انتخاب سرعت برش و فشار مناسب در دستگاه لیزر برش فلزات

انتخاب سرعت برش و فشار لیزر در هنگام برش بسیار مهم است و در کیفیت نهایی کار هایمان تاثیر زیادی دارد. در این مقاله قصد داریم تا به اهمیت انتخاب سرعت و فشار مناسب در دستگاه لیزر برش فلزات بپردازیم. قبل از بررسی موضوع این مقاله اگر با دستگاه لیزر برش فلزات آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله لیزر برش فلزات چیست و مزایا استفاده از آن را در وبلاگ لیزر نوین تاک مطالعه کنید.

اهمیت انتخاب سرعت برش دستگاه لیزر 

سرعت برش در دستگاه های برش لیزری با توجه به نوع مواد انتخاب می‌شود. به عنوان مثال، با توجه به ضخامت مواد مورد نظرمان، انتخاب سرعت برش متفاوت، تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت برش لیزر خواهد گذاشت. انتخاب سرعت برش مناسب در دستگاه لیزر برش فلزات علاوه بر اینکه کیفیت خوبی را به ما ارائه می‌دهد، باعث افزایش بهره‌وری دستگاه نیز می‌شود. در ادامه به شرح تاثیراتی که تفاوت سرعت برش بر کیفیت نهایی آن می‌گذارد، می‌پردازیم.

تاثیر سریع بودن و سرعت بالای برش لیزری بر کیفیت آن

هنگامی که سرعت دستگاه برش لیزری فلزات بالا باشد ممکن است اتفاقات متفاوتی رخ دهد که به قطعه کار ما آسیب بزند. ممکن است به طور کلی برش ایجاد نشود و فقط باعث ایجاد جرقه شود. ممکن است بعضی از مناطق قطعه کار برش داده شود ولی بعضی از دیگر برش داده نشود. نتیجه کل برش ضخیم تر خواهد بود. با توجه به اینکه سرعت حرکت و جلو رفتن لیزر بالا می‌باشد، در نتیجه لیزر قطعه را در زمان مناسب قطع نمی‌کند و نتیجه به صورت زاویه مورب خواهد بود. تصاویر زیر گویای این موضوع است:

تاثیر سریع بودن و سرعت بالای برش لیزری بر کیفیت آن

تاثیر آهسته بودن و سرعت کم برش لیزری بر کیفیت آن

آهسته بودن سرعت برش نیز می‌تواند اشکالاتی را در نتیجه نهایی ایجاد کند. از اتفاقاتی که برش با سرعت کم به وجود می‌آورد به شکل زیر است:

  • سرعت کم برش باعث برش بیش از حد (ذوب شدن بیش از حد) قطعه کار می‌شود و قسمت برش زبر (زمخت) می‌شود.
  • شکاف برش با این سرعت گسترده تر خواهد بود، زیرا باعث می‌شود کل منطقه در گوشه های کار به شکل تیز ذوب شود و نمی‌توان برش ایده آل را از این طریق ایجاد کرد.
  • راندمان کم برش بر ظرفیت تولید تاثیر می‌گذارد.

انتخاب سرعت مناسب برش قطعه کار

از طریق جرقه های برش می‌توان سرعت مناسب برای برش قطعه کار را مشخص کرد. جرقه های برش به طور کلی از بالا به پایین پخش می‌شوند. اگر جرقه ها شیب داشته باشند، سرعت برش خیلی سریع است و باید سرعت کم شود. اگر جرقه پخش نشود و کمتر شود، به صورتی که به هم چسبیده باشد، سرعت برش خیلی آهسته است و می‌بایست سرعت افزایش داده شود. در تصویر زیر مقایسه انواع پخش جرقه نمایش داده شده است.

انتخاب سرعت مناسب برش قطعه کار

انتخاب گاز و فشار برش در دستگاه لیزر

با توجه به متفاوت بودن مواد یا قطعه های کار مورد نظر برای برش، انتخاب گاز برش متفاوت خواهد بود. انتخاب گاز و فشار برش تاثیر زیادی در کیفیت برش لیزری دارد. عملکرد اصلی گاز برش به شرح زیر است :

  • احتراق و ایجاد حرارت
  • عملکرد به موقع برای ذوب کردن قطعه کار
  • برای جلوگیری از پخش شدن تکه های قطعه به سمت بالا و نازل
  • محافظت از لنز متمرکز (The focus Lens)

تاثیر گاز و فشار برش بر کیفیت آن

  • از گاز برای کمک به گرما و احتراق در برش استفاده می‌شود، لکه ها و زدگی ها اصلاح می‌شود تا یک برش با کیفیت مناسب تر و بهتر بدست آورد.
  • هنگامی که فشار گاز برش کافی نباشد، تاثیراتی در کیفیت برش خواهد داشت. این تاثیرات شامل رسوب در زمان برش و سرعت برش نمی‌تواند تاثیری در بازده تولید ایجاد کند.
  • هنگامی که فشار گاز برش اضافه باشد، تاثیر آن بر کیفیت برش به این صورت خواهد بود که سطح برش شکاف های زبر (زمخت) و گسترده ای رخ می‌دهد. همچنین باعث می‌شود بخشی از ناحیه برش ذوب می‌شود و در نتیجه برش با کیفیت خوبی بدست نخواهد آمد.

تاثیر فشار گاز در سوراخ کردن قطعه

  • هنگامی که فشار گاز خیلی کم باشد، لیزر به راحتی نمی‌تواند در قطعه کار نفوذ کند و زمان سوراخ کردن افزایش و بهره وری دستگاه کاهش می‌یابد.
  • هنگامی که فشار گاز بیش از حد باشد، باعث نفوذ بیشتر در نقطه ذوب می‌شود و بر کیفیت برش تاثیر خواهد گذاشت.

به طور کلی، انتخاب گاز و فشار گاز برش باید مطابق با شرایط حقیقی تنظیم شود و نیاز به انتخاب پارامتر های برش مختلف با توجه به شرایط خاص برش خواهد بود.

دو نکته مهم در فشار گاز های برش

نکته اول: فشار گاز نیتروژن نباید بیشتر از ۲۰ کیلوگرم باشد.
نکته دوم: فشار گاز اکسیژن نباید بیشتر از ۱۰ کیلوگرم باشد، در صورت عبور از این محدوده احتمال ترکیدن لوله گاز وجود دارد.

نتیجه گیری

در این مقاله در رابطه با اهمیت انتخاب سرعت و فشار مناسب در برش صحبت کردیم. پیشنهاد می‌کنیم که حتما در این موارد با متخصصان صنعت برش لیزری مشورت کنید تا راهکار های مناسبی را به شما ارائه دهند. لیزر نوین تاک با سابقه بسیار در تولید دستگاه های برش لیزری می‌تواند به شما در این مورد کمک کند.
از اینکه تا انتهای این مقاله ما را دنبال کردید، از شما سپاس گزاریم و نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با این مقاله برایمان ارسال کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *