مطالعات بسیار زیادی در زمینه افزایش کیفیت پرتو لیزر شده‌ است. در سال ‌های اخیر جهت افزایش کیفیت پرتو لیزر از تکنولوژی جدیدی استفاده شد که در دستگاه برش لیزر فایبر بکار گرفته شده‌ است.

کیفیت پرتو لیزر این دستگاه‌ به ‌مراتب بالاتر از دیگر نوع پرتو لیزر هاست. یکی از راه ‌های افزایش کیفیت برش و حکاکی استفاده از دستگاه لیزر فایبر با پرتو های لیزری با کیفیت است.

سخن آخر

درنهایت با یک جمع ‌بندی میتوان نتیجه گرفت که جهت افزایش کیفیت برش و حکاکی لیزری لازم است از متریال‌ مرغوب، اپراتور باتجربه، دستگاه‌ های سالم و مناسب استفاده نمود.

 متریال مرغوب  به‌راحتی تهیه می ‌شود اما انتخاب دستگاه مناسب و سالم امری تخصصی است. جهت انتخاب دستگاه مناسب صنایع خود نیاز دارید که در این ‌مورد از متخصصین راهنمایی ‌های لازم را دریافت کنید.

اگر دستگاه باکیفیت داشته باشید فقط نیاز به یک اپراتور با تجربه برای افزایش کیفیت دارید.

 شرکت نوین تاک لیزر افزایش کیفیت محصولات شما را بسیار آسان کرده ‌است. شما می‌توانید از متخصصین این شرکت جهت خرید دستگاه مطلوب مشاوره بگیرید و بهترین نوع را برای کار خود انتخاب کنید.

با خرید دستگاه از این شرکت سلامت دستگاه خود را تضمین می‌کنید، چرا که دستگاه ‌های این شرکت دارای گارانتی و ضمانت‌نامه معتبر می باشند. پس ‌از خرید دستگاه و نصب آن متخصصین مجموعه تا هر زمان که نیاز داشته باشید آموزش ‌های لازم را به شما و یا اپراتور ما ارائه می ‌دهند تا به کیفیت مطلوب در محصولات خود دست یابید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *