دستگاه ‌های برش لیزر شامل دستگاه برش لیزری فلزات و دستگاه برش لیزری غیر فلزات هستند. قسمت های تشکیل دهنده و قطعات دستگاه برش لیزری در هر دو نوع معمولاً با هم یکسان است و تنها در نوع لیزر با یکدیگر متفاوتند.

دستگاه برش لیزری عمدتاً از چند بخش اصلی تشکیل شده است.

قسمت اصلی دستگاه یعنی کل سیستم مکانیکی و تجهیزات تولید لیزر یا همان ژنراتور لیزری، قطعات بازتابنده و قسمت نرم افزاری سیستم کنترلر (CNC). برخی تجهیزات کمکی آن شامل موارد زیر است:

  • منبع تغذیه
  • تثبیت کننده
  • خنک ‌کننده آب یا چیلر
  • سیلندر گاز
  • کمپرسور هوا
  • خشک ‌کن و خنک‌ کننده
  • فیلتر تصفیه‌ کننده هوا
  • لنز
  • قاب برش لیزر
  • پلتفرم کنترل
  • موتور
  • مخزن ذخیره گاز

همان‌طور که اشاره شد این دستگاه‌ های پیشرفته از قطعات زیادی تشکیل‌ شده اند. اما اصلی ‌ترین قسمت ‌های آن شامل چند بخش اساسی است که عبارتند از:

 منبع لیزر یا همان سورس، هد دستگاه، سیستم کنترلر یا همان CNC  ، موتور محرک، سیستم انتقال و سیستم کمکی.

هر کدام از این تجهیزات وظیفه ‌ای بر عهده دارند و میتوان گفت به نحوی مکمل دیگری هستند. پس ‌از گذشت مدتی این تجهیزات مانند هر وسیله مکانیکی دیگری نیاز به تعویض قطعات دارند. جهت انجام یک انتخاب صحیح برای تعویض قطعات نیاز به اطلاعات جامع و کاملی است.

قطعات دستگاه برش لیزری

در این مطلب وظیفه قسمت های تشکیل ‌دهنده اصلی دستگاه‌ های برش لیزری را شرح خواهیم داد و به معرفی چند شرکت معتبر که در زمینه تولید قطعات دستگاه های لیزری فعالیت دارند خواهیم پرداخت.

  • سورس دستگاه برش لیزری

سورس دستگاه یا همان منبع لیزر مهم ‌ترین بخش از یک دستگاه لیزری است که بیش ‌از نیمی از ارزش دستگاه به این قسمت بستگی دارد. می‌توان آن را  هسته اصلی و منبع انرژی دستگاه نام‌ گذاری کرد. در حال ‌حاضر چند کمپانی مطرح در دنیا اقدام به تولید دستگاه لیزر و قطعات آن می‌کنند.

برترین آن‌ها Max, Raycus, JPT, IPG, BCF هستند. کشور های سازنده این برند ها چین، آلمان، امریکا روسیه و سنگاپور هستند.

سه برند معتبر MAX, RAYCUS, IPG قطعات دستگاه برش لیزر و سورس دستگاه برش لیزر را تولید کرده که همگی آن ‌ها در کشور موجود بوده و توسط شرکت نوین تاک لیزر عرضه و به فروش می‌رسد.

  • هد دستگاه لیزر

هد دستگاه لیزر از ۳ قسمت تشکیل شده‌ است. این قطعه یک هدایتگر و خروجی دهنده لیزر است که از یک نازل، یک لنز برای فوکوس و یک سیستم ردیابی لیزر تشکیل شده ‌است.

 هد دستگاه برش لیزر، طبق برنامه مسیر برش در مسیر میز کار حرکت می ‌کند.

 ارتفاع قرارگیری هد باید متناسب با ضخامت متریالی که قرار است برش دهید کنترل و تنظیم شود. ۲ برند تولید کننده مطرح هد Raytools و برند آلمانی precite هستند.

  • سیستم کنترل CNC

سیستم CNC همان قسمت نرم ‌افزاری دستگاه و سیستم عاملی برای حرکت هد دستگاه بر روی میز کار و هدایت آن بر روی محورهای X, Y, Z است. به زبان غیر هندسی حرکت برروی محور افقی و عمودی یا همان طول و عرض میزکار و ارتفاع دستگاه.

همچنین کنترل قدرت خروجی لیزر و کیفیت عملکرد دستگاه برش را این سیستم تعیین می‌کند.

 برنامه ‌ای که به نرم ‌افزار دستگاه دستور می‌دهد بسیار در میزان کیفیت نهایی کار تأثیر گذار است و با کنترل صحیح آن میتوان اثر برش را بهبود بخشید. جهت آشنایی با بهترین نرم افزار های حکاکی و برش لیزری کلیک کنید.

 یکی از برندهای معتبر چینی تولیدکننده CNC شرکت Cyput است که محصولات CNC آن عملکردی پایدار و ساده دارد.

 خوشبختانه تحریم ‌های اعمال ‌شده به کشور سبب قطع همکاری و واردات برند های چینی به کشور نشده، بنابراین می‌توان محصولات کارخانجات چینی را از شرکت های معتبر فروشنده دستگاه های لیزری و قطعات یدکی در ایران که واردات مستقیم دستگاه های لیزری معتبر کشور چین و قطعات یدکی آن را انجام میدهند مانند نوین تاک لیزر تهیه نمود.

  • موتور

موتور دستگاه برش، اصلی‌ ترین قسمت برای سیستم حرکتی ماشین است.

 تأثیر چگونگی عملکرد موتور مستقیماً بر روی کیفیت برش و پردازش بر روی محصول و به ‌طور کلی میزان راندمان تولید اثرگذار است.

 ۲ نوع از سیستم‌ های موتوری شامل موتورهای استپر یا پله ای و یا سروُ SERVO وجود دارد که بنا بر نوع محصول تولیدی و موادی که قرار است بر روی آن‌ها فرایند برش صورت بگیرد می ‌تواند متفاوت انتخاب و بر روی دستگاه بارگذاری شود.

  1. موتورهای استپر

 دارای مشخصاتی همچون سرعت راه‌اندازی بالا و مناسب برای تولید با ظرفیت کم است. از این ‌رو قیمت کمتری نسبت ‌به نوع دیگر دارد. اکثر صنایع با توجه به طیف وسیعی از کارکردی که این نوع دارد و همچنین قیمت مقرون ‌به ‌صرفه برای راه‌اندازی دستگاه خود استفاده می‌ کنند.

  1. موتورهای سروُ

موتور سرو نوع پیشرفته‌ تر نسل موتورهای دستگاه برش لیزری هستند. آن‌ها توانایی حرکتی بالایی دارند و عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند و البته قیمت بالاتری نیز نسبت ‌به نمونه اولیه دارد. اکثر صنایع با تیراژ بالای تولید از این نوع موتور بهره می‌برند.

  • لنز

لنز دستگاه برش یکی از قطعات پر استفاده است.

 ۳ نوع مختلف لنز در دستگاه‌ های برش به کار برده می‌شوند.

 لنزهای تمام رفلکس، نیمه معکوس و فوکوس که هر کدام کیفیت و میزان متفاوتی از پرتو لیزر را از خود عبور میدهند. لنز ها به طور کلی تعیین کننده توان خروجی لیزر از دستگاه است.

  • سیستم انتقال

سیستم انتقال دستگاه برش شامل ریل ‌های راهنما و کاهنده های سرعت است که می‌تواند بر دقت ماشین اثرگذار باشد.

 برندهای HIWIN و PMI، برند تایوانی KN, YYC,SHIMPS ژاپنی و Motoreduse فرانسوی از جمله برند های معروف در حوزه تولید این قطعات  سیستم انتقال هستند.

  • سیستم کمکی دستگاه برش

شامل دستگاه چیلر، دستگاه خنک‌کننده، کمپرسور هوا، فن اگزوز و کامپیوتر صنعتی است.

ازجمله برند های چینی Tongfei  است که بهترین کیفیت را در بین سازندگان چینی دارد.

 وظیفه مهمترین  قسمت‌های ذکر شده در بالا به ‌شرح زیر است:

 چیلر: سیستم‌ های خنک‌کننده هد دستگاه هستند که از اهمیت بالایی برخوردار اند. لذا سلامت آن و عملکرد صحیح، از ایجاد خسارت به دستگاه جلوگیری می‌کند.

چیلر همچنین کاربرد های متفاوتی دارد. این سیستم وظیفه خنک کردن ژنراتور دستگاه را نیز به ‌عهده دارد.

چیلر همچنین بازتابنده مسیر نوری و آینه دستگاه را نیز خنک می‌کنند.

 اینکار سبب می‌شود لنز، دمای متعادلی داشته باشد و پس ‌از مدتی تغییر شکل نداده و یا دچار ترک‌ خوردگی نشود.

ژنراتور: ژنراتور شامل قطعاتی است که انرژی الکتریکی را به انرژی نور تبدیل می‌کند.

 مثلاً لیزر CO2 که در دستگاه برش لیزر غیر فلزات به کار می‌رود تنها ۲۰ درصد از انرژی آن سبب تولید نور لیزر شده و باقی‌ مانده آن به انرژی گرمایی تبدیل می‌شود.

 خنک‌ کننده موجود در دستگاه چیلر این گرمای تولیدی اضافی را از ژنراتور گرفته و جذب می‌کند تا این قسمت عملکرد درستی داشته باشد.

و در آخر کمپرسور هوا که نقش تأمین فشار گاز را ایفا می‌کند.

در این مطلب سعی شد قسمت های مختلف و قطعات داخلی دستگاه برش لیزری به صورت کامل معرفی شوند. برای افرادی که با این دستگاه ها کار میکنند ضروری است که با تمام اجزای آن آشنایی داشته باشند و هنگامیکه نیاز به تعویض تجهیزات دستگاه بود بتوانند با آگاهی کامل اقدام کنند.

شرکت نوین تاک لیزر به عنوان کاملترین بانک قطعات یدکی دستگاه برش لیزری از معتبرترین تولید کنندگان کشور چین، مرجع کامل، معتبر و در دسترسی است که تمامی احتیاجات دارندگان انواع دستگاه لیزر صنعتی را برآورده می سازد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در هر زمینه ای تنها کافیست با مشاورین و کارسناسان فروش نوین تاک لیزر با شماره 02149063 تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *