جوشکاری لیزری به‌ عنوان یک فناوری اتصال ‌دهنده بسیار کارآمد با سطح بالایی از کیفیت و دقت است که عملکرد و سرعت بالا را در اختیار می ‌گذارد.

 اتصال عملیات جوشکاری لیزری در اطراف حوضچه جوش سبب تغییر شکل و یا اعوجاج متریال نخواهد شد، از این ‌رو به‌ سبب تمامی مزایایی که این تکنولوژی به‌ همراه دارد تبدیل به روشی محبوب برای جوشکاری انواع فلزات در بین صنایع گوناگون گشته‌ است. استفاده از دستگاه‌ جوش لیزری در در صنایع وسیعی همچون خودروسازی، کشتی سازی و همچنین کارگاه‌ه ای بزرگ و کوچک همچون لیزر در صنایع دستی در حال گسترش است لذا چنانچه شما نیز از جمله افرادی هستید که در صدد خرید این دستگاه هستید و از چگونگی عملکرد و یا نحوه کار با آن مطلع نیستید شما را به خواندن ادامه مطلب آموزش نحوه کار با دستگاه جوش لیزر دعوت می‌کنیم.

مراحل کار با دستگاه جوش لیزر

مراحل کار با دستگاه جوش لیزر را به ترتیب زیر انجام دهید:

  • سیم برق دستگاه را به پریز وصل کرده درب پنل اصلی را باز کنید.

 ممکن است که این درب در حالت قفل قرار داشته باشد به ‌هرحال نیاز به باز کردن قفل آن است سپس کلید پاور را در موقعیت روشن قرار دهید.

  • در قسمتی از ماشین لوله نیتروژن تعبیه شده‌ است. محل ورود و اتصال را پیدا کرده و لوله و یا شلنگ را متصل کنید.

کلید سوئیچی برای فعال کردن ورود نیتروژن وجود دارد که باید آن را در جهت روشن کردن نیتروژن بچرخانید.

  • کلید سوئیچ دکمه توقف اضطراری را باز کنید و سپس با چرخاندن کلید اصلی کنترل پنل صبر کنید تا سیستم روشن شود.
  • دستگاه چیلر را روشن کنید. دمای آب دستگاه خنک ‌کننده باید بین ۱۰ تا ۴۰ درجه باشد.
  • کلید سوئیچ لیزر را به سمت REM بچرخانید.
  • بسته توقف اضطراری لیزر را رها کنید.
  • روی نمایشگر کنترل پنل دستگاه گزینه ‌های زیر را انتخاب و فعال کنید.

Start up, aiming beam

Sway mode selection Continuous mode

  • ۲ حالت قرار گرفتن موج‌ لیزر به ‌صورت پالسی  (PW) و موج پیوسته که حالت جوشکاری پیوسته را نشان می‌دهد یعنی (CW) است.
  • برای جوشکاری قطعه ای پیوسته آنرا برروی CW قرار دهید.
  • منتظر بمانید که در قسمت چراغ ‌ها، چراغ زرد رنگ روشن شود.
  •  مخزن گاز نیتروژن را باز کنید.
  • گاز محافظ را با بازکردن شیر CCW آن که دستگیره ای برای اینکار برروی مخزن تعبیه‌ شده را در حالت باز قرار دهید.
  • فشار خروجی گاز را روی MPA 0.5 (میلی پاسکال) تنظیم کنید.
  • هد دستگاه جوش را بردارید و به این حالت دستگاه آماده انجام فرآیند جوشکاری لیزری است.
  • مطمئن شوید که موقعیت قطعه موردنظر که قرار است جوش داده شود به گونه ‌ای قرار گرفته باشد که هد دستگاه که لیزر از آن خارج می‌شود به محل مورد نظر برسد.
  •  برای قطعات بزرگتر می‌توانید با دست ۲ قطعه را در کنار یکدیگر قرار دهید ولی چنانچه قطعه کار کوچک است برای ایمنی بیشتر اپراتور، قطعه را در بین گیره های نگهدارنده قرار دهد تا پایداری داشته باشد و به صورت ثابت باقی بماند. برای تسلط بیشتر و برای قطعات بزرگتر پیشنهاد می شود که دو نفر با همکاری یکدیگر عملیات را انجام دهند.
  • هد دستگاه را در فاصله 20 میلی متر از سطح محدوده هدف جوشکاری فاصله دهید.
  • برای دقت بیشتر بر روی منطقه هدف می‌ توانید از لنز های بزرگ ‌نمایی استفاده کنید.
  • هد دستگاه را با دستی که با آن تسلط بیشتری دارید نگهدارید، این کمک می‌کند که هد را در جهت ‌های استاندارد و محورهای حرکتی عمودی و افقی به‌ خوبی بتوانید جابجا کنید و مانور بدهید و حرکت پرتو لیزر را هدایت کنید.

ماشین‌ های جوش لیزری به ‌صورت دستی و اتوماتیک موجودند. عموماً برای صنایع کوچکتر از دستگاه ‌های جوش دستی استفاده می‌شود که هد دستگاه متحرک است و توسط اپراتور هدایت می‌ شود.

 دستگاه‌ جوش لیزر دستی نسل جدید تجهیزات جوش لیزری است که یک فرآیند غیر تماسی است. بدینگونه که نیازی به اعمال فشار ندارد و زمانی‌ که اشعه لیزر خارج ‌شده از هد به‌ صورت مستقیم بر ناحیه مورد نظر که قرار است متصل شود تابیده می‌شود، ماده را از داخل ذوب می‌ کند.

توسط گاز محافظ لایه ‌ای از اتمسفر محافظتی برای سرد و متبلور شدن ناحیه قرار می ‌گیرد و این برهم ‌کنش مواد با یکدیگر، جوش را ایجاد می‌کند.

استفاده از دستگاه‌ های جوش لیزر که به‌ صورت دستی کنترل می ‌شوند انعطاف ‌پذیر و راحت است و برای قسمت‌ هایی که به ‌سختی قابل ‌دستیابی هستند کاملاً مناسب است.

انواع جوشکاری با دستگاه جوش لیزر

همانگونه که اشاره شد جوشکاری با استفاده از قدرت لیزر و دستگاه های لیزر دستی گزینه ای کاملاً انعطاف ‌پذیر است.

 به‌گونه ‌ای که در هر زاویه‌ای تحقق ‌پذیر است. انواع روش جوشکاری عبارت‌ اند از:

جوشکاری هم‌ پوشانی، جوش لب ‌به‌ لب، جوشکاری عمودی، جوشکاری فیله صاف، جوشکاری فیله خارجی که می‌توانند برای جوشکاری قطعات مختلف پیچیده استفاده شوند.

همچنین تمامی عملیات جوش برای قطعات کار بزرگ با اشکال نامنظم را نیز فراهم می‌ کند و می‌ توانید آن را در هر زاویه ‌ای انجام دهید.

البته روشی دیگر نیز برای انجام لیزر وجود دارد که توسط قطعه سیمی رسانا به ‌عنوان عامل سوم جوش در فرآیند حضور دارد.

نحوه انجام لحیم‌ کاری لیزری

در این روش از یک رشته ‌سیم رسانا جهت انجام جوشکاری استفاده می ‌شود.

 پرتو لیزر به ‌عنوان منبع گرما به سطح سیم هدایت می‌شود و به آن برخورد می ‌کند.

 سیم به ‌صورت مداوم توسط انرژی که از لیزر کسب می‌کند گرم و گرمتر می ‌شود تا زمانی ‌که ذوب ‌شده و به فلزی مایع تبدیل شود که دمایی بالا دارد.

 فلز مایع اکنون راه خود را به سمت شکاف بین ۲ قطعه ‌ای که قرار است جوش داده شود باز می‌کند و به آن نفوذ کرده و پیوندی مستحکم با دو قطعه برقرار می‌ کند.

 انجام این روش در جوشکاری توسط دستگاه جوش لیزر نه ‌تنها محصول زیبایی به دست می‌دهد بلکه آب ‌بندی جوش را بهبود می‌بخشد و از این ‌رو سبب استحکام ناحیه جوش‌ خورده می ‌شود.

و در آخر چنانچه با مراحل گفته ‌شده در ارتباط با آموزش نحوه کار با دستگاه جوش لیزر کمی احساس سردرگمی داشتید به ‌هیچ ‌عنوان نگران نباشید تمامی آموزش صفر تا صد نحوه کار با دستگاه جوش لیزر زمانیکه آن را از شرکت نوین تاک لیزر خریداری می‌کنید توسط تکنسین های حرفه‌ای این مجموعه به شما و یا اپراتور آموزش داده می ‌شود. کار با دستگاه جوش لیزر کاملاً ساده و آسان است تنها با در نظر گرفتن نکاتی می ‌توانید از مزایای این جوشکاری نوین بهره‌مند شوید.

جهت کسب اطلاعات و مشاوره رایگان در خصوص انواع دستگاه های لیزر صنعتی با شرکت نوین تاک لیزر در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *