فناوری لیزر در حال حاضر در طیف گسترده ای از فرآیند های صنعتی از جمله برش، جوشکاری، حکاکی برای پردازش، تعمیر و تولید قطعات فلزی و پلاستیک ها به کار برده می شود. گستردگی استفاده از جوشکاری لیزری به عنوان روشی کارآمد، سریع و با ظرافت سبب شده که افرادی که به تازگی به استفاده از دستگاه جوش لیزر روی آورده اند و یا قصد ورود به این حوزه از جوشکاری نوین را دارند، سؤالاتی در مورد فرآیند و عملکرد آن برایشان به وجود بیاید. لذا در این مقاله بر آنیم که به  برخی از سؤالات متداول در جوشکاری لیزری پاسخ دهیم.

سؤالات متداول درباره جوشکاری لیزری

از جمله سؤالات متداول در جوشکاری لیزری عبارتند از:

  • جوشکاری لیزر چیست؟

جوشکاری لیزری یک فرآیند جوشکاری ذوبی است که از پرتو لیزر به عنوان منبع انرژی برای جوش دادن فلزات یا ترموپلاستیک ها استفاده می کند. به عنوان یک فرآیند پرتو با انرژی بالا شناخته می شود که می تواند برای اتصال مواد ضخیم با جوش های عمیق و باریک استفاده شود.

  • جوش لیزری برای چه مواردی استفاده می شود؟

با توجه به ماهیت کوچک و دقیق پرتو لیزر، مواد بسیار ریز و نازک را می توان به راحتی به یکدیگر جوش داد، که آن را برای جوشکاری دقیق در قطعات ریز، دستگاه های پزشکی، جوشکاری مواد حساس به ترک و همچنین هر کاربردی که نیاز به دقت بالایی دارد، عالی می کند.

  • آیا جوش لیزری نیاز به فیلر یا پرکننده دارد؟

جوشکاری پرتو لیزر را می توان بدون استفاده از فلز پرکننده یا فیلر ها انجام داد. البته می توان از پرکننده ها برای جوشکاری برخی از فلزات و آلیاژ هایی که مستعد ترک هستند مانند آلومینیوم و همچنین قطعات واجزای حساس به حرارت استفاده کرد.

  • آیا جوشکاری لیزری به اندازه MIG قوی است؟

عمق نفوذ پرتو لیزر در دستگاه های جوش لیزری در مواد منجر به جوش های خالص تر و قوی تر از روش های جوشکاری سنتی می شود. جوشکاری لیزری نه تنها معمولاً قوی ‌تر از جوشکاری قوس الکتریکی (MIG) است، بلکه سه تا ده برابر سریع ‌تر است. اتصالات نسبتاً ضخیم را به راحتی جوش می‌ دهد، بدون نیاز به چند بار عبور و یا حرارت زیاد، که می‌ تواند استحکام مواد جوش داده شده را کاهش دهد.

  • آیا جوش لیزری قوی است؟

جوشکاری لیزری قادر به ایجاد جوش های بسیار قوی و خالص است. پرتو متمرکز لیزر نسبت به فرآیند های جوشکاری سنتی گرمای کمتری تولید می‌ کند، به این معنی که انتقال حرارت به قسمت های مجاور قطعه درحال جوش کاهش می ‌یابد و ساختار آن کمتر تحت تأثیر حرارت قرار می‌ گیرد. بنابراین کیفیت جوش بسیار بالاتری نسبت به سایر روش های جوشکاری ایجاد می کند.

  • معایب رایج در جوشکاری لیزری چیست؟

برخی از اشکالاتی که می تواند در جوش های لیزری رخ دهد ترک خوردگی در طول دوره انجماد و سرد شدن فلز جوش داده شده است. ناپیوستگی و وجود حفره هایی در فلز جوش که به دلیل انجماد گاز آزاد شده از حوضچه جوش در هنگام جامد شدن ایجاد می شود و پاشش قطرات مواد مذاب ایجاد شده در نزدیکی منطقه جوشکاری از جمله عیوبی است که در برخی جوشکاری های لیزری دیده می شود.

  • جوشکاری لیزر چقدر طول می کشد؟

فرآیند جوشکاری لیزری ممکن است در طول زمان متفاوت باشد و لزوماً میانگین ندارند. با این حال، معمولاً زمان انجام یک کار بین ۲ تا ۳ ساعت است. عموماً سرعت جوشکاری لیزری دردستگاه ها و فلزات متفاوت بین 1 تا 10  متر در دقیقه متغیر است.

  • بازار کار برای جوشکاری لیزری چقدر است؟

جوشکاری لیزری به طور خاص بخش کوچکی از صنعت جوشکاری است، اما هر سال با سرعتی تصاعدی در حال رشد است. شرکت ها به طور فزاینده ای کار با فناوری جوش لیزری را انتخاب می کنند زیرا این عملیات بسیار دقیق تر و مقرون به صرفه تر است.

  • چگونه هنگام جوشکاری لیزری از وجود حباب هوا در مواد پروژه جلوگیری کنیم؟

کیسه های هوا یک مشکل رایج در انواع جوشکاری هستند و تنها مختص به جوش لیزری نیستند. با تجربه، درک تنظیمات مناسب، اطمینان از پوشش گاز مناسب و گاهی اوقات کاهش سرعت جوش برای اطمینان از مذاب بهتر در ناحیه جوش، احتمال وجود حباب های هوا کاهش می یابد و یا از بین می رود.

  • چه موادی را می توان با جوشکاری لیزری جوش داد؟

اکثر فلزات مورد استفاده در صنایعی که نیاز به جوش دارند مانند آهن، فولاد ضد زنگ، فولاد کربنی، فولاد آلیاژی، مس و آلیاژهای مسی، آلومینیوم و آلیاژهای آن، طلا و نقره، تیتانیوم و… مناسب جوشکاری لیزری فلزات هستند. البته ترموپلاستیک ها را نیز میتوان با جوش لیزری به یکدیگر متصل کرد.

جهت مطالعه دقیق متریالی که می توان با دستگاه جوش لیزر جوشکاری کرد اینجا را کلیک کنید.

  • چه نوع جوشکاری را با دستگاه لیزر می توان انجام داد؟

جوشکاری لب ‌به‌ لب، جوشکاری عمودی و هم پوشانی و جوشکاری صاف، جوشکاری خارجی از جمله تکنیک های قابل اجرا در جوشکاری لیزری هستند.

  • آیا با جوشکاری لیزری می توان فلزات غیر مشابه را به یکدیگر متصل کرد؟

جوشکاری فلزات غیر مشابه با جوشکاری لیزری امکان پذیر است. با این حال، عوامل زیادی وجود دارد که باید برای اطمینان از تشکیل اتصالی با استحکام کافی در نظر گرفته شود. به همین انجام تست پیش از پروژه اصلی می تواند تجربه کافی را در اختیار شما قرار دهد.

  • چه فلزاتی را نمی توان به یکدیگر جوش داد؟

جوشکاری لیزری را برای ترکیبات فلزی زیر نمی توان استفاده کرد:

آلومینیوم و فولاد کربن، آلومینیوم و مس، آلومینیوم و فولاد ضد زنگ، تیتانیوم و فولاد

  • آیا امکان لحیم کاری با دستگاه جوش لیزر امکان پذیر است؟

انجام لحیم کاری لیزری با استفاده از یک رشته سیم رسانا امکان پذیر است. بدین گونه که برخورد پرتو لیزر با سیم سبب  ذوب  شدن و نفوذ بین شکاف می شود و دو قطعه را به یکدیگر متصل می کند. از لحیم کاری لیزری گاهی برای بهبود آب بندی جوش ها نیز استفاده می شود.

  • چند نوع دستگاه جوش وجود دارد؟

دستگاه های جوشکاری لیزری را در اندازه های متفاوت با توان های مختلف می سازند تا مناسب با انواع جوشکاری فلزات سبک و سنگین باشد. دستگاه جوشکاری دستی، دستگاه جوش  نیمه اتومات با صفحه گردان و دستگاه جوش تمام اتومات بدون دخالت انسان از انواع آن هستند.

  • آیا جوش لیزری بی خطر است؟

بله، عموماً دستگاه های لیزر صنعتی جزء ایمن ترین دستگاه ها در نظر گرفته می شوند. اما به این معنا نیست که نیازی به ایمن سازی بیشتر و نظارت اپراتور ندارند، بلکه برای کار با تمام آن ها نیاز به نظارت مستقیم بر روند کار دارند. به خصوص برای جوشکاری لیزری حتماً برای انجام فرآیند تمام جوانب ایمنی و لباس محافظ، دستکش محافظ و عینک محافظ باید مورد استفاده قرار بگیرد.

  • آیا جوشکاری لیزری دود یا گاز تولید می کند؟

بله، اما چنانچه بتوان فرآیند را به درستی بهینه سازی کرد مقدار گاز تولید شده به حداقل می رسد. با تهویه مناسب و جریان هوای مداوم میتوان گاز ها و دود های تولیدی را خارج کرد.

  • سورس بکار رفته در دستگاه های جوش لیزری کدامند؟

لیزرهایی که در سورس این دستگاه ها به کار می رود از نوع لیزر های CO2، YAG و لیزرهای فایبر هستند که به صورت پالسی و پیوسته کار می  کنند.

لیزر فایبر پرتوهای تیز و نازک دارد که امکان انجام کارهای مداوم و نافذ را فراهم می کند و میتواند با سرعت و کارایی بالا به صفحات ضخیم نفوذ کند و این لیزر بازده متوسط ​​25 درصد را ارائه می دهد.

لیزر CO2 برای کار مداوم مناسب است و می تواند با سرعت و کارایی بالا به صفحات ضخیم نفوذ کند.

در نفوذ به قطعات فولادی ضخیم از لیزر فیبر موثرتر و انعطاف پذیرتر است و می تواند به مواد ضخیم تر و سبک ترنسبت به فایبر نفوذ کند.

لیزر Nd:YAG  امکان کنترل موثر قدرت، مدت و شکل پالس های لیزر را فراهم می کند و برای حالت پالسی بهینه شده است.

انتخاب هرکدام به نوع فعالیت شما برمی گردد.

شرکت نوین تاک لیزر برترین و بزرگ ترین ارائه دهنده انواع دستگاه های جوش لیزری از بهترین تولیدکنندگان تجهیزات لیزری در دنیا اقدام به عرضه محصولات خود نموده است. برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی و یا شماره پنج رقمی 02149063 با مشاورین و بخش کارشناسان فروش شرکت در تماس باشید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *