دستگاه جوش لیزری طلا و نقره یکی از ابزارهای جدید در صنعت جواهرسازی است. این فناوری تقریباً توسط بسیاری از برند های سازنده جواهرات مورد استفاده قرار می گیرد.

مسئله ای که جوش لیزری را از سایر روش های سنتی جوشکاری فلزات گرانبها مانند لحیم کاری و یا ذوب متمایز می کند، امکان تعمیر و جوشکاری فلزات غیر مشابه، سرعت، ناحیه جوش کوچک و دقت بی نظیر جوشکاری لیزری است.

سرمایه گذاری برروی دستگاه های جوش لیزری جواهرات، برای بسیاری از کارگاه های طلا و جواهرسازی یک نقطه شروع برای دستیابی به محصولاتی دقیق تر، زیباتر و با جزئیات بیشتر است. اگرچه قیمت ماشین های لیزری کمی بالا است، اما با گذشت زمان می توانید کارهای شگفت انگیزی با جوشکار لیزری انجام دهید که به راحتی می تواند هزینه آن ها را توجیه کند.

مقایسه جوش لیزری طلا و نقره با روش های سنتی

با جوش لیزری، امکان کار بر روی جزئیات ظریف را دارید، ویژگی که این فناوری را برای جواهرات و طلاسازان ایده آل می کند. کار با ماشین های جوش لیزری ساده ‌تر، سریع ‌تر و تمیزتر نسبت به استفاده از روش‌ های معمولی جوش در جواهرسازی مانند لحیم کاری، جوشکاری و ذوب است و با آن نتایج بسیار بهتری را شاهد خواهید بود.

برخلاف روش ‌های لحیم کاری معمولی یا جوشکاری با گاز معمولی، فلزاتی که قرار است به یکدیگر متصل شوند، با جوش لیزری در نقطه جوش یک قسمت مذاب و کاملاً همگن و یکدست بدست می آید که آن ها را به یکدیگر متصل می کند. این باعث می شود که نقص های روش های سنتی برطرف شود و در زمان و هزینه صرفه جویی شود.

ویژگی دستگاه های جوش لیزری طلا و نقره

پیک قدرت یکی از پارامترهای کلیدی لیزر است که سبب ایجاد تفاوت در جوشکاری لیزری فلزات گرانبها و جواهرات می شود. این یکی از مهمترین پارامترهای فنی است که باید در جوشکاری لیزر در نظر بگیرید تا نتایج مطلوب خود را بدست آورید.

فلزات گرانبهایی همچون طلا و نقره در مقایسه با آلیاژهای فولادی معمولی سطوح جذب بسیار پایینی دارند، بنابراین مقدار توان در هر پالس تولید شده توسط سیستم لیزر، اثر ذوب سریعی را در این فلزات ایجاد می کند که برای جوشکاری موفقیت آمیز فلزات گرانبها برای ایجاد سرعت و دقت، لازم است.

دستگاه جوش لیزری طلا و نقره  به برخی از ویژگی‌ ها  همچون جریان خنک ‌کننده هوا برای خنک کردن این فلزات گرانبهای بسیار رسانایی که به نقطه جوش می رسند، سیستم روشنایی متغیر برای به حداقل رساندن بازتاب لیزر، هنگام کار بر روی قطعات صیقلی و حرکات هد لیزری به صورت اتومات مجهز هستند.

مزایای ماشین جوش لیزری فلزات گران قیمت

حل مشکلات تولید، کاربردها و مزایای اصلی آن عبارتند از:

  • پیوندها و نقاط جوش غیر قابل تشخیص
  • اتصال نامرئی در پلاتین، پالادیوم، طلا، نقره، تیتانیوم و سایر فلزات و جواهرات، چراکه با استفاده از لیزر در جوشکاری می توانید از سیم نازک در همان آلیاژ مورد استفاده کنید
  • امکان ایجاد تغییر سایز در جواهراتی همچون انگشتر به دلیل استفاده از سیم نازک همان آلیاژ حلقه و اتصال جوش
  • سوراخ ها را می توان به راحتی با یک تکه سیم کوچک حتی پس از پرداخت، پر کرد
  • پرتو لیزر بسیار دقیق است و معمولاً پرتو 2/0 میلی متر قطر و حرارت بسیار کمی در نقطه تولید می کند
  • با جوشکاری لیزری شما توانایی تعمیر مجدد جواهرات بدون نیاز به برداشتن سنگ های قیمتی را دارید
  • با استفاده از جوش لیزری می توانید قطعات را از پیش تکمیل کنید و سپس با لیزر آن ها را به یکدیگر متصل کنید
  • با توجه به مقدار نسبتاً کمی گرمای تولید شده درنقطه جوش، جوش نقطه ای لیزری راه حلی ایده آل برای قطعات پیچیده است که نیاز به اتصالات متعدد دارند

نکات جوش لیزری نقره

در جوشکاری لیزر نقره که فلزی بازتابنده است با چالش هایی مواجه خواهید شد. بنابراین شما باید بدانید که چگونه با اعمال برخی نکات بهترین نتیجه را کسب کنید. از جمله این نکات عبارتند از:

  • مهم ترین نکته در مورد فلز نقره انعکاس پذیری آن است که جوش لیزری را چالش برانگیزتر از سایر فلزات گرانبها می کند، اما ترفند هایی وجود دارد که می توانید برای کاهش بازتابندگی آن استفاده کنید.
  • برخورد پرتو لیزر با نقره همچون برخورد لیزر با آینه است، لذا قبل از جوشکاری آن را صیقل ندهید. قطعه را با کاغذ سنباده ریز و یا سندبلاست خشن کنید تا حالت آینه ای آن از بین برود.
  • در حین جوشکاری لیزری، اگر متوجه شدید که در برخی قسمت ها جوش به خوبی انجام شده ولی در برخی قسمت های دیگر اینطور نیست، سعی کنید انگشت خود را بر روی آن قسمت ها بکشید زیرا چربی دست از بازتابندگی نقره جلوگیری می کند.
  • تنها راه برای شکستن بازتاب سطحی نقره استفاده از تنظیمات بهینه در جوشکاری لیزری است. معمولاً جوشکاری نقره نسبت به طلا یا پلاتین بیشتر طول می کشد. در حین کار از فرکانس 5/1 تا 2 هرتز استفاده کنید و حرارت را روی قطعه ثابت نگه دارید، زیرا قطعه نباید گرما را از دست بدهد.
  • به دلیل نیاز فلز به گرمای زیاد، هنگام جوش دادن یک قطعه نقره با سنگ های قیمتی دقت بیشتری داشته باشید. زیرا سنگ ها گرمای لیزر را جذب می کنند و بیش از حد داغ می شوند. اگر این اتفاق افتاد کار را متوقف کنید تا سنگ ها خنک شوند تا از آسیب به انگشتان خود جلوگیری کنید.
  • هنگام جوشکاری لیزری نقره از سیم جوش نقره با 5% پلاتین استفاده کنید زیرا این سیم به خوبی و زیبایی جوش می خورد و تخلخل ندارد.

محدودیت های جوشکاری لیزری جواهرات

با اینکه جوشکاری لیزری بسیار با دقت است و برای طیف زیادی از فلزات پر مصرف در صنعت طلا و جواهرسازی کاربرد دارد، با این حال در برخی موارد با محدودیت هایی روبرو است.

 یک نمونه آلیاژهای تیتانیوم است. تیتانیوم خالص به خوبی با دستگاه جوش لیزی تطابق دارد اما آلیاژهای تیتانیوم معمولاً با موفقیت جوش داده نمی شوند و نقاط جوش داده شده شکننده هستند.

لحیم کاری طلای سفید روی پلاتین و خود اقلام طلای سفید نیز می تواند هنگام جوشکاری لیزر مشکل ساز باشد.

محتوای لحیم که شامل فلز روی است، در طول فرآیند جوشکاری لیزری پلاتین یا طلا، منجر به ایجاد ریز تخلخل و یک جوش شکننده یا ضعیف می‌ شود. چرا که فلز روی نسبت به فلز اصلی نقطه ذوب و انجماد متفاوت تری دارد و زودتر سرد می شود و همین امر جوش این فلزات را با مشکل مواجه می کند. آلیاژهای روی، قلع یا سرب به راحتی با لیزر جوش داده نمی ‌شوند.

بنابراین در جوشکاری طلا به خصوص طلای سفید باید با دقت عمل کرد.

جوشکاری لیزر اجازه می دهد تا فلزات گرانبها و بسیاری از آلیاژهای دیگر بدون استفاده از لحیم کاری یا مشعل به یکدیگر متصل شوند. جوش های لیزری حتی در مناطقی که دسترسی به آن ها با تکنیک های جوشکاری  سنتی دشوار است، قوی و محکم هستند. گرما بسیار موضعی و ناحیه و حوضچه جوش اندک است. همین امر اتصال های ظریف، دقیق و ماندگاری را ایجاد می کند.

نوین تاک لیزر عرضه کننده انواع دستگاه های لیزر صنعتی و جوش و برش لیزری طلا و سایر فلزات آماده ارائه محصولات خود به متقاضیان گرامی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با بخش کارشناسی فروش نوین تاک لیزر با شماره 02149063 در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *