تمام ابزار آلات و ماشین‌ های صنعتی برای عملکرد صحیح و افزایش طول عمر، نیاز به سرویس و نگهداری دارند. اگر این عمل به ‌صورت زمان ‌بندی‌ شده در موعد خود انجام گیرد سلامت دستگاه شما را تضمین می ‌کند و هزینه سنگین تعمیر دستگاه را کاهش می دهد.

بگذارید برای جا افتادن این‌ موضوع یک مثال بزنیم. تمام خودروهای موجود در دنیا دارای قطعات و لوازمی هستند که به ‌صورت دوره ‌ای نیاز به تعویض دارند. این لوازم شامل روغن ‌موتور و جعبه ‌دنده، آب رادیاتور، فیلترهای موجود در خودرو و … می‌باشد. هرکدام از این لوازم دارای عمر مفیدی هستند که بر اساس پیمایش خودرو محاسبه می‌شود. چنانچه بعد از گذشت زمان سرویس این قطعات به تعویض آن اقدام نکنیم شاید به‌ ظاهر و فوراً اتفاق خاصی مشاهده ‌نشود اما در بلند مدت بر روی موتور خودرو تأثیرات مخرب می ‌گذارد.

دستگاه های برش و حکاکی لیزری از آن دسته از ابزار آلات صنعتی هستند که نیاز به تعمیرات و نگهداری دارند. این دستگاه از مجموعه ای از قطعات مختلف تشکیل‌ شده که با همکاری هم پرتو لیزر را تولید می ‌کند.

دستگاه های لیزر صنعتی برای عملکرد دقیق و صحیح و افزایش طول عمر نیاز به تمیز کردن و سرویس دارند. در این مقاله شما را با نحوه تمیز کردن دستگاه برش لیزری آشنا خواهیم کرد. چنانچه در مجموعه خود از این نوع دستگاه استفاده می ‌کنید خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می ‌کنیم.

چرا دستگاه برش لیزری نیاز به تمیز کردن دارد؟

در ابتدا باید به این سؤال پاسخ دهیم که چه نیازی به تمیزکاری دستگاه لیزری وجود دارد؟  فقط برای ظاهر زیبا این کار را انجام می‌دهیم یا بر روی عملکرد دستگاه نیز تأثیرگذار است؟

همان‌طور که می‌دانید برش و حکاکی لیزری باعث سوختن متریال می شود، این سوختن باعث جدا شدن قطعه یا حکاکی می‌شود. سوختن متریال باعث ایجاد دوده می‌شود، این دوده با دوده ‌های معمولی دارای یک تفاوت اساسی است و آن این است که این دوده به ‌شدت سمی است و چنانچه بر روی قطعات به ‌صورت طولانی ‌مدت بنشیند باعث فرسوده شدن آن‌ ها می ‌شود البته با مکنده ای که در دستگاه قرار داده شده، بیشتر این دوده و غبار به بیرون از دستگاه هدایت می‌شود اما باز هم مقداری از آن در داخل دستگاه باقی می‌ماند. این غبارآلود سمی بر روی هد، لنز، آینه و محور اصلی دستگاه می‌نشیند و چنانچه به آن توجه نشود باعث وارد آمدن خسارت به دستگاه می‌شود.

بدون شک شنیده اید که پیشگیری بهتر از درمان است، در نتیجه تمیزکاری بهتر از پرداخت هزینه‌ های سنگین برای تعمیرات است.

حال که متوجه اهمیت موضوع تمیز کردن دستگاه های صنعتی شده‌ایم باید بدانیم که تمیز کردن دستگاه برش لیزری دارای اصول و روش مختص به خود است که نیاز به مواد خاص دارد.

لازم است تمیزکاری به ‌صورت اصولی انجام شود تا باعث آسیب قطعه نشود. گاهاً مشاهده می‌شود که برخی از اپراتور های دستگاه لیزر برای تمیزکاری از موادی که باعث آسیب به قطعات می ‌شود استفاده می‌کنند و یا از ابزارآلاتی استفاده می‌کنند که در عملکرد دستگاه تأثیر گذار است. پس در صورتی‌ که قصد تمیزکاری دستگاه خود را دارید لازم است به نکات مهمی که در ادامه به آن اشاره می ‌کنیم توجه کنید.

نکات تمیز کردن دستگاه برش لیزر

اولین قطعه ‌ای که در معرض آلودگی و غبار بر اثر سوختن قرار دارد، لنز دستگاه است. بر همین اساس ما هم اول روش تمیز کردن این قطعه را توضیح می ‌دهیم.

  • نحوه تمیز کردن لنز دستگاه برش لیزر

یکی از قطعاتی که در کیفیت برش تأثیر گذار است لنز دستگاه لیزر است. این لنز از یک عدسی تشکیل‌ شده که پرتو های لیزر را دریافت کرده و به ‌صورت نقطه ‌ای (هم‌گرا) در می‌آورد، چنانچه این قطعه نتواند حداکثر توان خود را در انجام کار داشته باشد، برش از کیفیت خوبی برخوردار نخواهد بود. یکی از عواملی که باعث کاهش توان عدسی می‌شود آلودگی است، ما این آلودگی را چگونه می توان پاک کرد؟

برای اینکار ابتدا گرد و غبار و خاک را به وسیله یک دمنده‌ی هوا مانند دستگاه کمپرسور باد یا سشوار با حرارت سرد پاک کنید، با بالا بردن میزکار دستگاه می‌توان لنز را از جای خود خارج کرد. دقت کنید که بر روی لنز خط و خش نیوفتد. برای این کار سعی کنید در انجام کل مرحله تمیز کاری لنز دستکش پارچه‌ای به دست کنید. پس‌از خارج کردن لنز، آن را بر روی پارچه ای فاقد پرز قرار دهید.

با یک پارچه که با مواد پاک‌کننده آغشته شده‌ است لنز را پاک کنید. بهترین موادی که می‌توان برای این کار استفاده کرد کلروفوم است. تمیزکاری عدسی بسیار حساس است و نیاز به ‌دقت بالا دارد، سعی کنید در هنگام انجام این کار با دقت و تمرکز بالا عمل کنید. توجه کنید به ‌هیچ‌ عنوان مواد پاک‌کننده را به ‌صورت مستقیم بر روی لنز اسپری نکنید، این کار باعث وارد آمدن آسیب به عدسی می ‌شود. پس ‌از این ‌که مراحل فوق را انجام دادیم نوبت به قراردادن عدسی ها در جای خود می‌رسد. سعی کنید با احتیاط به صورتی که دیگر بر روی این آلودگی ننشیند آن را در جای خود قرار دهید.

بعد از لنز دستگاه نوبت به تمیرکردن آینه ‌ها می‌رسد. سرویس و نگهداری آینه ‌ها روش خاص خود را دارد که به آن اشاره می‌کنیم.

  • نحوه تمیز کردن آینه دستگاه لیزر

وظیفه‌ این قطعه انتقال پرتو به هد دستگاه می‌باشد، چنانچه دچار مشکل و عیب و ایراد شود کیفیت پرتو کاهش می‌یابد. پس به تمیز نگه‌ داشتن آینه‌ دستگاه لیزر توجه ویژه‌ای داشته باشید. هر ذره کوچکی که برای آینه قرار بگیرد می‌تواند باعث انحراف پرتو شود و این انحراف ممکن است خسارات جبران ‌ناپذیری وارد کند.

در ابتدا به مایع تمیزکننده و وسیله‌ای برای تمیز کردن آینه نیاز داریم. برخی حلال‌ها و مواد پاک‌کننده می‌تواند باعث از بین بردن لعاب سطح آینه شود. در انتخاب پاک‌کننده نهایت دقت را داشته باشید. بهترین ماده‌ای که می‌توانید برای این کار استفاده کنید، ماده‌ هایی هستند که در عینک ‌سازی برای پاک کردن شیشه عینک استفاده می‌شود. چنانچه این ماده در دسترس نبود می‌توانید از الکل سفید یا استون استفاده کنید. برای پاک کردن سطح آینه به‌ هیچ ‌عنوان از گوش‌ پاک ‌کن استفاده نکنید، زیرا باعث خط افتادن سطح آینه می‌شود. چنانچه قصد انجام این کار را دارید می ‌توانید با سواپ هایی که در داروخانه ها وجود دارد این کار را انجام دهید. این سواپ ها از جنس کتان هستند و صدمه‌ای به آینه وارد نمی‌کند.

قطعه‌ی بعدی که نیاز به نگهداری و سرویس دارد چیلر خنک‌کننده دستگاه است. اگر به این قطعه توجه نشود می‌تواند باعث آتش‌سوزی و آسیب جدی به دستگاه شود.

  • نحوه سرویس و نگهداری چیلر دستگاه لیزر

همان‌طور که می‌دانید تولید پرتو باعث ایجاد حرارت در تیوب دستگاه لیزر می‌شود. این گرما به وسیله چیلر که در دستگاه تعبیه ‌شده کاهش داده می‌شود تا آسیبی به تیوب وارد نشود. عملکرد این قطعه در تأمین سلامتی دستگاه نقش اساسی دارد. این قطعه دارای فیلتری است که ناخالصی آبی که در آن درحال گردش است را جدا کند. سعی کنید این فیلترها را به‌صورت دوره‌ای تمیز کنید تا ناخالصی آب باعث گرفتگی لوله‌های آن نشود.

نکته‌ای دیگر که مهم است آب درون چیلر است، بهترین ماده‌ای که می‌توانید در چیلر بریزید آب مقطری است که دارای حداقل ناخالصی باشد.

قطعه بعدی که بسیار مهم است مکنده دستگاه است، چنانچه تمام قطعات به ‌صورت دقیق تمیز شوند اما این قطعه به ‌درستی کار نکند، به ‌سرعت بقیه قطعات دچار آلودگی می‌شود پس بسیار ضروری است که از سلامت مکنده دستگاه خود اطمینان حاصل نمایید.

چه زمانی باید سرویس دستگاه برش لیزری انجام شود؟

تمام اقداماتی که گفته شد زمانی تأثیرگذار است که سر موعد خود و به‌صورت منظم انجام شود. چنانچه این فرآیند مرتب انجام نشود، با انجام نشدن آن تفاوت خاصی ندارد. پس نکته اول این است که زمانبندی سرویس دستگاه ‌ها رعایت شود.

قطعاتی را که در معرض دود و غبار آلات هستند سعی کنید به‌صورت روزانه تمیز کنید. همان‌طور که گفتیم این دوده‌ها سمی هستند و باقی ماندن آن ها بر روی قطعات دستگاه باعث فرسوده شدن آن‌ها می‌شود. این قطعات شامل عدسی و آینه ‌ها می‌باشد.

آب چیلر را هر دو ماه یک ‌بار با آب‌ مقطر با کیفیت تعویض نمایید. از کیفیت آب‌ مقطر که به دستگاه افزوده می‌شود اطمینان حاصل نمایید.

در پایان

حال که در این مقاله با نحوه تمیز کردن دستگاه برش لیزری آشنا شده‌اید، سعی کنید این عمل را به ‌صورت مرتب انجام دهید. هرچه این عمل بهتر انجام شود طول عمر قطعات دستگاه لیزر افزایش یافته و در نتیجه آن در هزینه‌ شما صرفه‌ جویی به عمل خواهد آمد.

چنانچه سوالی در مورد سرویس دستگاه برش لیزری و یا نیاز به متخصص جهت انجام این کار و یا آموزش آن دارید تنها کافیست با کارشناسان شرکت نوین تاک لیزر تماس حاصل نمایید.

کارشناسان شرکت نوین تاک لیزر با دانش و تجربه خود می توانند راهنمای شما در زمینه تعمیرات و نگهداری دستگاه برش لیزری شما باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *